Wanneer (en waar) mag men new spirit Whisky noemen?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Wanneer (en waar) mag men new spirit Whisky noemen?

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Apr 2014, 15:02

Wat belangrijk is bij new make van Schotse whisky is dat de destillateurs vaak vrij veel van de voorloop (scherp, fruitig) en naloop (muffig, notig, bitter) laten meekomen in de new spirit. Hierdoor is sommige new spirit heel scherp (voorloop-invloed) of simpelweg vies (naloop-invloed). Als men een kleinere cut zou maken (langer voorloop laten lopen voor men wisselt naar de spirit run en eerder die spirit run afbreken) zou de new spirit een heel stuk drinkbaarder zijn...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

MafkACE
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MafkACE » 17 Apr 2014, 15:26

Ben ik niet heel erg met je eens Matti,
Ik vond alleen de eerste 2 new makes die ik geproefd heb niet geweldig, daarna nog een stuk of 8, en ik moet zeggen dat er daar echt heerlijke bij zaten en sommige minder waren.
Het is ook daar puur smaak.

Daarnaast is er een bodemgrens van de voorloop, methanol moet helemaal weg zijn.
En daarna is het inderdaad de keuze van de stillman om te bepalen wat er wel of niet in het hart zit.
Maar daar komen wel een deel van je verschillen in smaak van whisky vandaan.
Wat niet door in het vat gaat, kan er ook niet uitkomen ;)
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Apr 2014, 16:53

Volgens mij ben je het wel met me eens :)

Ik zei sommige, en dat hangt inderdaad af van de cuts die men maakt (en kopercontact, fermentatie, mashing, ...). (Glendronach new make bijvoorbeeld vind ik heerlijk, Dalwhinnie ruikt naar rotte eieren) Mijn punt is vooral dat een whisky-producent er mee weg kan komen dat de new make niet perfect smaakt (en ja, dat is subjectief) op het moment dat hij new make is omdat in het vat bepaalde aroma's verdwijnen en andere aroma's muteren.

Methanol is, zo heb ik begrepen, bij whisky nauwelijks een probleem vergeleken met fruit-destillaat. Als men helemaal geen cut in de voorloop zou maken dan zou je alsnog liters whisky naar binnen moeten werken voor je schadelijke gevolgen ondervind van de methanol.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”