Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?
Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?
Ik denk zelf dat het makkelijkste nog steeds decanteren in kleinere flesjes is. Ik heb zelf een aantal 0,2L flessen waarin ik decanteer als een fles de helft ruim gepasseerd is (en dus steeds gevoeliger wordt voor oxidatie).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?
epster schreef:Mijn vraag is, of het geen goede optie is om de fles vacuum te trekken. Ik had vroeger zo'n setje een rubberen afsluit dop waarop je dan een soort pompje kon zetten, en zo de lucht ( vacuum ) uit de fles kon trekken. Is zo de whisky langer met behoud van zijn boeket te bewaren ??
Zoek binnen het forum eens op: vacuvin
search.php?keywords=vacuvin&t=1799
0 x
- Peaty Zealot
- Actief lid

Een aantal dingen zijn van invloed op whisky: licht, temperatuur, alcohol % en de hoeveelheid zuurstof in de fles aanwezig.
Dus als een whisky netjes in de doos koel en op constante temperatuur in een kelder staat zal deze langer lekker blijven dan zonder doos bovenop een lampenbak in een hete kroeg.
En dan heb je ook nog het verschil tussen de verschillende destilleerderijen en verschillende alcoholpercentages; de ene whisky blijft gewoonweg langer goed dan de ander, zelfs bij gelijke omstandigheden.
Ook, hoe voller een fles is, hoe minder zuurstof met de whisky kan reageren, dus als je fles bijna leeg is, gaat de kwaliteit harder achteruit dan in een nét geopende, nagenoeg volle fles.
Om maar zeker te zijn dat de whisky optimaal van kwaliteit is drink ik ze normaal gesproken wel binnen een jaar op.
Maar ook liever niet in minder dan een maand omdat sommige whisky's, als ze ongeveer halverwege zijn, beter lijken te worden van wat zuurstof in de fles.
Wat mij betreft een kwestie van regelmatig proeven
Dus als een whisky netjes in de doos koel en op constante temperatuur in een kelder staat zal deze langer lekker blijven dan zonder doos bovenop een lampenbak in een hete kroeg.
En dan heb je ook nog het verschil tussen de verschillende destilleerderijen en verschillende alcoholpercentages; de ene whisky blijft gewoonweg langer goed dan de ander, zelfs bij gelijke omstandigheden.
Ook, hoe voller een fles is, hoe minder zuurstof met de whisky kan reageren, dus als je fles bijna leeg is, gaat de kwaliteit harder achteruit dan in een nét geopende, nagenoeg volle fles.
Om maar zeker te zijn dat de whisky optimaal van kwaliteit is drink ik ze normaal gesproken wel binnen een jaar op.
Maar ook liever niet in minder dan een maand omdat sommige whisky's, als ze ongeveer halverwege zijn, beter lijken te worden van wat zuurstof in de fles.
Wat mij betreft een kwestie van regelmatig proeven
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Eigenlijk zou ik hier wel eens de mening van Laddie Teun willen horen. Hij heeft bijna als geen ander ervaring met geopende flessen met variabele vulstaat. 
0 x
- the one piece
- Senior

heb zo een fles dalmore sigar malt gehad, deze heeft een jaar op mijn plank gestaan in de living meestal dezelfde temperatuur en nooit in direct zonlicht en in doos.
naarmate de fles leeg begon te geraken werd de smaak ook heel anders... op het einde was deze zelfs niet meer lekker
begon een houtsmaak te krijgen die de rest van de smaken verpeste.
bij de glenfiddich 19 y was toen die open ging wat flets, een week later kwamen er veel meer smaken boven
licht dus echt van fles tot fles en hoelang je ze bijhoud ja...
naarmate de fles leeg begon te geraken werd de smaak ook heel anders... op het einde was deze zelfs niet meer lekker
begon een houtsmaak te krijgen die de rest van de smaken verpeste.
bij de glenfiddich 19 y was toen die open ging wat flets, een week later kwamen er veel meer smaken boven
licht dus echt van fles tot fles en hoelang je ze bijhoud ja...
0 x
Eens een fles voorbij halfweg is probeer ik hem toch binnen het jaar leeg te maken. Mijn persoonlijke indruk is wel dat flessen met een hoog %ABV er beter tegen kunnen.
Voor zover ik me herinner heb ik al 2 keer een mindere ervaring gehad met een fles die te lang open stond, een Dalmore 12 die vreemd begon te smaken en een Caol Ila die een beetje smerig begon te ruiken.
Voor zover ik me herinner heb ik al 2 keer een mindere ervaring gehad met een fles die te lang open stond, een Dalmore 12 die vreemd begon te smaken en een Caol Ila die een beetje smerig begon te ruiken.
0 x
Was een keer bij mijn tante op bezoek, en had zin in een borrel.
"Kijk maar of er in de kelder nog wat voor je tussen staat". Ik de kelder ingedoken waar een heel bataljon van div. flessen me aanstaarden. Van wijnflessen, port, likeuren, en nog een paar jenevers......en achter in een hoekje stond nog een fles met een half verteerd etiket. Toch wel nieuwschierig geworden, de fles gepakt en het etiket proberen te lezen.
Dat bleek dus een gewone Famous Grouse te zijn. Ze wist zelf niet meer dat ze die had, maar later kon ze zich herinneren dat ze die zo'n 15 jaar geleden eens had meegenomen uit Italië.
De fles was nog halfvol (zegde de optimist), dus toch maar een glaasje gepakt en voorzichtig een poging gewaagd...
Nou, dat was dus geen succes meer. Duidelijk was de smaak behoorlijk verdwenen, en was hij behoorlijk flauw geworden.
Maar echt vies was het nog steeds niet. Kon er nog wel de 'Grouse' uithalen, maar dat was het dan ook wel.
Denk dat de zuurstof en de 15 jaar toch wel z'n werk hebben gedaan.
Tegenwoordig heeft ze altijd een Glenfiddich 12yo voor me staan, maar die haalt de 15 jaar niet....
"Kijk maar of er in de kelder nog wat voor je tussen staat". Ik de kelder ingedoken waar een heel bataljon van div. flessen me aanstaarden. Van wijnflessen, port, likeuren, en nog een paar jenevers......en achter in een hoekje stond nog een fles met een half verteerd etiket. Toch wel nieuwschierig geworden, de fles gepakt en het etiket proberen te lezen.
Dat bleek dus een gewone Famous Grouse te zijn. Ze wist zelf niet meer dat ze die had, maar later kon ze zich herinneren dat ze die zo'n 15 jaar geleden eens had meegenomen uit Italië.
De fles was nog halfvol (zegde de optimist), dus toch maar een glaasje gepakt en voorzichtig een poging gewaagd...
Nou, dat was dus geen succes meer. Duidelijk was de smaak behoorlijk verdwenen, en was hij behoorlijk flauw geworden.
Maar echt vies was het nog steeds niet. Kon er nog wel de 'Grouse' uithalen, maar dat was het dan ook wel.
Denk dat de zuurstof en de 15 jaar toch wel z'n werk hebben gedaan.
Tegenwoordig heeft ze altijd een Glenfiddich 12yo voor me staan, maar die haalt de 15 jaar niet....
0 x
...en lag dat aan een Famous Grouse die 15 jaar staat, of een nepperd uit Italië... 
0 x
JayDie schreef:...en lag dat aan een Famous Grouse die 15 jaar staat, of een nepperd uit Italië...
Geen idee, die gedachte speelde ook wel even ja, maar om nou een Famous Grouse te neppen?
Doe het dan met een Port Ellen ofzo, al eerder op dit forum gelezen...
Maar met die Italianen weet je het natuurlijk nooit! Ik steek het maar op de 15 jaar.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Ik heb nu een mooi voorbeeld in de kast staan van een whisky die na openen alleen maar beter is geworden. De Linkwood '93 van G&M gebotteld voor V Wees. Hij was eerst wat vlakjes en heel stoffig. Veel karton en oud hout en opmerkelijk veel aceton. Ik vond 'm echt tegenvallen. Pas na een uur in het glas en flink water werd hij destijds iets beter. Nu de fles ruim een half jaar open staat (en intussen rond de helft is aanbeland) smaakt en ruikt hij stukken evenwichtiger. Heel mooi rond en enorm zoet. Vol mooie sherry tonen, kruiden en meubelwas. Het is een heel ander beestje geworden. Bijzonder om mee te maken.
0 x
In het algemeen ga ik de fles vlotter opmaken als de 1/3 grens gepasseerd is, dwz, als er minder dan 1/3 over is van het totaal.
Mijn ervaring is dat het vlakker wordt en minder intens als er te lang te veel zuurstof bij gekomen is. Een glas dat ingeschonken is smaakt na een uur ongebruikt laten staan ook vlakker. Alcohol verdampt. De energie gaat er uit.
Zolang een fles nog half vol of voller is, merk ik in het algemeen geen verschil maar ik ben ook geen professionele proever, meer een eenvoudige genieter.

Mijn ervaring is dat het vlakker wordt en minder intens als er te lang te veel zuurstof bij gekomen is. Een glas dat ingeschonken is smaakt na een uur ongebruikt laten staan ook vlakker. Alcohol verdampt. De energie gaat er uit.
Zolang een fles nog half vol of voller is, merk ik in het algemeen geen verschil maar ik ben ook geen professionele proever, meer een eenvoudige genieter.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.
- edwinedje
- Forum goeroe

.
Van de Facebook pagina van de The Balvenie
Doe er uw voordeel mee.

Van de Facebook pagina van de The Balvenie
We are often asked questions, so we thought we’d share with you one of the most commonly asked questions and its respective answer:
Once opened how long will a single malt stay fresh?
Here’s the answer from our Global Ambassador Sam Simmons:
“Like water, air can be a friend to whisky, but too much of a good thing… The cork that most malts use as a seal is pretty airtight but once the bottle is opened the air in the bottle eventually takes up more space than the whisky. At this point, the longer it sits, the more the spirit might start to change. Oxygen is a key component in maturation, but after bottling, sometimes these changes are for the better, sometimes for the worse. My advice? When it gets near the bottom, finish it with a friend and be proud of your achievement. You are stronger than O2!”
We hope you found Sam’s answer helpful.
Doe er uw voordeel mee.

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
Blijft een actueel onderwerp. Ikzelf heb er niet heel veel last van, wel 2 opvallende ervaringen;
Glengoyne CS 12 years. deze is na opening alleen maar lekkerder geworden.
Edradour 10 jaar; na openen niet te drinken. In de neus Muf, schimmelig en vies. Na een jaar weer eens geprobeerd en toen had ik chocola en rozijntjes.
Het overschenken heeft naar mijn idee een groot nadeel; visueel! (ziet er niet uit)
Glengoyne CS 12 years. deze is na opening alleen maar lekkerder geworden.
Edradour 10 jaar; na openen niet te drinken. In de neus Muf, schimmelig en vies. Na een jaar weer eens geprobeerd en toen had ik chocola en rozijntjes.
Het overschenken heeft naar mijn idee een groot nadeel; visueel! (ziet er niet uit)
0 x
Ik heb hier inmiddels mijn eerste ervaring mee opgedaan: in 2011 heb ik in een aantal dagen/weken (?) zo'n 10 cl uit een nieuwe fles Ardbeg 10Y (70cl) gedronken. Direct daarna heb ik een miniatuurtje (5cl dus) gevuld en dat goed verzegeld met tape en beiden niet meer geopend tot enkele dagen geleden, ca. 4 jaar later dus.
Het verschil in smaak was direct duidelijk. Miniatuurtje: fris, zoetig, rond. Fles: lang niet meer zo fris (enigszins "muffig" zelfs), minder zoet, dunner en vlakker van smaak. Ook de neus van het miniatuurtje was wat beter (frisser). Het verschil in turf was minder uitgesproken hoewel ook hier de fles iets achter leek te blijven.
Na de eerste vergelijkingen één blinde test gedaan (herhaling daarvan vond ik onnodig omdat het verschil duidelijk was) en zonder probleem geslaagd.
Ik heb enkele tientallen flessen (incl. overgeschonken) open staan maar/dus ik decanteer altijd bijtijds naar kleinere flessen in diverse formaten dus als 't goed is, blijven die Whiskies hun kwaliteit behouden... Paulini schrijft -weliswaar terecht- dat overschenken "er niet uitziet" maar ik hecht toch veel meer waarde aan de geur/smaak dan aan de visuals
en eenmaal in het glas...
Het verschil in smaak was direct duidelijk. Miniatuurtje: fris, zoetig, rond. Fles: lang niet meer zo fris (enigszins "muffig" zelfs), minder zoet, dunner en vlakker van smaak. Ook de neus van het miniatuurtje was wat beter (frisser). Het verschil in turf was minder uitgesproken hoewel ook hier de fles iets achter leek te blijven.
Na de eerste vergelijkingen één blinde test gedaan (herhaling daarvan vond ik onnodig omdat het verschil duidelijk was) en zonder probleem geslaagd.
Ik heb enkele tientallen flessen (incl. overgeschonken) open staan maar/dus ik decanteer altijd bijtijds naar kleinere flessen in diverse formaten dus als 't goed is, blijven die Whiskies hun kwaliteit behouden... Paulini schrijft -weliswaar terecht- dat overschenken "er niet uitziet" maar ik hecht toch veel meer waarde aan de geur/smaak dan aan de visuals
2 x
Marcellus schreef:Ik heb hier inmiddels mijn eerste ervaring mee opgedaan: in 2011 heb ik in een aantal dagen/weken (?) zo'n 10 cl uit een nieuwe fles Ardbeg 10Y (70cl) gedronken. Direct daarna heb ik een miniatuurtje (5cl dus) gevuld en dat goed verzegeld met tape en beiden niet meer geopend tot enkele dagen geleden, ca. 4 jaar later dus.
Ik heb enkele tientallen flessen (incl. overgeschonken) open staan maar/dus ik decanteer altijd bijtijds naar kleinere flessen in diverse formaten dus als 't goed is, blijven die Whiskies hun kwaliteit behouden... Paulini schrijft -weliswaar terecht- dat overschenken "er niet uitziet" maar ik hecht toch veel meer waarde aan de geur/smaak dan aan de visualsen eenmaal in het glas...
Dus jij hebt 4 jaar over je Ardbeg 10 gedaan?! De meeste open flessen zijn bij mij wel na 'n aantal maanden leeg...
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”