Hoe Whisky te bewaren ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Aug 2013, 10:20

Kay schreef:Zou iemand me het eerste punt in het lijstje van Piet kunnen uitleggen? Ik ben niet zo natuurkundig onderlegd, maar ik kan me nog voorstellen dat in een geopende fles whisky de alcohol bij hogere temperaturen sneller verdampt in de lucht die in de fles zit dan bij lagere. Ik kan echter geen reden bedenken waarom een dichte fles bij hogere temperaturen of door schommelingen achteruit zou gaan.

Ik vraag dit vooral omdat ik op warme dagen de airco flink laat brullen op zolder, waar mijn whisky staat. Als ik dat niet doe, kan het daar op een hete dag namelijk al snel een graad of 35 worden. Ik vermoed (maar we wonen hier nog niet zo lang) dat 's winters wel eens het tegenovergestelde zou kunnen gelden.

Goeie vraag, ik vraag me dit ook wel eens af. Ik heb er ook geen verstand van, maar mijn eigen interpretatie is dat de alcohol evengoed verdampt in de lucht in de fles (zeker een fles waar al wat uit is = meer lucht), en dat de alcohol daarna niet goed meer terug gaat de whisky in? Technisch blijft het dus in de fles, maar het zit niet meer geïntegreerd in de drank waardoor deze uit balans is. Maargoed, zoals ik al zei: dat is mijn eigen theorie ;) Ik zou hier best wel eens een kenner over willen horen.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 23 Aug 2013, 16:28

De druk die een gas op een afgesloten ruimte uitoefent noemen we dampdruk (of -spanning), in het Engels ook wel vapor pressure genoemd. In feite heeft elke (vloeibare) stof een bepaalde dampdruk die afhangt van de temperatuur. Ethanol zal inderdaad uit het water ''onttrokken'' worden bij hogere temperaturen, maar zal evengoed weer oplossen bij kamertemperatuur (alcohol is bijzonder goed wateroplosbaar). Dampdruk neemt toe, door afkoeling neemt deze weer af.

In feite verandert je whisky naargelang de temperatuur van de vloeistof, wat dus niet schadelijk is (in een redelijk temperatuurbereik).

Misschien dat door echt abrupte temperatuurschommelingen (van vriezer naar hete kofferbak) wat neerslag kan optreden. Dit durf ik zo niet met zekerheid te zeggen. Op moleculair niveau kunnen wel veranderingen optreden, denk aan de invloed van UV-straling.

Een hete/koude zolder e.d. lijkt mij geen probleem eigenlijk.

Disclaimer: Het is niet mogelijk mij aansprakelijk te stellen voor evt. schade aan whisky's die niet temperatuur-proof zijn.

:Pipersmile
0 x

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 24 Aug 2013, 18:00

Ik stuitte op de volgende leuke weetjes na wat te hebben gegoogled:

http://www.whisky.de/archiv/experts/alcohol.htm

''Why does high proof whisky become warm when diluted with water?
The OH groups of ethanol form hydrogen bonds with the water molecules. The bonded molecules are in a lower energy state than the separate molecules. The excess energy released by the bonding is converted into additional molecular vibrations and rotations, which is perceived as warming. Add enough water, and enough bonding will take place so that the energy released as heat can readily be felt on the hand.''

''Why are some whiskys cooled down and then filtered prior to bottling (chill-filtered)?
Most (non-ethanol) constituents of whisky are more soluble at higher temperatures than at lower temperatures. The whisky may be stored after sale at a lower temperature and some haze may develop. The marketing people have concluded that customers don't like to drink slightly cloudy whisky. So they chill-filter, to make the whisky look clearer and "brighter" to the public. But they remove some of the taste in doing it.''

Dit stukje verklaart het proces van neerslagvorming. Om even terug te komen op mijn vorige bericht, Kay, wanneer het dus erg koud wordt op je zolder (niet warmer) zal er zich eventueel neerslag gaan vormen in je non-chillfiltered whisky's.

Vooral grappig om te lezen dat de uiteindelijke smaak van de whisky (water en ethanol beschouw ik als ''neutraal'' van smaak) doorgaans door minder dan 1% van de overige bestanddelen wordt bepaald.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Aug 2013, 20:29

Jorrit schreef:Dit stukje verklaart het proces van neerslagvorming. Om even terug te komen op mijn vorige bericht, Kay, wanneer het dus erg koud wordt op je zolder (niet warmer) zal er zich eventueel neerslag gaan vormen in je non-chillfiltered whisky's.

Jup, bestel maar eens een paar cask strength flessen per pakketpost in hartje winter: sommige whiskies zijn vrijwel ondoorzichtig als ze net uit de doos komen. Gelukkig trekt dat weer snel weg als ze opwarmen en heeft het geen effect op de smaak :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 26 Aug 2013, 07:22

Jorrit schreef:Dit stukje verklaart het proces van neerslagvorming. Om even terug te komen op mijn vorige bericht, Kay, wanneer het dus erg koud wordt op je zolder (niet warmer) zal er zich eventueel neerslag gaan vormen in je non-chillfiltered whisky's.

Volgens mij trekt dat vanzelf weer weg als de temperatuur weer stijgt.
Wel grappig van die opwarming door toevoeging van water, dat wist ik niet.

De theorieën die ik tot nu toe gelezen heb (bv. die van Jorrit) stellen me wel gerust eigenlijk.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Jan 2014, 10:04

Een tijdje geleden besloot ik om eens wat parafilm te kopen, om enkele gesloten en waardevolle flessen in mijn collectie te beschermen tegen verdamping. Ik had nog nergens waargenomen dat het vulniveau van een fles was gedaald, maar toen ik via dit forum een fles Lagavulin 16 White Horse uit 1995 op de kop tikte, waarvan het vulniveau onderin de nek stond, dacht ik dat het geen kwaad kon eens wat extra bescherming te overwegen.

Om een idee te hebben wat er met het vulniveau gebeurt, besloot ik foto's te maken van de flessen die ik van parafilm heb voorzien. Ik realiseerde me dat ik anderhalf jaar geleden ook eens een foto heb gemaakt van één van die flessen, toevallig ook een Lagavulin.
Ik heb beide foto's even bijgeknipt en gepoogd op dezelfde schaal te krijgen, en vervolgens voorzien van een klein meetlatje. Helemaal nauwkeurig is de vergelijking niet, maar voor dit doel voldoet het wel. Het niveau is inderdaad een beetje gedaald, en als dat op dit tempo door zou gaan, dan zit het vulniveau heel grofweg na een kleine tien jaar onderin de nek.

Laga_2012_07.jpg
juli 2012
Laga_2012_07.jpg (18.86 KiB) 2249 keer bekeken

Laga_2014_01.jpg
januari 2014
Laga_2014_01.jpg (26.62 KiB) 2249 keer bekeken

Mijn flessen staan droog, nooit in direct zonlicht en meestal zelfs in het donker, op berging- of maximaal kamertemperatuur. Ik weet niet of deze fles toevallig een matig sluitende kurk heeft, net als die White Horse, maar de capsule zit klemvast en roteert niet.
Het zal jullie denk ik niet verbazen dat ik wat meer parafilm ga aanschaffen, want ik koop al tijden beduidend meer whisky dan dat ik drink. Ik ben van plan de vulniveaus vanaf nu wat nauwlettender in de gaten te houden.

Ik heb trouwens nog een klein testje gedaan met die parafilm. Ik heb een klein shotglaasje voor driekwart gevuld met water, de opening afgesloten met een klein stukje parafilm en het glas op zijn kant gelegd. De volgende morgen lag er een heel klein druppeltje water naast. Het glas is zonder problemen op z'n kop te houden, het folie blijft netjes zitten en er lekt dan niets.
Inmiddels staat dat glaasje op de verwarming. Ik ga over een paar dagen eens kijken of er water verdampt is.
Laatst gewijzigd door totalatool op 24 Jan 2014, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Jan 2014, 10:16

Interessant! Ik kende parafilm helemaal niet, maar het lijkt er uitermate voor geschikt inderdaad :) Ook maar even een rolletje scoren denk ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 24 Jan 2014, 10:16

Moet het Parafilm zijn of zou bloemistentape ook volstaan? En waar haal je de Parafilm vandaan?
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Jan 2014, 10:19

Het wordt kennelijk veel gebruikt in laboratoria, om petrischaaltjes en dergelijke mee af te sluiten. Groot voordeel vind ik dat het niet plakt en je het dus zonder restjes ook weer heel eenvoudig kunt verwijderen.
Ik heb het gekocht via eBay.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jan 2014, 10:21

totalatool schreef:Het niveau is inderdaad een beetje gedaald, en als dat op dit tempo door zou gaan, dan zit het vulniveau heel grofweg na een kleine tien jaar onderin de nek.

Ik vind het nog al wat :o En dan terwijl het toch lijkt dat de originele capsule er behoorlijk strak op zit.
Ik denk dat ik ook maar eens op inspectie moet gaan.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Jan 2014, 10:30

totalatool schreef:Het wordt kennelijk veel gebruikt in laboratoria, om petrischaaltjes en dergelijke mee af te sluiten. Groot voordeel vind ik dat het niet plakt en je het dus zonder restjes ook weer heel eenvoudig kunt verwijderen.
Ik heb het gekocht via eBay.

Check, ook een stukje aangeschaft via de baai.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Jan 2014, 10:32

Nou ja, nu valt het nog reuze mee en kan ik me niet voorstellen dat het de whisky op enige manier beïnvloed heeft, maar ik heb betaald voor een volle fles en wil daar tzt ook gewoon van kunnen genieten. ;) Een fles afdichten met tape kost me denk ik zo'n 35 cent, dus hoe goedkoop de fles ook was, dit extra afdichten kost zeker minder dan de dram die ik ermee red.
0 x
Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 24 Jan 2014, 11:30

De fles afdichten met gewone vershoudfolie helpt toch ook?!
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Jan 2014, 11:45

Dram The Man schreef:De fles afdichten met gewone vershoudfolie helpt toch ook?!

Ik heb er geen ervaring mee, jij wel? Is het lucht- en waterdicht?
Waar ik me met name wat zorgen over zou maken is de vraag of vershoudfolie niet gaat verkleven met de capsule en in geval van een Lagavulin met het papieren labeltje.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Jan 2014, 11:52

Doe je ook een stukje over de top van de capsule, Rogier? Of alleen er omheen?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”