Wat leuk om te horen dat er zelf geprobeerd wordt om whiskey te laten rijpen, ik ben nieuw op dit forum en ik mag wel zeggen een whiskey liefhebber maar wel nog een redelijke leek, al heb ik de indruk dat ik hier niet de enige leek ben gelukkig

Het toeval wil dat ikzelf ook al enige tijd zat te denken aan het zelf laten rijpen van whiskey om zo een persoonlijke whiskey te maken die helemaal jouw smaak is. Dat zal ongetwijfeld een stuk moeilijker zijn dan ik nu schrijf maar ik heb het toch maar eens geprobeerd.
Persoonlijk is mijn whiskey smaak nogal varierend, de ene keer wil ik een wat zachte zoete whiskey en de andere keer een lekkere stevige rokerige whiskey. Ik heb daarom ook een behoorlijke collectie flessen thuis staan die ik met regelmaat, vooral met een paar andere whiskey liefhebbers, proef. Ik ben een groot liefhebber van de Islay whiskeys zoals Lagavulin, Caol Ila en Laphroaigh, de meeste soorten heb ik hier wel van, maar verder ik een Glen Grant Major reserve of een johnny Walker double black ook erg waarderen.
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik niet zoveel hou van whiskeys waarvan het alkohol percentage erg hoog is, zo heb (of had) ik een 2 tal flessen staan van 18 en 20 jaar oud (Delphi's) met een alcohol perscentage van 54,6 en die vond ik echt veel te veel van het goede. Ze waren heel geconcentreerd van smaak en enorm scherp door het hoge alcohol percentage. Kortom, ik heb nu onlangs een nieuw 10 liter vaatje gekocht, gemaakt van "white american Oak" (via ebay uit america laten komen) en die afgevuld met 8 liter Glen Grant Major reserve, die 2 flessen van delphi (gaat gelijk het alcolhol percentage omhoog) en ik had nog een halve liter hele rokerige whiskey van Laphroaigh (quarter cask) staan en daar heb ik hem verder mee afgevuld. Ik heb gelijk na het afvullen, voordat ik de stop erop deed, een glaasje geproefd van de blend en dat smaakte al best goed. Nu zit de stop er inmiddel een maand op en ik denk dat ik zo rond kerst voor het eerst ga proeven. Als het goed is moet de whiskey wat zachter worden en iets zoeter door het amerikaanse eiken (zo krijgt de bourbon tenslotte zijn zoete smaak heb ik gelezen). Het blijft natuurlijk allemaal maar geknutsel en of het wat wordt weet ik niet, maar de voorpret die we nu al hebben om tegen kerst dit te gaan proeven met mijn maatjes....
wordt vervolgt....