Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?
Re: Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst
Ik vind eigenlijk alles lekker. Vind de laatste tijd de op bourbon gerijpte whisky's weer erg lekker. Liefst met een klein beetje peat, niet al te veel. Maar dat wil niet zeggen dat ik in een sherry finish meteen spuug, blijf ik ook prima vinden.
Ik ga voor 2, 4 en 6.
Ik ga voor 2, 4 en 6.
0 x
Oeh, da's wel moeilijk, maar heb gekozen voor 2, 6, en 7.
Vroeger hield ik altijd wel van een 'zoetje', maar gaanderweg ga je toch je smaakpallet verbreden.
Heftige turf mag ik echter ook waarderen, maar een combi van beiden vind ik ook geweldig.
Mooi voorbeeld vind ik de Laphroaig Triple Wood. Is ook een blijvertje in m'n collectie.
Ik betrap mezelf er wel op dat ik de 'sherrybommetjes' wel steeds meer links laat liggen.
Overigens is het smaaktype bij mij wel wat afhankelijk van de stemming, en wat ik heb gegeten.
In de winter drink ik zowiezo meer Islay whiskies.
Vroeger hield ik altijd wel van een 'zoetje', maar gaanderweg ga je toch je smaakpallet verbreden.
Heftige turf mag ik echter ook waarderen, maar een combi van beiden vind ik ook geweldig.
Mooi voorbeeld vind ik de Laphroaig Triple Wood. Is ook een blijvertje in m'n collectie.
Ik betrap mezelf er wel op dat ik de 'sherrybommetjes' wel steeds meer links laat liggen.
Overigens is het smaaktype bij mij wel wat afhankelijk van de stemming, en wat ik heb gegeten.
In de winter drink ik zowiezo meer Islay whiskies.
0 x
Ik heb als onervaren drinker toch voor de laatste 2 gekozen. Die geven me het meest een wow-gevoel. Maar ik ben ook heel nieuwsgierig naar een goede whisky uit categorie 2. Wat is daar een betaalbare kwaliteits-optie?
0 x
- Dram The Man
- Top bijdrager

rizzx schreef:Ik heb als onervaren drinker toch voor de laatste 2 gekozen. Die geven me het meest een wow-gevoel. Maar ik ben ook heel nieuwsgierig naar een goede whisky uit categorie 2. Wat is daar een betaalbare kwaliteits-optie?
Balblair 1997 2nd release.
http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -malt-70cl
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
rizzx schreef:Ik heb als onervaren drinker toch voor de laatste 2 gekozen. Die geven me het meest een wow-gevoel. Maar ik ben ook heel nieuwsgierig naar een goede whisky uit categorie 2. Wat is daar een betaalbare kwaliteits-optie?
Glenlivet Nadurra is een uitstekend voorbeeld, en nog cask strength ook. Verder ben ik fan van Glendronach single casks op Virgin Oak uit 2002 en is de Dufftown 2002 van Spirit of Scotland (van Wees) een erg betaalbaar voorbeeld van de stijl.
Ik heb mijn keuze overigens net aangepast van 2,3,5 naar 2,3,4. Mijn smaak schuift steeds meer van de extremen weg, merk ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
-
Alwin
- Senior

Heb zelf ook 2/3/4 gekozen alhoewel ik ook nog andere types lekker vind maar die zijn meer afhankelijk van het moment waarop ik deze drink.
0 x
Alwin schreef:Heb zelf ook 2/3/4 gekozen alhoewel ik ook nog andere types lekker vind maar die zijn meer afhankelijk van het moment waarop ik deze drink.
Agree, moment depents most!
0 x
Ik ben voor 2-3 en 6 gegaan.
Vindt dit echt heel moeilijk,omdat ik nog pas een beginner ben op whisky gebied.
Merk wel dat ik veel smaken terug haal,wat op de doos/koker staat.
Maar als ik blind zou proeven,gaat er nog te veel smaken op mijn tong verloren.
Turf/rokerig proef ik wel duidelijk,ook de sherry whiskys begin ik er al uit tehalen.
Een ding is zeker,wat een prachtige hobby en smaak hebben we hier op dit forum,hahaha
Vindt dit echt heel moeilijk,omdat ik nog pas een beginner ben op whisky gebied.
Merk wel dat ik veel smaken terug haal,wat op de doos/koker staat.
Maar als ik blind zou proeven,gaat er nog te veel smaken op mijn tong verloren.
Turf/rokerig proef ik wel duidelijk,ook de sherry whiskys begin ik er al uit tehalen.
Een ding is zeker,wat een prachtige hobby en smaak hebben we hier op dit forum,hahaha
0 x
Tot mijn eigen verbazing heb ik me in enkele weken ontwikkeld van een fruit/caramel liefhebber, via sherry naar een echte turfliefhebber. Laphroig, Talisker en Ardbeg zijn nu mijn merken.
0 x
Eigenlijk ben ik voor 8 gegaan, maar de nummers 3 en 4 spreken mij momenteel het meeste aan.
(denk: Benriach, Dronach, Lochside, Bowmore,etc)
(denk: Benriach, Dronach, Lochside, Bowmore,etc)
0 x
Ik ga met wat ik tot nu toe geproefd heb voor 2 en 5, die spreken mij het meeste aan. Alhoewel ik 6 ook zeker kan waarderen, echter de echt heftige peat bommen, zijn nog niet zo aan mij besteed. Eigenlijk heeft elke smaaktype wel een element wat mij aanspreekt, sommige alleen meer dan andere. 

0 x
Taita schreef:Tot mijn eigen verbazing heb ik me in enkele weken ontwikkeld van een fruit/caramel liefhebber, via sherry naar een echte turfliefhebber. Laphroig, Talisker en Ardbeg zijn nu mijn merken.
Leuk he
0 x
Matthijs, whiskynerd.
-
dickportugal
- Senior

Ik ben momenteel ook een groot liefhebber van Laphroaig, Talisker en Caol Ila.
0 x
Groeten Dick
dickportugal schreef:Ik ben momenteel ook een groot liefhebber van Laphroaig, Talisker en Caol Ila.
Goede smaakkeuze, Dick

0 x
-
dickportugal
- Senior

Ik ben erg slecht in het definiëren van de verschillende smaak componenten. Hoe zouden jullie mijn smaak dan omschrijven ??
0 x
Groeten Dick
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”