Namaak of vervalste whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Namaak of vervalste whisky

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Okt 2013, 23:28

Ja, toch echt wel even wat centjes bijverdienen...
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Nov 2013, 11:55

In de Wijnwereld is dit soort vervalsing van geclassificeerde cru's vrij uniek, los van hetgeen wel eens met bulk-wijnen gebeurt.

Maar als het gebeurt komt óók dit kwaad uit Italië.... Valse flessen Romanée-Conti in omloop :boos
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Lagaphroaig
Actief lid
Actief lid

Lege flessen op Ebay. Bah!

Ongelezen berichtdoor Lagaphroaig » 18 Mei 2014, 19:45

Ik zie tot mijn verbazing dat Whiskysite (bijna) lege flessen op Ebay aan het verkopen is.
Het gaat om flessen waar ooit nogal kostbare whisky in zat.
Dat zijn dus de vervalsingen van morgen, ben ik bang.
Of ben ik te wantrouwig?
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Lege flessen op Ebay. Bah!

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 18 Mei 2014, 23:06

Lagaphroaig schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat Whiskysite (bijna) lege flessen op Ebay aan het verkopen is.
Het gaat om flessen waar ooit nogal kostbare whisky in zat.
Dat zijn dus de vervalsingen van morgen, ben ik bang.
Of ben ik te wantrouwig?

Wat ik kan zien hier: http://feedback.ebay.com.au/ws/eBayISAP ... llFeedback

lijken het mij niet heel erg vervalsbare flessen (als in het zijn Port Ellens, Macallans etc), maar je weet maar nooit. Hopelijk hebben ze Ralfy's tip ter harte genomen en de flessen gemarkeerd, want anders lopen ze wellicht in de toekomst ook zelf een risico.

Het zou wellicht mooier zijn geweest als de leftovers gewoon gesampled worden en de flessen weggegooid (want heb wel eens FB foto's langs zien komen van wat er weggegooid wordt na het whiskyfestival, dus weet wel bijna zeker dat de flessen niet bewust worden aangeboden om zo vervalser mogelijkheden te bieden.
0 x
Afbeelding

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 20 Mei 2014, 16:55

Het is puur ruimen van de planken! En dit soort flessen worden echt niet nagemaakt hoor! Daar pakken ze wel flessen voor die een stukje meer waard zijn dan deze! En het toeval wil dat ik de meeste kopers toevallig ook zelf ken!

Als er minder dan 2 cl in de flessen zit maken wij er geen samples meer van... vandaar de reden dat we ze op Ebay zetten!

Het woord BAH... en ons zodoende in een verkeerd daglicht willen zetten is dan ook niet zo netjes!

Had me gemaild dan had je netjes antwoord gekregen!

Jack
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Mei 2014, 18:05

Wmb een topic voor in de prullenbak
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mei 2014, 18:22

Ik denk niet dat Jack de uitstekende reputatie van zijn winkel riskeert door de mensen met zijn flesrestjes voor schut te zetten. Dan zou hij snel de boeken mogen dicht doen. Ik zou wel sceptischer zijn moest een particulier dit aanbieden.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Lagaphroaig
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Lagaphroaig » 20 Mei 2014, 21:04

Heel knap, als men weet welke fles het volgende doelwit van een vervalser is.

Ik snap ook wel dat Whiskysite geen slechte bedoelingen heeft.
Als ik die suggestie gewekt hebt, dan veronschuldig ik me hierom.
Echter, lege flessen kunnen dus wel degelijk een eigen leven gaan leiden. Dus nogmaals: bah!

Als het alleen om de samples ging, neem ik aan dat de etiketten met een marker onbruikbaar
zijn gemaakt voor een vervalser? Anders nogmaals: bah!

En de opmerking dat dit onderwerp de prullenbak in kan is tamelijk kortzichtig.
Wacht maar tot je zelf een valse fles koopt, dan praat je wel anders.
Het enige dat de prullenbak in had gemoeten, zijn die flessen. Samples kunnen ook wel in
een klein flesje. Je kunt ze zelfs afvragen wie serieus will gaan tasten met nog maar een paar cl in een fles...
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mei 2014, 21:10

Lagaphroaig schreef:Echter, lege flessen kunnen dus wel degelijk een eigen leven gaan leiden.

Dat is een feit. Serge Valentin heeft daar ooit eens een razend interessant stuk over geschreven op zijn blog.

Lagaphroaig schreef:Wacht maar tot je zelf een valse fles koopt, dan praat je wel anders.

Heb ik al twee keer meegemaakt dus ... :boos
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Mei 2014, 23:11

Ik ben het in dezen met Lagaphroaig eens: better safe than sorry. Dus ik zou ofwel de etiketten onbruikbaar maken, ofwel de inhoud verkopen in een sampleflesje en de grote fles in de glasbak.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Mei 2014, 23:38

Lagaphroaig schreef:Heel knap, als men weet welke fles het volgende doelwit van een vervalser is.

Ik snap ook wel dat Whiskysite geen slechte bedoelingen heeft.
Als ik die suggestie gewekt hebt, dan veronschuldig ik me hierom.
Echter, lege flessen kunnen dus wel degelijk een eigen leven gaan leiden. Dus nogmaals: bah!

Als het alleen om de samples ging, neem ik aan dat de etiketten met een marker onbruikbaar
zijn gemaakt voor een vervalser? Anders nogmaals: bah!

En de opmerking dat dit onderwerp de prullenbak in kan is tamelijk kortzichtig.
Wacht maar tot je zelf een valse fles koopt, dan praat je wel anders.
Het enige dat de prullenbak in had gemoeten, zijn die flessen. Samples kunnen ook wel in
een klein flesje. Je kunt ze zelfs afvragen wie serieus will gaan tasten met nog maar een paar cl in een fles...

Je verontschuldigt je een soort van, maar blijft bij je standpunt dat je het verkopen van flessen 'Bah!' vindt. (ik kan niet eens zien of er daadwerkelijk dusdanig bijzondere flessen tussen zaten die het vervalsen van een sealing waard zijn, maar dat terzijde). Op dit forum hoeft volgens mij geen één fanatieke verzamelaar die in dergelijke collectors items geïnteresseerd is er nog van doordrongen worden dat er vervalsingen bestaan. Ik ben het met Jack eens dat dit hele topic op weinig anders lijkt dan het zeer ongenuanceerd zijn shop koppelen aan slechte praktijken.

Over vervalsingen en verkoop van lege flessen zijn meerdere topics en berichten op het forum te vinden, er is een apart topic waar je dingen kwijt kunt over Whiskysite en je kunt inderdaad ook zelf om opheldering vragen aan een shop/persoon voordat je een dergelijk topic opent. Vandaar dat ik persoonlijk (ik ben geen moderator) dit rijp vind voor een prullenbak en dan liever zou zien dat mensen dit soort signalementen op een andere manier zouden plaatsen of aankaarten.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 21 Mei 2014, 00:05

volledig met soundwave eens.

daarnaast, ik vind het een veel te snel getrokken oordeel. als je eerst even onderzoekt weet je dat whiskysite een winkel is die met regelmaat ook events zal organiseren. als zij dit soort restanten verkopen en het zou niet in de haak zijn, zouden ze in no time hun eigen handel kapot maken, de whiskywereld is hierin niet echt vergevend.
zij nemen dit risico van een paar kleine restantjes niet als ze niet weten dat er een groot wederzijds vertrouwen tussen de klant en winkel is, want op dit soort restanten valt ook weinig winst voor hen te halen.
het niet juist ermee omgaan zou ze dus alleen maar schaden.

ik heb daarnaast tot zover alleen maar positieve ervaring met de mensen van whiskysite. zelfs in zoverre dat bij een bestelling die niet afgerond kan worden, ik iets anders mag uitzoeken en dat zij het verschil in prijs op hun rekening hebben genomen.

ik ben dan ook ten zeerste van mening, check je gegevens voordat je je oordeel trekt
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Mei 2014, 00:13

Matti schreef:Ik ben het in dezen met Lagaphroaig eens: better safe than sorry. Dus ik zou ofwel de etiketten onbruikbaar maken, ofwel de inhoud verkopen in een sampleflesje en de grote fles in de glasbak.

Volledig mee akkoord.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Mei 2014, 09:29

Ik heb het draadje even samengevoegd met dit bestaande draadje (dank Soundwave voor de prikkel :)). Topics in de prullenbak gooien doen wij alleen in zeer uitzonderlijke gevallen, dan ga je als moderator een grens over richting censuur vind ik.

Ontopic:

Ik denk niet dat het uitmaakt dat Jack een goede gast is (dat is hij) of dat hij goede bedoelingen heeft (die heeft hij). Intacte flessen van enige waarde (na hervulling met JW red) lijken mij tenminste potentieel bruikbaar voor vervalsers, zeker als ze verkocht worden op een publieke handelsplaats als eBay.

En als die potentie uit te sluiten valt door een simpele markering op het etiket lijkt mij dat dus iets wat je zou kunnen (moeten) doen als verkoper.

Wel opletten dat de markering niet opgevat kan worden als 'unieke one-off uitvoering met handtekening van de stillman' :gnif
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Mei 2014, 11:16

Met dat markeren ben ik het helemaal eens, maar er was nog nergens bevestigd of dat in deze gevallen wel of niet gedaan is. Ik ben ook niet voor censuur, maar weet heel goed hoe Google werkt en ook hoe hoog het whiskyforum bij bepaalde zoekopdrachten in de resultaten komen. Dan is het niet lekker als je bedrijfsnaam mogelijk onterecht ergens bovenaan komt te staan als mensen gaan googlen op whisky en vervalsing bijvoorbeeld, vandaar dat ik persoonlijk mij hier wel degelijk iets had kunnen voorstellen bij een aanpassing of verwijdering van het bericht. Denk dat het verplaatsen naar dit topic daarmee niet verholpen is. Maar goed, nu ga ik op de stoel van Jack zitten, dus ik hou er over op (hoe meer berichten, hoe hoger het in de ranking van Google komt ;) )
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”