Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor Mel » 20 Okt 2013, 21:03

Kent iemand deze: Double Barrel 10 yrs Caol Ila & Braeval van Douglas Laing?

Lijkt me zeer interessant deze combi. Iemand deze wel eens geproefd?
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 17 Nov 2013, 10:09

Ik heb een vraag. Ik heb een heerlijke Whisky geproefd: Clynelish 15 1997 van Provenance.

Deze is vrij lastig te vinden en kost rond de 77 euro. Nu hebben andere independent bottelaars een soortgelijke fles te koop. The Ultimate heeft deze voor rond de 60 en Signatory voor 44 euro. Nu is elk vat weer anders maar ik vraag me af of je nu nuanceverschillen proeft en dat het algemene karakter hetzelfde blijft? Het prijsverschil is namelijk erg groot. Het zijn alledrie 15 jarigen van Clynelish. Kunnen de smaken dan erg uit elkaar liggen?
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Nov 2013, 10:43

Mel schreef:Ik heb een vraag. Ik heb een heerlijke Whisky geproefd: Clynelish 15 1997 van Provenance.

Deze is vrij lastig te vinden en kost rond de 77 euro. Nu hebben andere independent bottelaars een soortgelijke fles te koop. The Ultimate heeft deze voor rond de 60 en Signatory voor 44 euro. Nu is elk vat weer anders maar ik vraag me af of je nu nuanceverschillen proeft en dat het algemene karakter hetzelfde blijft? Het prijsverschil is namelijk erg groot. Het zijn alledrie 15 jarigen van Clynelish. Kunnen de smaken dan erg uit elkaar liggen?

Ik heb verschillende Clynelish '97 geproefd. Het algemene karakter (was/kneedklei/stopverf, iedereen associeert het met iets anders) kon ik in alle versies terugvinden, soms wat sterker en soms vrij subtiel en pas na lang ademen.

Grof gezegd heb je twee uiteindes aan het smaakspectrum: fruitig en mineralig. Een voorbeeld van fruitig en behoorlijk expressief is er een van Exclusive Malts (48.8%, vat 6509) en als voorbeeld van licht mineralig en behoorlijk subtiel/teruggetrokken van smaak is de Clynelish van VBT#2. Over die tweede waren de meningen nogal verdeeld.

Zoals je ziet is het wellicht handig om een Clynelish '97 te kopen die je zelf geproefd en OK bevonden hebt.

Andere voorbeelden van Clynelish'es die ik geproefd heb:
- 'All you need is whisky' van The Whiskyman. Dit is een vanillebom die even wat warmte en ademen nodig heeft en dan een lekker waxy karakter toont. Niet heel veel fruit.
- 14y van Archives. Mijn tasting notes hiervan zijn een beetje beknopt: 'Zoet en waxy. Gewoon goed.'
- 15y van the Bonding Dram. 'Fruitig en vol'.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Nov 2013, 11:19

turfsmurf schreef:Grof gezegd heb je twee uiteindes aan het smaakspectrum: fruitig en mineralig. Een voorbeeld van fruitig en behoorlijk expressief

Varieert zo'n beetje tussen smaaktype 1 en 3 ... 8-) ...maar altijd wel met dat eigen karakter...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 17 Nov 2013, 11:21

Bedankt voor je uitleg. Ik heb dus de Provenance geproefd en ik vond deze heerlijk fris, fruitig maar tevens met een lang aanhoudende alcoholburn zonder te scherp te worden. Ik ben dus niet al te best in het omschrijven van smaken. Dit smaakprofiel was voor mij anders t.o.v. de smaken die ik thuis heb staan. Niet vanille maar meer fris zoals meloen. Dit is een smaaknotitie die ik vond:

Neus: Fris, vol, kruidig en wat citrusvruchten
Smaak: Zilt, geel fruit, enorm rond en vol, iewat boterig
Afdronk: Plezierig plakkerig, heel mooi en verfijnd

Ken je toevallig ook de Signatory? Komt dat een beetje overeen? Tussen beide flessen zit ruim 20-25 prijsverschil. Het is jammer dat ik deze niet naast elkaar kon proeven. Ik houd in ieder geval van volle, ronde whisky.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Nov 2013, 11:26

Mel schreef:Ken je toevallig ook de Signatory? Komt dat een beetje overeen? Tussen beide flessen zit ruim 20-25 prijsverschil. Het is jammer dat ik deze niet naast elkaar kon proeven. Ik houd in ieder geval van volle, ronde whisky.

Nope, er zijn/worden nogal veel '97-ers uitgebracht en ik kan ze (helaas) niet allemaal proberen. Het doet mij wel deugd dat Signatory de nieuwste Clynelish'es op 46% gebotteld heeft, i.p.v. 43%. Die extra punch kan Clynelish goed gebruiken.

Als ik zou moeten gokken denk ik dat de smaak minder verschillend zal zijn dan het prijsverschil doet vermoeden.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 17 Nov 2013, 12:03

Ik heb het al eerder geroepen op dit forum :D . Ik heb zelf de Clynelish 1997 / 2012 Signatory (cask no. 12365 + 66) in m'n bezit en ik vind hem helemaal top!

Heb zelf ook de Clynelish 1997 Archives, Clynelish 1997 whiskysite (zelfde als 'The Whiskyman white label' uitgave) gedronken en vond de Signatory daarvan de beste. Heel fruitig is die (naarmate de fles leeg raakt ben ik veel banaan gaan ruiken, vind ik persoonlijk erg lekker) en redelijk waxy (meer fruit dan waxy). De 46% maakt hem goed drinkbaar, ook zonder water.

Er zullen vast en zeker betere Clynelish 1997 zijn, maar niet voor die prijs. Voor die prijs is het echt een koopje, alleen dit geldt wel voor de cask no 12365 + 66. Andere uitgaves van Clynelish 1997 Signatory heb ik niet kunnen proeven.
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 17 Nov 2013, 12:24

Wow....dat klinkt overtuigend! Bedankt. Ik heb nu vier flessen op het oog, overwegend aanraders.....dus een aardige gok. Deze informatie helpt zeker bij het maken van mijn keuze. Helaas staat er op www.bestofwhisky.nl geen casknummer bij maar ik denk dat ik de gok maar ga wagen.
0 x
Afbeelding

brecht
Actief lid
Actief lid

Hoe weet je of je de whiskey zal mogen of niet ?

Ongelezen berichtdoor brecht » 08 Dec 2013, 15:30

Aangezien ik een leek ben in het whiskey gebeuren maar toch kan genieten voor de openhaard of als apero
Stel ik mij altijd de vraag bij het aanschaffen van een nieuwe whiskey.

Zal ik de whiskey wel lusten qua smaak?

Zijn er manieren om te weten bij een gesloten fles of je de whiskey zal mogen of niet ?
Of denken we zien wel als ik hem proef ?

Grtjes
0 x
If you don't live for something, you will die for nothing
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Dec 2013, 15:58

brecht schreef:Zal ik de whiskey wel lusten qua smaak?

Zijn er manieren om te weten bij een gesloten fles of je de whiskey zal mogen of niet ?

Ik denk dat er toch echt maar een manier is om daar achter te komen.

Dat gezegd hebbende is het dan wel handig om niet te beginnen met de meest uitgesproken whiskies maar met de wat "mildere". Dan doel ik op de smaaktypes 1, 2, 3 en 4 in Poll: Welke malt-whisky-smaaktypes vind jij het lekkerst?

Afhankelijk van wat je aanspreekt kun je daarna eens een type 5 en/of 6 en als die laatste in de smaak valt zelfs een type 7 proberen. Maar proberen is toch echt de enige manier om er achter te komen wat jij lekker vindt.
Dit even los van het feit dat je smaakervaring en voorkeur gaandeweg zeker zal veranderen.

Dit kan ook behulpzaam zijn: Smaak diagram van een aantal (Classic) Malts.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 08 Dec 2013, 16:11

En om meerdere dingen te kunnen proberen zonder de bank daarbij al te zeer te belasten: koop samples of miniatuurtjes (tegenwoordig bij vrijwel iedere internetslijter te krijgen) of loop eens binnen bij de dichtstbijzijnde whiskyslijter, die hebben vaak een aantal flessen open staan waar je van mag proeven.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Ducemm
Actief lid
Actief lid

Re: Hoe weet je of je de whiskey zal mogen of niet ?

Ongelezen berichtdoor Ducemm » 17 Dec 2013, 11:25

brecht schreef:Aangezien ik een leek ben in het whiskey gebeuren maar toch kan genieten voor de openhaard of als apero
Stel ik mij altijd de vraag bij het aanschaffen van een nieuwe whiskey.

Zal ik de whiskey wel lusten qua smaak?

Grtjes

Ik doe meestal wat research op voorhand. Beetje op het internet surfen, tastingnotes opzoeken en vergelijken met mijn persoonlijke smaak. Het is geen feilloos plan, maar in het algemeen werkt het wel voor mij. Of zoals eerder gezegd, de meeste webshops en winkels bieden tegenwoordig samples aan voor een niet te hoge prijs en dat is altijd wel handig om te testen.
0 x

André_84
Actief lid
Actief lid

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen

Ongelezen berichtdoor André_84 » 17 Dec 2013, 14:41

even een stomme vraag: Ik ben gevraagd om de whisky te verzorgen voor kerstavond (3 whiskydrinkers). Nu wil ik wel goeie whisky meebrengen, maar 35 euro voor één avond vind ik ook wat overdreven (en ook niet in verhouding met t vlees/ de hapjes wat de anderen meebrengen). Die 20cl of 35 cl flesjes, zijn die ook wel bij de slijterij verkrijgbaar? moet ook egnoeg zijn toch voor een avondje? of iig zeker die 35 cl :-).
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen

Ongelezen berichtdoor whiksy » 17 Dec 2013, 15:06

Bij onze lokale Gall & Gall (Helmond Brouwhuis) hebben ze wel een aantal 20 en 35cl flesjes, uit m'n hoofd Glenlivet, Glenkinchie, Dalwhinnie in 20ml, JW Black Label en Bowmore in 35cl.
Bij de echte slijter (Van der Heijden in Eindhoven) hebben ze Benromach, Bruichladdich, Glengoyne en nog wat andere in 20cl, en oa Glenmorangie in 35ml. Ook hebben ze een aantal G&M 35cl flesjes. Zoiets lijkt me dan het interessantst.
Prijstechnisch zou ik gewoon een 70cl fles aanschaffen, die kleintjes zijn in verhouding duur.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Dec 2013, 15:16

Eens met whiksy.
Als het beginners (of geen oude whisky rotten) zijn is er heel wat te koop tussen €25 en €30. De rest drink je dan later zelf op en je hebt dan in elk geval voldoende. Als het gezellig is kan 20 of 35 CC zo maar weg zijn.

Als je in http://www.drankvinder.nl/whisky filtert op €20-30 krijg je een hele lijst. De lokale slijter zal wel wat duurder zijn maar in elk geval weet je dan waarvoor het te koop is.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”