Kay schreef:Zou iemand me het eerste punt in het lijstje van Piet kunnen uitleggen? Ik ben niet zo natuurkundig onderlegd, maar ik kan me nog voorstellen dat in een geopende fles whisky de alcohol bij hogere temperaturen sneller verdampt in de lucht die in de fles zit dan bij lagere. Ik kan echter geen reden bedenken waarom een dichte fles bij hogere temperaturen of door schommelingen achteruit zou gaan.
Ik vraag dit vooral omdat ik op warme dagen de airco flink laat brullen op zolder, waar mijn whisky staat. Als ik dat niet doe, kan het daar op een hete dag namelijk al snel een graad of 35 worden. Ik vermoed (maar we wonen hier nog niet zo lang) dat 's winters wel eens het tegenovergestelde zou kunnen gelden.
Goeie vraag, ik vraag me dit ook wel eens af. Ik heb er ook geen verstand van, maar mijn eigen interpretatie is dat de alcohol evengoed verdampt in de lucht in de fles (zeker een fles waar al wat uit is = meer lucht), en dat de alcohol daarna niet goed meer terug gaat de whisky in? Technisch blijft het dus in de fles, maar het zit niet meer geïntegreerd in de drank waardoor deze uit balans is. Maargoed, zoals ik al zei: dat is mijn eigen theorie