Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tonny
Senior
Senior

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor Tonny » 06 Feb 2014, 15:54

Maccallan is altijd te duur voor wat je krijgt vind ik. Helemaal niet verkeerd hoor, maar duur. Voor 110 euro zou ik voor iets anders gaan. Ik heb de 15 yrs ooit voor 45 euro gekocht, is alweer een tijdje geleden. Vond hem niet zo heel bijzonder.

Mijn tip is trouwens Tomatin Cu Bucan. Beetje turf, lekker zoet. Echt een verrassing wat mij betreft.
0 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 07 Feb 2014, 10:43

Ik ben ook wel benieuwd naar die Tomatin Cu Bucan. Hoe zit het met de kleur? Is er karamel toegevoegd?
0 x

James Herriott
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky-advies gevraagd

Ongelezen berichtdoor James Herriott » 07 Mar 2014, 09:15

Hoi,

Leuk om dit forum met whiskyliefhebbers te ontdekken. Ik hoop dat jullie me als beginnende whiskyverkenner willen helpen met het vinden van enkele vaste favorieten.

Tot nu toe heb ik een aantal whisk(e)y's geprobeerd, waarvan sommige goed bevielen, en andere niet.

Degenen die niet bevielen waren:

• Grant's — te rokerig voor mij.
• Jim Beam White Label — vond ik een vieze nasmaak hebben, beetje anijsachtig.
• Jack Daniel's Tennessee Honey — vond ik te zoet.
• Glenfarclas, 15 years old — te sterk voor mij.
• Glenburgie, 15 years old — ook te sterk voor me.

Degenen die wel bevielen zijn:

• Singleton of Dufftown, 12 years old — tot dusver één van mijn favorieten, niet te zoet en niet te zwaar, maar op het randje van te duur voor mij, want ik houd van elke avond een glaasje, en zo'n 0,7 liter-fles is dan wat aan de prijzige kant. Daarom bewaar ik deze voor het weekend.
• The Balvenie Portwood, 21 years old — de lekkerste die ik tot dusver heb geproefd, maar te duur voor mijn whiskybudget.
• The Balvenie Cuban selection, 14 years old — vond ik ook erg lekker, maar is me ook te duur.
• Highland Park Pedro Ximénez Cask, 13 years old — smaakvol, zij het wat aan de sterke kant voor mij, maar helaas te duur.
• Jameson — heeft voor mij een acceptabele prijs-kwaliteit verhouding. Drink ik momenteel doordeweeks.

Kortom: ik denk dat ik een single malt type ben, met een voorkeur voor Speyside whisky's met een licht zoete en geen rokerige inslag.

Welke betaalbare whisky's raden jullie mij op basis van bovenstaand profiel aan? Zouden Aberlour, Glenfiddich en/of Glenlivet misschien iets voor mij zijn?

En hoe raden jullie aan om m'n whisky-miskopen (Grant's en Jim Beam White Label) toch nog te kunnen drinken? Gemixt met Seven-up? Ik vermijd liever cafeïnehoudende dranken.

Bij voorbaat hartelijk dank.
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 07 Mar 2014, 10:44

Als je zegt "te zwaar", wat bedoel je dan precies? Qua alcohol heftigheid, of de smaak te bombastisch, niet fris enzo?
Het lijkt er wel op dat je de (zwaardere) Sherry whisky's als "zwaar" beschouwd. De HP PX, Glenfarclas enzo ...

Aberlour is bijvoorbeeld ook behoorlijk sherry. Doch de 10 yo heeft een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Sherry smaken, maar wel makkelijk te drinken.
Glenlivet en Glenfiddich ken ik zelf niet zo goed. Staan wel in de kast, maar nog niet aan toegekomen.

Wellicht is de Glen Garioch 12 yo wat?
http://www.whiskybase.com/whisky/18385/ ... 2-year-old

Bushmills Three Woods 16yo vind ik ook altijd een heerlijke whisky. Echter alweer wat duurder.

Balvenie heeft ook nog een paar mooie en betaalbare opties (bv 12yo, DoubleWood, Signature). Daarvan weet je al dat 't in jouw hoek zit.

En als je 't een beetje in de gaten houdt zijn er ook mooie independent bottelaars met mooie flesjes voor scherpe prijzen.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky-advies gevraagd

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Mar 2014, 11:12

James Herriott schreef:Welke betaalbare whisky's raden jullie mij op basis van bovenstaand profiel aan? Zouden Aberlour, Glenfiddich en/of Glenlivet misschien iets voor mij zijn?

En hoe raden jullie aan om m'n whisky-miskopen (Grant's en Jim Beam White Label) toch nog te kunnen drinken? Gemixt met Seven-up? Ik vermijd liever cafeïnehoudende dranken.

Wat is ongeveer je beoogde budget voor een fles whisky?
Ik zou aanraden om flessen die je nu niet kunt waarderen gewoon achter in de kast te zetten. Je zult niet de eerste zijn wiens smaak zich ontwikkelt en die na verloop van tijd bepaalde whiskies alsnog gaat waarderen. Of je wacht op die vage vriend die je liever niet je lekkere whisky aanbiedt. ;)
0 x
Afbeelding

rizzx
Senior
Senior

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor rizzx » 07 Mar 2014, 11:18

En ik ga weer volop richting rokerig. Wil een Laphroaig Quarter Cask en dan maar eens een Ardbeg proberen.
Is er merkbaar verschil tussen die 2 eigenlijk? Voor een beginner?
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky-advies gevraagd

Ongelezen berichtdoor Banzai » 07 Mar 2014, 11:41

totalatool schreef: Of je wacht op die vage vriend die je liever niet je lekkere whisky aanbiedt. ;)

Ha ja, ik heb zo een vriend die wel eens een drammetje komt drinken maar hij heeft er niet veel verstand van. Of ik nu een Brora uitschenk (die heb ik trouwens niet) of een Old Smuggler (en die heb ik ook niet), dat blijft voor hem hetzelfde. :lol:
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

James Herriott
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor James Herriott » 07 Mar 2014, 12:18

Bedankt voor de reacties!

Xstream schreef:Als je zegt "te zwaar", wat bedoel je dan precies? Qua alcohol heftigheid, of de smaak te bombastisch, niet fris enzo?
Het lijkt er wel op dat je de (zwaardere) Sherry whisky's als "zwaar" beschouwd. De HP PX, Glenfarclas enzo ...

Op zich mag het best een 'bite' hebben, maar ik houd niet van rokerig. De nasmaak moet aan de zoetere kant van het spectrum zitten, maar ook weer geen likeurzoetheid, zoals bij JD Tennessee Honey en Southern Comfort, dat is me echt te zoet.

Wellicht is de Glen Garioch 12 yo wat?
http://www.whiskybase.com/whisky/18385/ ... 2-year-old

Bedankt, ga ik me in verdiepen.

Balvenie heeft ook nog een paar mooie en betaalbare opties (bv 12yo, DoubleWood, Signature). Daarvan weet je al dat 't in jouw hoek zit.

Ga ik me ook nog wat meer in verdiepen, thanks again.

totalatool schreef:Wat is ongeveer je beoogde budget voor een fles whisky?

Om en nabij € 30 voor een literfles zou ik fijn vinden, of een prijs naar verhouding voor een 0,7 liter-fles.
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 07 Mar 2014, 13:42

Heb je trouwens ook wel een beetje geexperimenteerd met water?
Een Glenfarclas 15 yo met of zonder water is best een flink verschil.

Vaak zorgt wat water (een druppel is soms genoeg, afhankelijk van promillage en whisky) ervoor dat je whisky meer open gaat / los komt, smaken gaan zich dan ontwikkelen.

Zelf vind ik overigend Glenfarclas 105 ook een heerlijke whisky. Een stuk fruitiger, lichtzoet, frisser en makkelijker dan de 15yo. En voor 30 de liter a 60% krijg je een hoop goede whisky voor weinig. Beetje water erbij doen wel.

Ik vind de 15 yo overigens ook niet zo lekker. Maar ik had 't idee dat ik een verkeerde batch had, veel zwavel heb ik. Herken jij dat ook?

Zelf vind ik Auchentoshan Valinch ook erg lekker. Echter is die tegenwoordig wat duurder. En ook zo'n fles die je opent en denkt, goeiedag, vrij onrustig spul. Maar na een half jaar in de kast en wat lucht happen is 't echt een berewhisky.

Glendronach Octarine is ook een mooi en past in je budget.
Glenmorangie Original, heel makkelijk, licht en lekker.

Highland Park 12 yo is 1 van m'n favo's ook m.b.t. budget, maar die is wel licht rokerig. Coal Ila 12 yo ook, maar die is nog rokeriger :)
0 x
Afbeelding

James Herriott
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor James Herriott » 07 Mar 2014, 13:53

Bedankt voor de aanvullende tips, Xstream, zeer gewaardeerd. Ik heb nog heel wat te ontdekken merk ik.

Dat van die zwavel komt me inderdaad bekend voor. Was niet mijn smaak. Komt nog wel wanneer ik in de hel ben. :)

Ik heb geen paar druppels water in de whisky's gedaan die echt boven de 40 procent zaten, had inderdaad al gehoord dat dat aan te raden is, maar ik drink liever whisky's waarbij dat niet nodig is.
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 07 Mar 2014, 13:54

Dalwhinnie 15yo, Glengoyne 10yo, Glenmorangie Original.
Dat zijn een paar die me te binnen schieten. Subtiele whisky's, scherp geprijsd, veel aan te ontdekken. Bovendien zijn die ook in 20cl of 35cl versies verkrijgbaar. Fijne hoeveelheid om eens uit te proberen.
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 07 Mar 2014, 14:02

James Herriott schreef:Bedankt voor de aanvullende tips, Xstream, zeer gewaardeerd. Ik heb nog heel wat te ontdekken merk ik.

Dat van die zwavel komt me inderdaad bekend voor. Was niet mijn smaak. Komt nog wel wanneer ik in de hel ben. :)

Ik heb geen paar druppels water in de whisky's gedaan die echt boven de 40 procent zaten, had inderdaad al gehoord dat dat aan te raden is, maar ik drink liever whisky's waarbij dat niet nodig is.

Niet nodig is een breed begrip. Zelfs bij een 40% whisky doe ik een drupje water. Stel je voor dat de compositie van de whisky die 10/15/20 jaar in het vat zit plotseling veranderd door iets water, dat levert een vaak hele verandering op in de molecuulstructuur van diverse esters, fenolen ed. op (geur- en smaakstoffen). Vandaar dat men vaak spreekt van "loskomen" van whisky met iets water, en is zeker de moeite waard te proberen bij alle whisky (en waarschijnlijk ook andere distilaten die langere tijd op vat liggen).
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Mar 2014, 14:14

James Herriott schreef:Ik heb geen paar druppels water in de whisky's gedaan die echt boven de 40 procent zaten, had inderdaad al gehoord dat dat aan te raden is, maar ik drink liever whisky's waarbij dat niet nodig is.

Zoals Otje al schreef, het is niet zozeer om het alcohol percentage te verlagen (te verdunnen dus) maar om aroma's los te maken die je anders wellicht gaat mislopen 8-)

Je moet maar eens in "Hoe whisky te drinken" gerelateerde onderwerpen kijken, zoals Met welk water whisky aanlengen of "losmaken"?
En dan hebben we het niet eens over het glas dat het verschil maat gehad ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Mar 2014, 15:44

rizzx schreef:En ik ga weer volop richting rokerig. Wil een Laphroaig Quarter Cask en dan maar eens een Ardbeg proberen.
Is er merkbaar verschil tussen die 2 eigenlijk? Voor een beginner?

ehh ja, of je nou beginner bent of niet. het zijn 2 verschillende whiskies. Groot misverstand dat voor een beginner elke Islay maar hetzelfde zou smaken. Weet ook niet welke Ardbeg je eigenlijk in gedachten had (10yo?) Laphroaig is generaliserend gezegd over het algemeen wat medicinaler (jodium/pleisters) mss dan Ardbeg, maar de CQ heeft wel weer wat meer hout wat het in mijn optiek weer wat milder maakt. De vraag is eigenlijk vooral of je in staat bent om na het turfgeweld de al dan niet aanwezige zoetere tonen te ontdekken (vaak citrusachtig versus meer donkere tonen). Zo ja dan zul je zien dat ze enorm van elkaar kunnen verschillen. Lukt dat wat minder dan is de keuze misschien lastiger. Ik ben niet zo'n peathead (zeker in het begin niet trouwens, dat moet ik wel toegeven), maar toch wel een lichte voorkeur richting Ardbeg.
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 07 Mar 2014, 16:17

Ardbeg 10 yo inderdaad. Ik had ook beter kunnen vragen wát het verschil is ipv of er verschil is. Ik snap dat islay whisky's niet allemaal hetzelfde smaken.

Dus die QC is milder, ik dacht dat ie sterker zou zijn. Interesting. En hoe zit dat met de Triple Wood, is die nog milder? Of meer sherry-ig?

Ik herken het peperige in de Talisker 10, en de ziekenhuis/pleister lucht van de Caol Ila 12. Van de Laphroaig 10 heb ik slechts een sampletje gehad, zou die verder willen ontdekken. Maar twijfel dus welke Laphroaig en/of welke Ardbeg, binnen een budget van ongeveer 50 euro, als ik op zoek ben naar rook/turf/heftigheid
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”