Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

OpiumX
Senior
Senior

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 01 Mei 2013, 20:36

Piet schreef:
OpiumX schreef:Je wil toch niet zeggen dat €300 je onder grens is?

Ik denk het niet. Het lijkt me refereren aan de poll-opties
Maximaal €300 per fles, Maximaal €500 per fles
... daar gaat dit onderwerp per slot over :Scratch

Was ook geen serieuze vraag. Zou verrast zijn als ie "ja" zou hebben geantwoord :P

Frank
0 x

Keepwalking
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Keepwalking » 17 Mei 2013, 09:34

Ik geef niet meer dan 100 euro voor een fles, alleen per uitzondering,maar dan moet ik die
bvb op een tasting geproefd hebben en er helemaal van ondersteboven zijn.
Dat zijn er tot nu toe maar 3:
-Port Ellen 1982 (Gordon&MacPhail) 152Euro in 2004
-Inchgower 30y (Dun Bheagan) 120Euro
-Girvan 23y (Carn Mor) 108Euro
0 x

Plaas
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Plaas » 27 Mei 2013, 21:37

Die grens ligt ergens tussen de 75 en de 100, denk ik. Op zich doe je toch lang met een fles whisky, je haalt er zo twintig of meer glaasjes uit en elk zo'n glaasje is weer 'n mooie ervaring. Voor bier vind ik vier of vijf euro voor een glas helemaal niet gek, dan is het ook niet raar voor 'n glaasje goede whisky iets vergelijkbaars neer te tellen. Wel zou ik zo'n dure fles niet gauw 'blind' kopen, ik wil de whisky echt eerst geproefd hebben.
0 x

PunxsutawneyPhil
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 29 Mei 2013, 13:49

Een tijdje over nagedacht. In principe is er natuurlijk geen grens. Het is inderdaad een kwestie van welke financiele middelen heb je nu. Dus de vraagstelling is zeker correct.

Op dit moment is mijn maximum 60 euro. Ik kan het gewoon niet verantwoorden om meer uit te geven aan 1 fles. Ik hoop natuurlijk dat ik deze grens in de toekoms steeds verder kan verhogen :Slainte
0 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 21 Okt 2013, 23:11

Als student zijnde moet je blij zijn met alles wat je je kunt veroorloven. Op dit moment ligt de prijs van een fles vaak op 25-35 euro. Alhoewel ik wel een paar duurdere flessen heb staan. In de toekomst weet ik bijna wel zeker dat het eerder rond flessen van de 75 euro gaat, want ik moet wel toegeven: de duurde flessen, hebben vaak ook een betere smaak. Vooral Ardbeg vind ik een dure, maar hele lekkere whisky.

Maar het is maar net hoeveel geld je te besteden hebt. Kijk als je een goede baan hebt en je hebt twee dikke audi's bij je huis staan. Ja dan koop je sneller een paar dure flessen, dan dat je een student bent en dat je geen inkomen hebt.
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 22 Okt 2013, 07:59

pyro-tukker schreef:Als student zijnde moet je blij zijn met alles wat je je kunt veroorloven. Op dit moment ligt de prijs van een fles vaak op 25-35 euro. Alhoewel ik wel een paar duurdere flessen heb staan. In de toekomst weet ik bijna wel zeker dat het eerder rond flessen van de 75 euro gaat, want ik moet wel toegeven: de duurde flessen, hebben vaak ook een betere smaak. Vooral Ardbeg vind ik een dure, maar hele lekkere whisky.

Maar het is maar net hoeveel geld je te besteden hebt. Kijk als je een goede baan hebt en je hebt twee dikke audi's bij je huis staan. Ja dan koop je sneller een paar dure flessen, dan dat je een student bent en dat je geen inkomen hebt.

:D Of, als je twee dikke audi's voor de deur hebt staan, heb je wat minder te besteden voor whisky, wellicht ook daarom dat ik zelf geen auto heb :D

Zelf heb ik als prijsgrens zo'n 75 euro, de bunna 23 kintra is met 70 euro de duurste fles die ik tot nu toe ooit heb aangeschaft.
Eén van de redenen dat ik me minder aangetrokken voel tot duurdere whisky is dat de prijs/kwaliteit verhouding meestal erg ongunstig uitvalt, bij het duurdere segment.
Er is erg veel spul te vinden van 85+ scores onder de 75 euro, en flessen die 2x zo duur zijn bijvoorbeeld, scoren dan net 2 puntjes meer o.i.d.
Een andere reden is ook dat als je gaat wennen aan dat duurdere spul, dat wellicht whiskies van zo'n 40 of 50 euro je niet meer zo snel blij zullen maken, dat je dus als het ware een beetje te verwend raakt, en dan is het eind op een gegeven moment zoek, en gaat het allemaal flink in de papieren lopen.
Ook is veel dure whisky om marketingtechnische redenen erg duur, en daar betaal ik niet graag aan mee.
Wel dient vermeld te worden dat ik whisky alleen zie als een genotsmiddel, dus om te drinken, en dus niet als investering of verzameling.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 23 Okt 2013, 11:26

Ik denk dat er nog genoeg whisky's van € 40/50,- voor mij te ontdekken zijn, maar laatst ging ik even snel Dalwhinnie 15 halen (€ 40,-) en kwam ik thuis met de Distiller's Edition (€ 60,-) die er naast stond. Dat was toch snel 50% duurder dan ik had gedacht om uit te geven (ik heb er overigens geen spijt van). Ik denk dat ik meer neig naar een maximum per periode dan naar een maximum per fles, maar wel kijkend naar de prijsklasse waar ik mee begon.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Okt 2013, 13:22

Ik heb zojuist mijn keuze aangepast.
Is lang max. €150 geweest maar was al steeds vaker tot €200 voor de oudjes.
Besefte nu dat ik daar zelfs onlangs overheen ben gegaan... niet heel veel maar inclusief verzenden (yep, een fles) toch bijna een paar tientjes.

Nu dus Maximaal €300 per fles :Tongue
Dat is niet mijn duurste fles want die is in de tijd meer waard geworden. Het zou Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels) kunnen worden maar dat is nog even afwachten
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 23 Okt 2013, 16:44

Piet schreef:Ik heb zojuist mijn keuze aangepast.
Is lang max. €150 geweest maar was al steeds vaker tot €200 voor de oudjes.
Besefte nu dat ik daar zelfs onlangs overheen ben gegaan... niet heel veel maar inclusief verzenden (yep, een fles) toch bijna een paar tientjes.

Nu dus Maximaal €300 per fles :Tongue
Dat is niet mijn duurste fles want die is in de tijd meer waard geworden. Het zou Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels) kunnen worden maar dat is nog even afwachten

Zozo, 3x sample 6 Piet, of is dat niet de reden dat je de fles zelf hier nu niet noemt? ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Okt 2013, 16:55

Soundwave schreef:Zozo, 3x sample 6 Piet, of is dat niet de reden dat je de fles zelf hier nu niet noemt?

Nop. Prijzen zijn per fles en dat was een BalvenieTun1401 Batch-8.... die staat hier nu te lonken...
Laatst gewijzigd door Piet op 23 Okt 2013, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Balvenie
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

AndreasM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor AndreasM » 30 Okt 2013, 19:15

Een echte bovengrens tot nu is voor mij €90,- Bij de slijter gekocht. Via drankdozijn wil ik nog wel eens iets aanschaffen wat in de winkel duurder is, maar stel een babbel met mijn plaatselijke slijter ook altijd erg op prijs (zie intro van de laatste whisky passion). Iets waar ik medeschuldig aan ben is de stijging van de populariteit van Single Malts de laatste jaren. Ik heb het idee dat daardoor al die special releases (bijvoorbeeld de gisteren door Diageo gepresenteerde special editions) zo kneiter duur zijn. Ik bedoel hiermee dat ik graag wat dieper in de buidel zou tasten voor een speciale Whisky en zeker voor een 37 jaar oude lagavulin. Maar die begint ergens rond de €2200,- !
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 06 Nov 2013, 17:09

Meer dan € 100,- zal ik niet snel uitgeven aan een fles, tenzij voor speciale gelegenheden (bijv. fles uit geboortejaar van een jarige vriend/broer/vader o.i.d.). Ik koop whisky dan ook niet als investering, om te verzamelen maar om te drinken en dan zijn er voldoende goede flessen te vinden van rond de € 50,- / € 75,-
0 x
Afbeelding

20VTHengelo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor 20VTHengelo » 07 Nov 2013, 09:46

Ik vind € 40,- genoeg voor een fles whisky. Als ik er meer aan uit wil geven, dan moet het een fles worden die ik al heel lang op het oog heb en waar ik me al een tijdje op verheug. Dan gebruik iets als een cadeaubon om over mijn grens heen te gaan. Anders kan ik het bedrag niet verantwoorden.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 08 Nov 2013, 21:31

Harriedevries schreef:Meer dan € 100,- zal ik niet snel uitgeven aan een fles, tenzij voor speciale gelegenheden (bijv. fles uit geboortejaar van een jarige vriend/broer/vader o.i.d.). Ik koop whisky dan ook niet als investering, om te verzamelen maar om te drinken en dan zijn er voldoende goede flessen te vinden van rond de € 50,- / € 75,-

Goed om dit te lezen, Harrie! :duimop
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 12 Nov 2013, 08:21

Goed om dit te lezen, Harrie!

Geldt dit in jouw geval ook voor je Macallan? :P