Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor Banzai » 03 Jan 2014, 22:01

Dram The Man schreef:
Banzai schreef:
Dram The Man schreef:
Wat €70 ? :Scratch
Voor minder dan €30 heb je al heel goeie whisky's (bv. Ardmore Traditional Cask, Laphroaig 10y, Glendronach 12y, ...)!!

Dat hangt van je smaak en verwachtingen af. Ik drink meestal liever een whisky op cask strength of eentje die licht versneden is. Ik denk niet dat je er veel zult vinden onder de 30€. Van een Ardmore Traditional Cask bijv. begin ik niet bepaald te dansen van blijdschap.

Er zijn whisky's van €200 en meer waar ik ook niet bepaald begin van te dansen van blijdschap!
De gustibus non est disputandum.
Maar over een Caol Ila 12y, Glendronach 12y, Highland Park 12y en een Laphroaig 10y kan er toch weinig discussie zijn, en wat denk je van een Glenfarclas 105?! :duimop
En trouwens moesten al mijn whisky's die ik drink meer dan €70 kosten dan denk ik dat vrouwtje-lief niet bepaald content zou zijn! :boos

Hmmm, langs de ene kant zeg je 'De gustibus non est disputandum' en langs de andere verwacht je weinig discussie over een Caol Ila 12yo, een Glendronach 12, etc. :Scratch Daar ben ik het dus niet mee eens. Voor wat euro's meer koop ik liever een Laphroaig Quarter Cask, een Glendronach Cask Strength batch 2 of pakweg een Caol Ila 1999 Asta Morris. Daarom gaf ik ook aan dat alles van je smaak en verwachting afhangt. Niet iedereen houdt bijv. van jonge whisky, etc.
De Glenfarclas is inderdaad wel een goeie 'bang for the buck'.
Nog een tip: neem nooit je vrouw mee naar de whiskyshop. Dat voorkomt een hoop 'troubles'. Mijn vrouw denkt dat al mijn flessen maar 50€ kosten. ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 04 Jan 2014, 11:24

Banzai schreef:Hmmm, langs de ene kant zeg je 'De gustibus non est disputandum' en langs de andere verwacht je weinig discussie over een Caol Ila 12yo, een Glendronach 12, etc. :Scratch Daar ben ik het dus niet mee eens. Voor wat euro's meer koop ik liever een Laphroaig Quarter Cask, een Glendronach Cask Strength batch 2 of pakweg een Caol Ila 1999 Asta Morris. Daarom gaf ik ook aan dat alles van je smaak en verwachting afhangt. Niet iedereen houdt bijv. van jonge whisky, etc.
De Glenfarclas is inderdaad wel een goeie 'bang for the buck'.
Nog een tip: neem nooit je vrouw mee naar de whiskyshop. Dat voorkomt een hoop 'troubles'. Mijn vrouw denkt dat al mijn flessen maar 50€ kosten. ;)

Mijn punt dat ik wil duidelijk maken is dat niet alle dure whisky's goeie whisky's zijn! En wat is duur?
In alle prijsklassen heb je goeie whisky's en minder goeie whisky's. En jouw smaak is daarom mijn smaak niet. Ik vind de Ardmore Traditional Cask wel een heel lekkere whisky! :duimop
En wat ik wil zeggen met 'weinig discussie over Caol Ila 12y, Glendronach 12y, ...' is dat dit whisky's zijn die iedereen toch lekker vindt? Dat er betere whisky' zijn dan die ik hier opsom, volledig akkoord!
Mijn vrouw denk trouwens dat al mijn flessen maar €30 kosten! :gnif
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 12 Jan 2014, 10:49

60 euro.
Ik heb hier ook een Glencadam uit 1972 (van mijn vrouw gekregen, 1972 is mijn geboortejaar). Ik vermoed dat deze nog geen 150 euro was. Lekker, maar rechtvaardigt voor mij (nog) niet het prijsverschil tussen een goede dram van 100 euro minder. Misschien moet ik wat meer ervaring met de drams krijgen maar ik vind dat er rond de 50 euro genoeg te ontdekken valt. Ik heb vorig jaar een proeverij gedaan met vijf verschillende Glenfiddichs, waaronder de dertig jaar oude. Ik vond de 18 jaar oude het lekkerst, lekkerder dan de veel duurdere 30 jaar oude.
Als ik een lekkere dram voor boven iets boven de 60 euro is het jammer, dan koop ik hem niet :lol: (echt wel, die discipline heb ik echt niet)
0 x
Afbeelding

Kris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kris » 12 Jan 2014, 20:52

De laatste maanden zal het gemiddelde van de aangeschafte flessen zowat rond de €120 liggen (een 5-tal GlenDronach single casks en wat ouder spul van op auctions), met een paar uitschieters (BenRiach 1977, Port Ellen 1982) van rond de €250.
Ik merk nu dat ik al een opdeling gemaakt heb in mijn "collectie", 1 deel om op te drinken en 1 deel om andere, duurdere aankopen mee te financieren.
Het enige waar ik wat op let is dat ik niet TE veel flessen staan heb, het kan mijn vrouw niet schelen hoe duur de flessen zijn die ik koop maar wel dat de nieuwe kast nu ook alweer vol is en er weeral flessen bovenop komen te staan :-)
0 x
Afbeelding

Infused
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Infused » 17 Jan 2014, 12:51

Mijn Maximum ligt zeker op de 50 euro, maar dat is simpelweg omdat ik het mij anders niet kan veroorloven. Daarbij heb ik nog niet zo lang geleden de overstap gemaakt van whisky's onder de 25 euro naar iets duurdere en ben in deze categorie al meerdere malen aangenaam verrast, met nog genoeg die ik nog niet geprobeerd heb.
0 x

Peaty Zealot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Peaty Zealot » 24 Jan 2014, 13:00

Voor mij is de max zo rond de 150, maar als ik een keer een whisky uit mijn geboortejaar wil hebben zal ik daar wellicht overheen moeten gaan :(
0 x

Zeddicus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 25 Jan 2014, 09:59

75 voor mij. Er is nog voldoende te ontdekken in deze prijsrange denk ik.
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 25 Jan 2014, 10:09

Gekozen voor €500,- omdat mijn max. van dit moment €400,- er niet tussen staat. Als ik zo terug kijk in mijn Excel bestand kan ik wel zeggen dat mijn max. zn beetje elk jaar met €50,- omhoog gaat. :o Kan me niet voorstellen dat ik ooit over de €500 zal gaan maarja...
0 x
AfbeeldingAfbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Jan 2014, 10:15

Caledonians schreef: Kan me niet voorstellen dat ik ooit over de €500 zal gaan maarja...

Ach, zolang je harder kunt rennen dan je vrouw/vriendin/significante andere. ;)
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 25 Jan 2014, 10:16

turfsmurf schreef:
Caledonians schreef: Kan me niet voorstellen dat ik ooit over de €500 zal gaan maarja...

Ach, zolang je harder kunt rennen dan je vrouw/vriendin/significante andere. ;)

:lol:
0 x
AfbeeldingAfbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Jan 2014, 10:25

Ik zag trouwens dat ik hier nog niet eens gestemd had. Nu ja: mijn grens ligt bij 300€. In de praktijk eerder 200€, maar daar ben ik toch twee keer overheen gepiept voor een Balvenie Tun 1401 #8 en een Benriach 1976. Voor flessen van dat kaliber wil ik sporadisch een uitzondering maken, maar dat is het dan ook: een uitzondering.

De grens van 200€ zal ik, helaas, misschien iets vaker bereiken nu nieuwe geboortejaarwhisky's (1980) waarschijnlijk niet meer onder de 150€ op de markt zullen komen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 01 Feb 2014, 20:04

Ik moet eigenlijk mijn keuze aanpassen (50 euro), want we hebben vandaag een Edradour Ballechin Madeira (#2) gekocht voor 85 euro. Als ik 'm zo drink denk ik toch dat ik die meerprijs niet in de 'meersmaak' terugvind.
Laatst gewijzigd door -Roy- op 02 Feb 2014, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 01 Feb 2014, 20:07

Vandaag is mn grens ook wat opgeschoven naar 60,- voor de Glendronach 21 parliament. Voor een 21 jarige nog goed betaalbaar. Tot 60 heb ik tot nu toe veel lekkers kunnen kopen.
0 x
Afbeelding

tronetti
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tronetti » 02 Feb 2014, 20:32

Ik probeer de grens op € 75,- te houden. Normaal zit ik altijd zo'n beetje tussen de € 35,- en de € 50,-.
Maar ja, met de huidige accijnsverhogingen ben ik eigenlijk verplicht om deze drempel op te krikken. :o
En de huidige ontwikkelingen in China en Brazilië drijven de prijzen ook alleen maar omhoog van onze gouden godendrank. Waar moet dat naartoe......
0 x

Alwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Alwin » 03 Feb 2014, 17:49

Mijn maximum ligt nu op 200 euro voor een balvenie tun batch 8, maar persoonlijk vind ik dat al aan de dure kant.
Ik hou het liever rond de 100 euro of nog lager (hangt ervanaf of ik de whisky op voorhand kunnen proeven heb). Jammer genoeg lijken de prijzen enkel maar te stijgen. :(
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”