Dakdoeve schreef:Ik ben me pas sinds een goeie 6 weken aan het verdiepen in whisky's, dus mijn collectie is nog vrij bescheiden. Alhoewel ik in die tijd toch 11 flessen heb gekocht (en een hoop samples). De duurste is een Glen Elgin 20 yo Signatory Cask Strength collection, die kostte 81 euro. Geen idee eigenlijk of die nog in waarde stijgt. Ik heb fles nummer 217 van de 574, dus volgens mij is er niet zo veel van. Er staat ook 'cask no. 2325' op, ik weet alleen niet of er meerdere casks zijn. Ik vermoed van wel.
Ben nou ook wel benieuwd eigenlijk.. zou deze whisky de potentie hebben om in waarde te stijgen?
Alhoewel het niet telt.. vind ik het wel leuk om te vermelden dat ik van de lokale slijter een sample 'Miltonduff 1969 Gordon & Macphail' (1969-2010) mee heb gekregen. Die staat voor £249 (€292) op thewhiskyexchange.com. Ik wacht daar nog even mee aangezien ik merk dat mijn smaak in de 6 weken dat ik whisky drink erg veranderd is (tot in zoverre dat ik nu niet snap hoe het kan dat ik een Laphroaig quarter cask, één van de eerste whisky's die ik proefde, toen niet lekker vond). Dus ik wacht nog even met proeven tot mijn zintuigen wat beter getraind zijn. Maar ik ben wel erg benieuwd

of die nog in waarde stijgt, hangt af van de distillery
jij hebt inderdaad 1 van de 574 flessen
maar als er in de markt nog meer dan voldoende Glen Elgin's aanwezig zijn, zal men niet zo happig zijn om jouw ene Single Cask flesje te kopen. Blijft altijd een kwestie van vraag en aanbod.
Kijk je bv naar een Port Ellen, daar is zeer veel vraag naar in de markt, maar omdat de distillery al in 1983 gesloten is, is de totale Port Ellen voorraad bijna op.
Resultaat veel vraag, weinig aanbod en prijzen knallen door het dak.
Die 2325 slaat op het vatnummer wat Glen Elgin gebruikt in zijn magazijn. Deze is in jouw geval door een onafhankelijke bottelaar opgekocht en gebotteld.
Maar maakt hem door dit verhaal minder interessant voor jou??
Absoluut niet!!!
Voor jou is het een unieke fles, waar er maar 574 van gevuld zijn (soms ook minder)
En als die op en uitverkocht is, komt deze nooit meer terug.
En dat maakt Single Cask bottelingen leuk en spannend in mijn ogen.
Maar mocht je willen weten wat de waarde doet, kun je altijd op de Whisky Base kijken/volgen voor een indicatie.