Wat is de kostbaarste (duurste) fles whisky die je bezit ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is de kostbaarste (duurste) fles whisky die je bezit

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 12 Apr 2013, 20:07

Piet schreef:Het gaat maar om vermelding van één fles René. En niet eens om de aankoopprijs maar om de huidige ±-waarde. Gewoon leuk om te weten.

Ik heb 't ook over één whisky! Dus, beste Piet, als Bart dusdanig reageert, voel ik op m'n klompen aan welke whisky hij bedoelt! Da's toch niet zo moeilijk! En de vraagstelling is toch: Wat is de kostbaarste fles whisky etc.... Nou, dat is dus (nu, daarvoor en voor altijd) duidelijk, beste Piet! En over aankoopprijzen heb ik 't al helemaal niet! Eentje van The Ultimate Whisky Company kan net zo aantrekkelijk zijn, als een dure Macallan!! Maar de kostbaarste is ....... Nou, daar mag jij ook ook naar raden, hoor. Maar jij weet 't toch ook ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2013, 20:39

I_SPEY schreef:Nou, daar mag jij ook ook naar raden, hoor. Maar jij weet 't toch ook

Neen, niet dus. Had echt geen idee.
Na de hint van @C C K nu wel. Ik kijk eigenlijk maar zelden in de WB-collecties, vandaar :Tongue
Maar chique hoor :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

tilos225
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tilos225 » 12 Apr 2013, 23:23

Ik vermoed een highland Park Earl Magnus First edition,gekocht voor 32 euro's in 2010 en nu €300 á €400

http://www.wine-searcher.com/wine-11194 ... y-scotland
Laatst gewijzigd door Piet op 12 Apr 2013, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: €xxx
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Apr 2013, 01:41

Piet schreef:
I_SPEY schreef:Nou, daar mag jij ook ook naar raden, hoor. Maar jij weet 't toch ook

Neen, niet dus. Had echt geen idee.
Na de hint van @C C K nu wel. Ik kijk eigenlijk maar zelden in de WB-collecties, vandaar :Tongue
Maar chique hoor :goedgedaan

ja, maar vind het verhaal erachter erg mooi, René! Leuk cadeau van je vrouw zeg, indertijd!
Ben eens benieuwd wanneer die ooit open gaat ;)
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 14 Apr 2013, 12:15

verkoopswaarde, vermoedelijk mijn port ellen rare malts, eigenlijk geen echt idee. Heb hier veel "oud" spul staan waar ik geen idee van de huidige veilingwaarde heb en/of nooit de veilingwaarde opgezocht heb.

Aangezien whisky momenteel erg hype gevoelig is zal het waarschijnlijk wel een van de closed distilleries zijn aangezien ik niet meespeel met de nieuwe hypes (tun en magnus ed.)
0 x
Afbeelding

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 14 Apr 2013, 13:15

Port Charlotte PC5 en Laphroaig 30 Y
0 x

Liquid_Gold
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Liquid_Gold » 14 Apr 2013, 13:32

Een beetje minder dan I_spey :o , maar allez :

Ardbeg Lord of the Isles : Staat nu £899 op TheWhiskyExchange en bij laatste auction op Whiskyauction 705€

:schotland
0 x
Afbeelding

A dram in a glass
Whiff off amber, taste of gold
Caressing your mind

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Apr 2013, 14:52

Als ik hem dicht had laten zitten: Adelphi Bunnahabhain 1979.
Zolang ik hem niet openmaak: Benriach 1976, vat #3031.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 14 Apr 2013, 22:00

Als het gaat om aanschaf, dan wint een Caperdonich uit 1972 van Whisky-fassle het in mijn collectie, nl 194 euro ongeveer.

De Port Ellens die ik heb staan zijn inmiddels wel kostbaarder geworden, idem geldt volgens mij ook wel voor de Almost There van Ardbeg.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Apr 2013, 22:07

jpvdw schreef:Als het gaat om aanschaf, dan wint een Caperdonich uit 1972 van Whisky-fassle het in mijn collectie, nl 194 euro ongeveer.

De Port Ellens die ik heb staan zijn inmiddels wel kostbaarder geworden, idem geldt volgens mij ook wel voor de Almost There van Ardbeg.

ik zou je Glendronach 12 niet vergeten ;)
0 x
Afbeelding

Don Juan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 23 Apr 2013, 20:03

Ik ben me pas sinds een goeie 6 weken aan het verdiepen in whisky's, dus mijn collectie is nog vrij bescheiden. Alhoewel ik in die tijd toch 11 flessen heb gekocht (en een hoop samples). De duurste is een Glen Elgin 20 yo Signatory Cask Strength collection, die kostte 81 euro. Geen idee eigenlijk of die nog in waarde stijgt. Ik heb fles nummer 217 van de 574, dus volgens mij is er niet zo veel van. Er staat ook 'cask no. 2325' op, ik weet alleen niet of er meerdere casks zijn. Ik vermoed van wel.
Ben nou ook wel benieuwd eigenlijk.. zou deze whisky de potentie hebben om in waarde te stijgen?

Alhoewel het niet telt.. vind ik het wel leuk om te vermelden dat ik van de lokale slijter een sample 'Miltonduff 1969 Gordon & Macphail' (1969-2010) mee heb gekregen. Die staat voor £249 (€292) op thewhiskyexchange.com. Ik wacht daar nog even mee aangezien ik merk dat mijn smaak in de 6 weken dat ik whisky drink erg veranderd is (tot in zoverre dat ik nu niet snap hoe het kan dat ik een Laphroaig quarter cask, één van de eerste whisky's die ik proefde, toen niet lekker vond). Dus ik wacht nog even met proeven tot mijn zintuigen wat beter getraind zijn. Maar ik ben wel erg benieuwd :)
0 x

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 23 Apr 2013, 20:45

Dakdoeve schreef:Ik ben me pas sinds een goeie 6 weken aan het verdiepen in whisky's, dus mijn collectie is nog vrij bescheiden. Alhoewel ik in die tijd toch 11 flessen heb gekocht (en een hoop samples). De duurste is een Glen Elgin 20 yo Signatory Cask Strength collection, die kostte 81 euro. Geen idee eigenlijk of die nog in waarde stijgt. Ik heb fles nummer 217 van de 574, dus volgens mij is er niet zo veel van. Er staat ook 'cask no. 2325' op, ik weet alleen niet of er meerdere casks zijn. Ik vermoed van wel.
Ben nou ook wel benieuwd eigenlijk.. zou deze whisky de potentie hebben om in waarde te stijgen?

Alhoewel het niet telt.. vind ik het wel leuk om te vermelden dat ik van de lokale slijter een sample 'Miltonduff 1969 Gordon & Macphail' (1969-2010) mee heb gekregen. Die staat voor £249 (€292) op thewhiskyexchange.com. Ik wacht daar nog even mee aangezien ik merk dat mijn smaak in de 6 weken dat ik whisky drink erg veranderd is (tot in zoverre dat ik nu niet snap hoe het kan dat ik een Laphroaig quarter cask, één van de eerste whisky's die ik proefde, toen niet lekker vond). Dus ik wacht nog even met proeven tot mijn zintuigen wat beter getraind zijn. Maar ik ben wel erg benieuwd :)

of die nog in waarde stijgt, hangt af van de distillery
jij hebt inderdaad 1 van de 574 flessen
maar als er in de markt nog meer dan voldoende Glen Elgin's aanwezig zijn, zal men niet zo happig zijn om jouw ene Single Cask flesje te kopen. Blijft altijd een kwestie van vraag en aanbod.
Kijk je bv naar een Port Ellen, daar is zeer veel vraag naar in de markt, maar omdat de distillery al in 1983 gesloten is, is de totale Port Ellen voorraad bijna op.
Resultaat veel vraag, weinig aanbod en prijzen knallen door het dak.

Die 2325 slaat op het vatnummer wat Glen Elgin gebruikt in zijn magazijn. Deze is in jouw geval door een onafhankelijke bottelaar opgekocht en gebotteld.

Maar maakt hem door dit verhaal minder interessant voor jou??
Absoluut niet!!!
Voor jou is het een unieke fles, waar er maar 574 van gevuld zijn (soms ook minder)
En als die op en uitverkocht is, komt deze nooit meer terug.
En dat maakt Single Cask bottelingen leuk en spannend in mijn ogen.

Maar mocht je willen weten wat de waarde doet, kun je altijd op de Whisky Base kijken/volgen voor een indicatie.
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 23 Apr 2013, 20:52

Op WB scoort hij 84 punten.

Prijs varieert tussen de 53 euro in Zwitserland tot 73 euro bij drankgigant
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Bouncer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 24 Apr 2013, 09:55

Mijn duurste fles (volgens Whiskybase):
- Ardbeg 1975, 43%, G&M (+- 400 euro) -

de prijzen op Whiskybase worden vaak aangepast aan de laagste vraagprijs maar komen toch niet altijd overeen met de reele waarde.
Tja, 't is maar wat ne gek ervoor wil betalen hé....
0 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 24 Apr 2013, 10:53

Glenglassaugh over 40 yo batch 1.
Zal zo rond de 1500 euro zitten ongeveer.

'k Heb ook nog ene heel vat Glenglassaugh liggen, telt dat ook? ;)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”