Ik heb afgelopen vrijdag een proeverij georganiseerd voor 7 vrienden. De 2e proeverij in deze samenstelling en de eerste keer met mij als gastheer. De groep zit op eenzelfde kennisniveau.
Ik had portglaasjes bij de Xenos gehaald en genummerd met etiketstickers.
De volgende whisky's stonden op een rij:
1. Bushmills 1908 – 400th Anniversary
2. Johnny Walker – Red Label
3. Auchentoshan 12
4. Blackadder - The Legendary - Glenfiddich
5. GlenDronach - Parliament
6. Amrut – Peated Single Malt
Het geintje in de rij is natuurlijk de JW. We beginnen de proeverijen namelijk met een klein geurquizje om de neus op te warmen. De vraag was om de enige whisky eruit te halen die zichzelf promoot als mix-whisky. Andere vragen waren bijvoorbeeld 'welke whisky's zijn 3 keer gedestilleerd' en 'Welke whisky's zijn blended?'. Vragen worden beantwoord en er wordt vervolgens niet meer naar omgekeken.

Gewoon lekker luchtig beginnen.
Stokbrood en water stonden tijdens het proeven vast op tafel en per whisky kwam er een versnapering van sushi tot gedroogde ham.
Ik had een powerpoint gemaakt die per glas na het proeven de informatie over het betreffende glas toonde. Tussendoor nog een paar kleine zijstapjes, zoals de whisky-stones. Het werd een lange avond met een dito lange nazit, waarbij de glazen nog eens goed bijgevuld werden. De Blackadder - The Legendary - Glenfiddich kwam als duidelijke favoriet uit de bus.