Helemaal met je eens Pieter maar ik wilde het even eenvoudig houden (vandaar ook mijn opmerking over vele boeken en evenzoveel forum onderwerpen). En let wel dat de meeste merken wel degelijk herkenbaarheid en consistentie nastreven... in hun signature-range.
Ik maakte bij mijn "kortgezegd ja" ook de opmerking
"Door allerhande ontwikkelingen en trends is daarin nog al wat variatie gekomen."Dat is eigenlijk wat jij aanhaalt. Bij mijn ja zou je dat moeten vertalen als
"als het om de standaard- of signature-range gaat". En dat zijn dus per definitie
Original Bottelingen (OB, van de distilleerderij zelf) en geen Independent Bottelingen (IB). Dan is het wat aardig betrouwbaarder. Dus zeker niet een whisky waar op staat
"xxxx finished" (ook een trend van de laatste 15 jaar).
Je noemt als voorbeeld In "afwijkende bottelingen" Bruichladdich. Bruichladdich spant dan ook wel de kroon en is op zichzelf een trend (en hype) die vanaf ±2000 (na overname door de vorige eigenaren) op hol is geslagen.
PS: Maar nu zijn er al weer een stuk of 5 onderwerpen bijgehaald, vandaar mijn korte opzet.
Straks ziet Peter door de bomen het bos niet meer en dan hebben we het nog niet eens over hout gehad en de invloed op de smaak