Veroudering en houdbaarheid in stenen kruiken

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Veroudering en houdbaarheid in stenen kruiken

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2010, 15:42

Er is al veel gezegd en geschreven over het onderwerp van Flesrijping, veroudering en houdbaarheid (hier staat ook een lijst met gerelateerde onderwerpen). Dat gaat altijd over glazen flessen, met uitzondering van Het effect van plastic miniaturenflesjes op whisky.

Als het om "stenen" kruiken en dergelijken gaat dan is dit echter een ander verhaal.
Ik werd hieraan herinnerd door een review op whiskyfun: Tasting three Bruichladdichs from the 1960s (almost).
Over de 15yo in een mooie kruik: "Comments: wow, usually I would be suspicious of any old ceramic bottle (not always perfectly airtight) but this one is magnificent."

Als het om een goede kwaliteit keramiek of porselein gaat zal het (nagenoeg) net zo "dicht zijn" als glas, maar er zijn natuurlijk ook veel "zachtere" en dus meer poreuze, kannen en kruiken.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee en als ik eens om me heen kijk gaat dat voorlopig ook niet gebeuren aangezien ik alleen glazen flessen heb staan.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Veroudering en houdbaarheid in stenen kruiken

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Apr 2010, 16:22

Nee, zelf geen ervaring mee, al kan ik begrijpen dat zo'n kruik niet helemaal 'dicht' kan zijn. Er zal daar inderdaad ook wel kwaliteitsverschil in zitten, bv. wel of niet geglazuurd, etc.

Maar... in de Jenever-branche worden soortgelijke kruiken nog gebruikt. Wellicht dat ze tegenwoordig beter zijn, maar... in die wereld zou je nog het eea kunnen uitproberen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”