Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Tomh » 08 Apr 2014, 15:57

Mosterd schreef:Opvallend vond ik vooral dat de Laphroaig me minder jodium achtig smaakte dan toen ik hem van mijn collega proefde (stiekem wel jammer).

Wat mij heel erg op viel bij de laphroaig (erger dan bij andere flessen) dat hij de tweede keer , een aantal dagen later, veranderd was van smaak. Heb jij na het openen direct geproefd en daarna niet meer of op verschillende momenten?
Misschien dat wat tijd in de fles de smaak (voor jou) ten goede komt?
Heerlijke whisky, kan daar een hele avond aan snuffelen :hoera
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Apr 2014, 16:11

Mosterd schreef:[..]
Opvallend vond ik vooral dat de Laphroaig me minder jodium achtig smaakte dan toen ik hem van mijn collega proefde (stiekem wel jammer).

[..]

Ik heb wel eens begrepen dat recentere Laphroaig's sowieso minder medicinaal zijn dan oudere bottelingen. Heeft schijnbaar te maken met het feit dat ze daar steeds minder zelf gemoute (en geturfde) gerst gebruiken en bijna alles bij Port Ellen Maltings inkopen. Die gebruiken dan weer andere turf wat invloed heeft op de smaak. Dus een 10yo van pakweg de jaren '90 zal zeker anders smaken. Maargoed, dit heb ik "van horen zeggen" en ik heb geen enkele ervaring met oude bottelingen van Laphroaig ter vergelijking. Maar wellicht was die fles van je collega een stuk ouder?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Mosterd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mosterd » 08 Apr 2014, 19:58

Ze heeft hem al 3 jaar open in de kast staan, dus zal hij van ergens rond 2010 zijn lijkt me.

Ik heb mijn eigen fles zaterdag geproefd en gisteren, kon er niet veel verschil uit halen met zaterdag. Misschien straks na mijn studie uurtje nog even proberen.
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Mei 2014, 10:51

Dag allemaal,

Ik heb een vraag die ik volgens mij in deze thread wil kan stellen.

Na enkele 'basis-OB's' gekocht te hebben wil ik eens een leuke - en niet al te dure :bigsmile - IB kopen van een whisky waar ik al een OB van heb, zoals bijvoorbeeld Laphroaig, Highland Park, Glenfarclas, Lagavullin, Balvenie, Dalmore of Glenfiddich. Met niet te duur bedoel ik een een prijs van €40-€50.

Ik besef me dat mijn vraag (misschien iets te) open is geformuleerd, maar ik ben wat zoekende en ontvang graag jullie feedback en advies.

Bedankt!
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 01 Mei 2014, 10:55

Probeer eens iets van The Ultimate (van Wees). Goede whisky met betaalbare prijzen naar mijn mening!
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 01 Mei 2014, 22:04

Signatory heeft met de "Unchillfiltered" serie veel keuze aan goede en betaalbare whisky's van bekende distilleerderijen. Die zou je, samen met The Ultimate eens kunnen bekijken, dan heb je een zeer uitgebreide keuze hor!

Frank
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 03 Mei 2014, 10:26

Vrinden, als ik zo lekker ga op de Balvenie DW is het dan een mooie stap naar een Glenmorangie Nectar d'Or of kan ik dan beter een andere Glenmorangie proberen? De Original heb ik al eens gehad :gnif dus dacht eerder aan deze
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 03 Mei 2014, 19:30

Ik heb de Aberlour 12 meegenomen bij G&G met 25% korting :smullen

Straks die mooie fles eens open maken :P
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 03 Mei 2014, 19:42

rizzx schreef:Vrinden, als ik zo lekker ga op de Balvenie DW is het dan een mooie stap naar een Glenmorangie Nectar d'Or of kan ik dan beter een andere Glenmorangie proberen? De Original heb ik al eens gehad :gnif dus dacht eerder aan deze

de Nectar D'or is echt hele andere koek dan de Balvenie DW. Zou dan zeggen na Double komt Triple oftewel Auchentoshan Tree Wood of Bushmills 16yo Triplewood ;) maar de Nectar is wel lekkerder hoor! In die Glenmorangie reeks (Nectar/Lasanta/Quinta Ruban) heeft de Quinta Ruban overigens wel mijn voorkeur.
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 03 Mei 2014, 21:04

Dank!

Ja over het verschil tussen de DW en de Glenmorangie was ik achter na wat googlen. Balvenie DW is zoet en Glenmorangie wat kruidiger?

Benieuwd naar mijn Aberlour 12, goede reviews gelezen wel :Proost
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Mei 2014, 14:31

rizzx schreef:Dank!

Ja over het verschil tussen de DW en de Glenmorangie was ik achter na wat googlen. Balvenie DW is zoet en Glenmorangie wat kruidiger?

Benieuwd naar mijn Aberlour 12, goede reviews gelezen wel :Proost

Zo zou je het wel een beetje kunnen stellen ja (als je het hebt over de Glenmorangie 10yo tenminste) de Nectar D'Or is ook erg zoet trouwens (gerijpt op Sauternes vaten). De Balvenie Double Wood noemde ik destijds misschien wat gekscherend een vrouwenwhisky. Niks mis met de kwaliteit, maar wel een erg simpele slobberwhisky. Ik vond in dat segment toen ik zelf nog niet zoveel whiskies had geproefd de Dalwhinnie 15yo een beter alternatief. Aberlour is wederom ook weer andere koek.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 04 Mei 2014, 16:15

rizzx schreef:Vrinden, als ik zo lekker ga op de Balvenie DW is het dan een mooie stap naar een Glenmorangie Nectar d'Or of kan ik dan beter een andere Glenmorangie proberen? De Original heb ik al eens gehad :gnif dus dacht eerder aan deze

Als ik zo vrij mag zijn: Glenmorangie heeft vele, mooie flessen! Misschien is de Glenmorangie Signet iets voor jou? Ik kan deze van harte aanbevelen, 't is een fantastische whisky, zeker niet te zoet, met veel chocoladesmaak erin :smullen
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 04 Mei 2014, 16:31

De Signet is zeker erg lekker. Zit alleen wel in een andere prijsklasse dan de hierboven genoemde alternatieven...
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Mei 2014, 16:41

Amen! De Signet is inderdaad geweldig en mijn favoriete Glenmorangie tot heden (ik vond hem zelfs lekkerder dan de 25yo). Als je inderdaad een keer flink wil uitpakken dan krijg je er echt een topwhisky voor terug in 1 van de mooiste verpakkingen (ja ok het gaat om de inhoud, maar het oog wil soms ook wat)
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 04 Mei 2014, 18:51

Vind hem ook beter dan de 25yo. Schijnt dat er whisky van 20-45yo in de Signet zit. Heb van de week net weer een fles opgehaald :-)
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”