Cask strength
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Re: Cask strength
Hmzz dat klinkt erg interessant. Weet je ook wat de reden was van ze om op 46% te vullen? Experimentje? Zou wel een sampletje willen proberen
Ouder dan 3 jaar zal die neem ik aan dan niet zijn ook.
0 x
Soundwave schreef:Hmzz dat klinkt erg interessant. Weet je ook wat de reden was van ze om op 46% te vullen? Experimentje? Zou wel een sampletje willen proberenOuder dan 3 jaar zal die neem ik aan dan niet zijn ook.
Het is een rogge-whisky (rye), en de reden was inderdaad als experiment
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Matti schreef:Soundwave schreef:Hmzz dat klinkt erg interessant. Weet je ook wat de reden was van ze om op 46% te vullen? Experimentje? Zou wel een sampletje willen proberenOuder dan 3 jaar zal die neem ik aan dan niet zijn ook.
Het is een rogge-whisky (rye), en de reden was inderdaad als experimentDe leeftijd weet ik niet exact, maar volgens mij wel flink ouder dan 3 jaar... Ik heb het even nagevraagd
Dan maar hopen dat de engeltjes niet teveel gesnoept hebben! Ben gek op rye whisky, misschien moet ik mij maar eens aanmelden als lid (als dat zomaar kan trouwens)
0 x
Hij is op vat gegaan op 30 november 2007, hoor ik net, 6 1/2 jaar dus. Virgin American oak.

0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Soundwave schreef:Nou ja, het is misschien de manier waarop je het verwoordt waardoor ik het juist niet vind kloppen, kijk alcohol is alcohol (of laten we het er even op houden dat ethanol nu eenmaal ethanol is). De smaak zit niet in de ethanol, want ethanol is gewoon 1 molecuul. Meer figuurlijk zou je wel kunnen zeggen dat de smaken enigzins worden omhult door ethanol moleculen en dus min of meer in de alcohol zitten. Dit zorgt er dan deels juist voor dat die specifieke smaken niet te proeven zijn, omdat ze 'gevangen' zitten. De juiste hoeveelheid water kan die esters juist los laten breken uit die moleculen. Wel is het zo dat dat nu juist soms degene zijn die je niet wil. Ik heb het boek van Brilleman nooit gelezen, maar hier is ook nog een interessant artikel waar een deel daarvan wordt toegelicht. (zal nog even verder zoeken naar het vele malen uitgebreidere artikel dat ik daar eens over heb gelezen).
http://whiskyscience.blogspot.nl/2013/01/alcohol-strength.html
PS
Uiteindelijk blijft het gewoon ook voor ieder iets persoonlijks en vindt de ene CS whisky altijd smaakvoller dan verdunde whisky. Ik dus in ieder geval niet, maar ook zeker niet zo dat ik daardoor het omgekeerde wel waar vind hoor.
Duidelijk. Ik ga dat blog eens lezen!
Matti schreef:Ik denk dat we moeten spreken over de _potentie_ om meer smaak te bevatten bij een whisky met een hoger percentage, want zoals Pieter terecht opmerkt begint alle whisky met een hoog percentage, maar bevat het dan nog niet heel veel smaak (al is new make natuurlijk verre van neutraal). En ik ben geen chemicus, maar zijn het niet de alcohol-verbindingen en -bijproducten die het gros van de smaak voor hun rekening nemen?
Wat ik wel weet is dat cask strength whisky vaak 'geconcentreerd' smaakt, met als bij-effect dat de afzonderlijke aroma's minder goed zijn waar te nemen omdat ze als het ware samengedrukt worden.
P.S. fantastische blog, Whisky Science.
Geconcentreerd zijn ze zeker, ja. Daarom zijn ze vaak zo mooi te "openen" met een beetje water. Nog eens ruiken, proeven, weer een beetje water, etc. Alsof je een kadootje uitpakt, soms
Matti schreef:Een kleine zijstraat: de nieuwe clubbotteling van de Usquebaugh Society wordt een Zuidam die op 46% op het vat is gegaan in plaats van de meer gebruikelijke 63-68%. Daardoor zouden er andere interacties hebben plaatsgevonden. Als ik het artikel van whisky science uit de post van Soundwave zo lees dan komt het verschil (meer geëxtraheerde suikers uit het vat, minder gereageerde suikers uit de spirit) behoorlijk overeen met de geur en smaak die ik tijdens de selectieproeverij proefde (veel banaan, hout-gerelateerd fruit).
Interessant! Die zou ik wel eens willen proeven, dan

0 x
Meerdere cask strengths van Kichoman op, vaak van boven de 61 %, das echt heel heavy, edoch je leert het drinken, maar wel met druppeltjes water
0 x
Sorry dat ik even stoor maar hoe weet je nu op welk alcohol % je zit als je aan het verdunnen bent? Dat is puur een kwestie van proeven icm ervaring?
0 x
Je kan het wel uitrekenen. Als je bijv. 30ml afmeet en inschenkt, en met een pipetje bij. 3ml water toevoegd, verdun je de whisky met 10%. Zo breng je een CS van bijv. 60% terug naar 54%. Doe je nog een pipetje met 3 erbij, dan zit je op 48% etc.
0 x
Harrie schreef:Je kan het wel uitrekenen. Als je bijv. 30ml afmeet en inschenkt, en met een pipetje bij. 3ml water toevoegd, verdun je de whisky met 10%. Zo breng je een CS van bijv. 60% terug naar 54%. Doe je nog een pipetje met 3 erbij, dan zit je op 48% etc.
Ai, dit klopt niet helemaal. Je zit op 50% als je er twee pipetjes bij doet (de totale hoeveelheid in het glas is 36mL, de hoeveelheid alcohol blijft 18 mL). Zo simpel als hierboven staat is het helaas niet. Als je water toevoegt komt er bij het totaal wat bij.
0 x
-
liefmans
- Senior

Even snel, je begint met 30ml 60% en voegt 3ml water toe dan kom je op 54,54% uit. Als je dan niet proeft en er weer 3ml aan toevoegt kom je op 50% uit.
Jammer genoeg mengen water en alcohol niet 1 op 1 dus kom je met 30 + 3 geen 33 ml uit maar iets minder, hoe meer verdund de alcohol hoe minder dit effect dus wordt dit meestal genegeerd. Als je dit in een labo zou doen verdun je altijd naar je eindvolume en niet door toevoeging van een gekend volume.
Jammer genoeg mengen water en alcohol niet 1 op 1 dus kom je met 30 + 3 geen 33 ml uit maar iets minder, hoe meer verdund de alcohol hoe minder dit effect dus wordt dit meestal genegeerd. Als je dit in een labo zou doen verdun je altijd naar je eindvolume en niet door toevoeging van een gekend volume.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

liefmans schreef:Even snel, je begint met 30ml 60% en voegt 3ml water toe dan kom je op 54,54% uit. Als je dan niet proeft en er weer 3ml aan toevoegt kom je op 50% uit.
Hoera voor partieel molair volume!
(moest ik wel even googlen hoor
0 x
liefmans schreef:Even snel, je begint met 30ml 60% en voegt 3ml water toe dan kom je op 54,54% uit. Als je dan niet proeft en er weer 3ml aan toevoegt kom je op 50% uit.
En dan verdampt en nog wat.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”