Iemand een ideen wat ik me bij een "overaged" whisky voor moet stellen.
Ik zag deze Michel Couvreur Overaged tussen een mooie collectie in alle prijsklassen van Michel Couvreur bij bestwhisky.be.
Helaas geven de details in dit geval geen extra informatie.
"Overaged" whisky, wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Re: "Overaged" whisky, wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Voor zover ik kan vinden bedoelen ze met overaged whisky die langer dan de normale periode op het vat heeft gestaan. Kleur en smaak kunnen dan zowel negatief als positied beinvloed worden.
Dit kwam ik tegen op een forum:
Many people I talk to always think older is better but I find Scotch whiskies are at their peak flavor between the ages of 15 to 18 years old. Many older whiskies tend to be over-aged.
Dit kwam ik tegen op een forum:
Many people I talk to always think older is better but I find Scotch whiskies are at their peak flavor between the ages of 15 to 18 years old. Many older whiskies tend to be over-aged.
0 x
Maar dat is een andere "overaged" Martino, een andere context.
Dat is eigenlijk Engels voor "té oud". En té veel hout voor een whisky, door rijping op eiken vat, is óók niet goed.
Helaas zegt dit niet veel. Wat is normaal ? Dat is er eigenlijk niet. Wel een minimum van 3 jaar.
In mijn bericht gaat het over een whisky waar dat juist als verkoopargument wordt gebruikt. Dat een whisky té oud is zou je als maker of verkoper niet op een fles willen zetten. En juist dat laatste is hier het geval. Zie de links in mijn bericht.
Dat is eigenlijk Engels voor "té oud". En té veel hout voor een whisky, door rijping op eiken vat, is óók niet goed.
langer dan de normale periode
Helaas zegt dit niet veel. Wat is normaal ? Dat is er eigenlijk niet. Wel een minimum van 3 jaar.
In mijn bericht gaat het over een whisky waar dat juist als verkoopargument wordt gebruikt. Dat een whisky té oud is zou je als maker of verkoper niet op een fles willen zetten. En juist dat laatste is hier het geval. Zie de links in mijn bericht.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Hallo Piet,
In de artikelen die ik heb kunnen vinden spreken ze over Overaged whisky die als een exclusieve goede whisky wordt verkocht terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn.
Hij kan dus heel goed zijn maar ook flink tegenvallen.
In de artikelen die ik heb kunnen vinden spreken ze over Overaged whisky die als een exclusieve goede whisky wordt verkocht terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn.
Hij kan dus heel goed zijn maar ook flink tegenvallen.
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Couvreur is een geval op zich. Door velen wordt hij voor absoluut gek versleten, anderen vinden hem geniaal (vooral hijzelf). Er heeft een leuk artikel over deze "whiskygek" in Whisky Passion gestaan, enige tijd geleden. Zelf heb ik Couvreur nog nooit ontmoet, maar het lijkt me iemand die het whiskylandschap wel kleur geeft 

0 x
Ah, ik vond dit nu:
The Malt Whisky of Michel Couvreur is a blend of single malts aged between 12 and 27 years in oak barrels. It is produced from a malted barley must, with the Charentais distillation process (like Cognac).
This whisky is a balanced combination of the vivacity of young pure malts with the maturity of the oldest ones.
Ik vond ook een 12yo "overaged". Dit in combinatie met bovenstaande begrijp ik.
Dan kan ik me voorstellen dat de NAS (no age statement) versie eigenlijk een 3yo is vermengd met véél oudere. Vooralsnog is dit laatste een aanname, maar ik begrijp nu wel dat dit inderdaad vrij specifiek Michel Couvreur is.
The Malt Whisky of Michel Couvreur is a blend of single malts aged between 12 and 27 years in oak barrels. It is produced from a malted barley must, with the Charentais distillation process (like Cognac).
This whisky is a balanced combination of the vivacity of young pure malts with the maturity of the oldest ones.
Ik vond ook een 12yo "overaged". Dit in combinatie met bovenstaande begrijp ik.
Dan kan ik me voorstellen dat de NAS (no age statement) versie eigenlijk een 3yo is vermengd met véél oudere. Vooralsnog is dit laatste een aanname, maar ik begrijp nu wel dat dit inderdaad vrij specifiek Michel Couvreur is.
0 x
Los van de overaged waar Martino op doelt, een whisky die té lang op vat heeft gelegen, kunnen we in deze context inderdaad stellen dat dit iets Michel Couvreur specifieks is en eigenlijk "just a name".
Michel Couvreur is a Belgian who lives in France. He buys casks that have aged for the requisite 3 years and 1 day in Scotland, and imports them to Burgundy, where he proceeds to age them in casks of his own selection.
The big deal about Couvreur is that he doesn’t believe that distilleries matter (hence, he never says where he buys his scotch). Rather, Couvreur believes that the quality of a scotch is to be found mostly in the wood in which that whisky is aged (hence the focus on using his own casks to age what he buys). (bron: whiskyparty)
Hij heeft een range van whiskies met typische benamingen zoals:
Michel Couvreur is a Belgian who lives in France. He buys casks that have aged for the requisite 3 years and 1 day in Scotland, and imports them to Burgundy, where he proceeds to age them in casks of his own selection.
The big deal about Couvreur is that he doesn’t believe that distilleries matter (hence, he never says where he buys his scotch). Rather, Couvreur believes that the quality of a scotch is to be found mostly in the wood in which that whisky is aged (hence the focus on using his own casks to age what he buys). (bron: whiskyparty)
Hij heeft een range van whiskies met typische benamingen zoals:
- Couvreur’s Clearach
- For Ever Young Pristine Single-Single Malt
- The Transition Single Malt
- Blossoming Auld Sherried
- Fleeting Single Cask ... etc. etc.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”