Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avansele
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel

Ongelezen berichtdoor avansele » 24 Dec 2012, 00:01

Heren

Ik heb momenteel een houten portovat waar ik whisky op wil laten rijpen gedurende enkele jaren. Nu weet ik dat whisky in de vaten meestal op 60% alcohol of meer wordt gerijpt. Ik heb nu echter iets goedkopere whisky (bulk van het vat) op dat portovat gestoken van 40% alcohol.

Mijn vragen:
Mag ik de whisky of 40% in dat vat laten zitten of moet ik het alcoholpercentage trachten te verhogen door bijvoorbeeld pure alcohol toe te voegen (ik weet dat dit zeker niet volgens de regels van de kunst is en wil ook geen whiskyliefhebbers beledigen ;) )
Tot hoever moet ik het vat vullen ... helemaal tot aan de nok of voor een bepaald percentage. Het gaat over een vat van 15 liter.

Wie kan mij helpen ... ik ben sterk geïnteresseerd in whisky maar zeker geen expert ...
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Re: zelf whisky op vaten trekken

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 24 Dec 2012, 00:35

Ik zou erg jonge whisky of spirit proberen te kopen...
Probeer whiskybroker, die weet wellicht wat...of mail naar BenRiach...
0 x
Afbeelding

tilos225
Actief lid
Actief lid

Eigen blend in portovaatje

Ongelezen berichtdoor tilos225 » 04 Apr 2013, 15:46

Hallo,
heb van iemand een oud ex-portovaatje gekregen dat lekte.Heb dit een tijdje in water gelegd en uitgespoeld,laten drogen,wat sherry ingedaan,wat laten trekken en heb het vandaag gevuld met: een islay-whisky uit de Delhaize die ik al een tijd staan had (zou een 8jarige ardbeg zijn) een Glen Moore van de Aldi(die ik ook al een paar jaar had) en bijgevuld met een onbekende (franse) blend van 60°.Daar heb ik aan een draadje een half vanillestokje (een beetje gefoefeld dus)
ingedaan en nu wachten.Het vaatje is 2liter en zit dus bijna vol.Ik hoop dus een combinatie te krijgen van een licht gerookte blend met een vleugje vanille en een sherrygeurtje.Heb vandaag de eerste proef gedaan en hij was nu zacht,rokerig en een beetje vlak en totaal geen sherrygeur of smaak.
Heeft er nog iemand ervaring,of zeggen jullie het is vergeefse moeite.
Groeten
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Zelf whisky op vaten trekken en rijpen

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Apr 2013, 15:54

tilos225 schreef:Heeft er nog iemand ervaring,of zeggen jullie het is vergeefse moeite.

@avansele heeft inmiddels misschien ervaring maar daar hebben we niets meer van gehoord :Scratch

Vandaar je bericht even hierheen verplaatst.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 04 Apr 2013, 17:27

Er is ook een whiskey-producent uit de USA die een 2 liter vat met een paar flessen new spirit Rye whiskey verkoopt voor rond de €100,- in NL. Misschien dat dat een optie is? Eerst 4 jaar de Rye Whisky erin en daarna gebruiken als first fill vat voor de Schotse whisky...

Frank
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Apr 2013, 17:48

OpiumX schreef:Er is ook een whiskey-producent uit de USA die een 2 liter vat met een paar flessen new spirit Rye whiskey verkoopt voor rond de €100,- in NL. Misschien dat dat een optie is? Eerst 4 jaar de Rye Whisky erin en daarna gebruiken als first fill vat voor de Schotse whisky...

Frank

Nadruk toegevoegd door mij. Als je die whisky (Wasmund's is het) 4 jaar in zo'n klein vaatje laat zitten garandeer ik je dat hij niet meer te zuipen is ;) Maar het is inderdaad wel een interessant idee om het kopen van zo'n vat-pakket te rechtvaardigen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

tilos225
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tilos225 » 04 Apr 2013, 18:35

heb dat vatje inderdaad gezien in Sluis,daardoor dat ik dat zo probeer.Ik heb op internet gelezen dat er zeer veel uit verdampt was ook,ik denk dat de engelen een groot deel zullen gehad hebben.Ik zal er maandelijks van proeven en mijn mening delen.
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 04 Apr 2013, 18:38

Matti schreef:
OpiumX schreef:Er is ook een whiskey-producent uit de USA die een 2 liter vat met een paar flessen new spirit Rye whiskey verkoopt voor rond de €100,- in NL. Misschien dat dat een optie is? Eerst 4 jaar de Rye Whisky erin en daarna gebruiken als first fill vat voor de Schotse whisky...

Frank

Nadruk toegevoegd door mij. Als je die whisky (Wasmund's is het) 4 jaar in zo'n klein vaatje laat zitten garandeer ik je dat hij niet meer te zuipen is ;) Maar het is inderdaad wel een interessant idee om het kopen van zo'n vat-pakket te rechtvaardigen.

Wat is voor zo'n hoeveelheid whiskey dan een goede periode? Ik noemde ook zomaar een aantal jaren.

Frank
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Apr 2013, 18:48

OpiumX schreef:Wat is voor zo'n hoeveelheid whiskey dan een goede periode? Ik noemde ook zomaar een aantal jaren.

Frank

Geen idee, maar ik denk dat je eerder moet denken in maanden dan jaren.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 04 Apr 2013, 18:54

Aha, dat heb ik dan verkeerd geschat. Ik dacht aan gelijke periodes als de grote vaten en hoeveelheden, omdat ik het beeld had dat de verhoudingen ongeveer gelijk waren...

Frank
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 04 Apr 2013, 19:57

OpiumX schreef:Aha, dat heb ik dan verkeerd geschat. Ik dacht aan gelijke periodes als de grote vaten en hoeveelheden, omdat ik het beeld had dat de verhoudingen ongeveer gelijk waren...

Frank

Op de volgende website houden ze bij wat er precies gebeurd en hoe het smaakt.
Er zijn nu twee filmpjes beschikbaar, van het vullen en de eerste proef test.

http://www.whisky.de/shop/USA/Rye-Corn/ ... =fas%20rye
(icoontje van de TV)

Je moet wel een beetje Duits kunnen.

Mvg, Edwin
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 05 Apr 2013, 12:43

OpiumX schreef:Aha, dat heb ik dan verkeerd geschat. Ik dacht aan gelijke periodes als de grote vaten en hoeveelheden, omdat ik het beeld had dat de verhoudingen ongeveer gelijk waren...

Frank

Nope, hoe kleiner het vat, hoe sneller de rijping; ongeacht de verhouding.
Vergelijk bvb met een Octave: 6-8 jaar rijpen is meer dan prima.
0 x

tilos225
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tilos225 » 05 Apr 2013, 21:03

Ik denk ook dat het een kwestie van maanden zal worden,ga wekelijks een kleine test doen,heb zelf ee 70-tal soorten staan waarvan enkele al een tijdje(jaren) open en denk dat ik mijn vatje regelmatig zal bijvullen met mijn klutsjes
0 x

tilos225
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tilos225 » 22 Mei 2013, 22:51

Nog even wat info,ligt er nu een paar maandjes in e rijpen en het rokerige is iets aan het afvlakken.Heb er vandaag nog een klutsje glen broch (glen brol noem ik hem) bijgegoten.De smaak is ook aan het verbeteren,raar maar waar,de muffe smaak is ook aan het verbeteren.Al bij al begint het goed mee te vallen.
0 x

Rene
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rene » 04 Jul 2013, 11:01

Wat leuk om te horen dat er zelf geprobeerd wordt om whiskey te laten rijpen, ik ben nieuw op dit forum en ik mag wel zeggen een whiskey liefhebber maar wel nog een redelijke leek, al heb ik de indruk dat ik hier niet de enige leek ben gelukkig :-)
Het toeval wil dat ikzelf ook al enige tijd zat te denken aan het zelf laten rijpen van whiskey om zo een persoonlijke whiskey te maken die helemaal jouw smaak is. Dat zal ongetwijfeld een stuk moeilijker zijn dan ik nu schrijf maar ik heb het toch maar eens geprobeerd.

Persoonlijk is mijn whiskey smaak nogal varierend, de ene keer wil ik een wat zachte zoete whiskey en de andere keer een lekkere stevige rokerige whiskey. Ik heb daarom ook een behoorlijke collectie flessen thuis staan die ik met regelmaat, vooral met een paar andere whiskey liefhebbers, proef. Ik ben een groot liefhebber van de Islay whiskeys zoals Lagavulin, Caol Ila en Laphroaigh, de meeste soorten heb ik hier wel van, maar verder ik een Glen Grant Major reserve of een johnny Walker double black ook erg waarderen.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik niet zoveel hou van whiskeys waarvan het alkohol percentage erg hoog is, zo heb (of had) ik een 2 tal flessen staan van 18 en 20 jaar oud (Delphi's) met een alcohol perscentage van 54,6 en die vond ik echt veel te veel van het goede. Ze waren heel geconcentreerd van smaak en enorm scherp door het hoge alcohol percentage. Kortom, ik heb nu onlangs een nieuw 10 liter vaatje gekocht, gemaakt van "white american Oak" (via ebay uit america laten komen) en die afgevuld met 8 liter Glen Grant Major reserve, die 2 flessen van delphi (gaat gelijk het alcolhol percentage omhoog) en ik had nog een halve liter hele rokerige whiskey van Laphroaigh (quarter cask) staan en daar heb ik hem verder mee afgevuld. Ik heb gelijk na het afvullen, voordat ik de stop erop deed, een glaasje geproefd van de blend en dat smaakte al best goed. Nu zit de stop er inmiddel een maand op en ik denk dat ik zo rond kerst voor het eerst ga proeven. Als het goed is moet de whiskey wat zachter worden en iets zoeter door het amerikaanse eiken (zo krijgt de bourbon tenslotte zijn zoete smaak heb ik gelezen). Het blijft natuurlijk allemaal maar geknutsel en of het wat wordt weet ik niet, maar de voorpret die we nu al hebben om tegen kerst dit te gaan proeven met mijn maatjes....

wordt vervolgt....
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”