Soundwave schreef:Hele mooie lijst Steve, maar ik ben nog nooit in een bar geweest waar 3,5 a 4x de inkoopprijs werd gehanteerd. Zoals ik eerder al eens heb aangegeven is de norm in heel veel horeaca (vooral in restaurants) eerder 5x de retailprijs. Als ik voor het gemak ervan uitga dat je 3,5cl als maat hanteert haal je uit een fles 20 drams. Dat zou in jullie geval bij bv een Greenspot betekenen dat de fles €130 omzet. Deel ik dat door de retailprijs dan is dat al een factor van 4,3 (op basis van retailprijs van €30 bij Drankvinder). Vind ik al heel schappelijk omdat ik erger gewend ben. Maar hoever ligt de inkoopprijs van een kroeg onder de (online) retailprijs? Ik heb geen idee, maar ik hoop voor jullie dat die lager is en indien dat het geval is dan komen we weer dicht in de buurt van de factor 5...
Op whiskeys is die inkoopprijs nagenoeg gelijk helaas. Dit omdat er geen bulkvoordeel is om het zo te zeggen. Bijvoorbeeld een AB inbev, Heineken etc leveren alleen de standaard whiskeys.
Dus moeten de speciale bij kleinere leveranciers/slijters vandaan komen die ook een marge willen maken. Daarbij is het soms zelfs zo dat sommige online drankaanbieders goedkoper zijn dan leveranciers, omdat de online heren minder kosten hebben aan personeel, winkelruimte etc. Let wel, er zitten ook verzendkosten aan vast he van zeg een eurootje per fles.
Grappige is dan ook weer dat de merken (bijv. een Jameson/Pernod Ricard) je jaarlijkse afname berekenen op basis van je cijfers bij groothandels/leveranciers, en niet wat je bij retail gekocht hebt.
Qua staffel is wat ik aangeef ook een gemiddelde. De 20 drams haal je ook niet (tenzij je met elektronische maatjes gaat werken) omdat er altijd wat verspilling is bij overschenking dan wel je vaste klanten een scheutje extra etc. Dus normaal hou je in acht ongeveer 18 shots uit een 70cl fles. Wat dan een factor is van 3.9 bij een prijs van 30 euro. Dus binnen de 3.5-4 zoals ik aangaf.