Poll: Komt goede whisky alleen uit Schotland?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Komt goede whisky alleen uit Schotland?

Pro: De vraag of Schotse whisky nog steeds de beste is, kan heel simpel beantwoord worden met "ja".
8
17%
Contra: 'Goede whisky komt enkel uit Schotland'. Over een onzinnige boutade gesproken. Neen dus.
39
83%

Totaal aantal stemmen: 47

JappieMceyk
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Poll: Komt goede whisky alleen uit Schotland?

Ongelezen berichtdoor JappieMceyk » 01 Apr 2012, 12:10

De vraag. Wat is de beste Whisky kan ik beantwoorden. Zoals ik in mijn kennismaking al schreef heb ik vrij veel informatie tot mij genomen in de jaren 70/80. Gelukkig ben ik het meeste al weer vergeten.
Maar ik wat ik van de diverse bottelaars en blenders hoorde was dat "The Glenlivet" geproduceerd door George & J.G. Smith LTd. de beste is. De reden daarvan is dat deze, in welke hoeveelheden dan ook bij ander Whiskies geblend kan worden zonder dat de smaak hierdoor negatief beïnvloed wordt.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Apr 2012, 12:34

JappieMceyk schreef:De vraag. Wat is de beste Whisky kan ik beantwoorden. Zoals ik in mijn kennismaking al schreef heb ik vrij veel informatie tot mij genomen in de jaren 70/80. Gelukkig ben ik het meeste al weer vergeten.
Maar ik wat ik van de diverse bottelaars en blenders hoorde was dat "The Glenlivet" geproduceerd door George & J.G. Smith LTd. de beste is. De reden daarvan is dat deze, in welke hoeveelheden dan ook bij ander Whiskies geblend kan worden zonder dat de smaak hierdoor negatief beïnvloed wordt.

Dat argument kan je ook omdraaien: Glenlivet is zo slap en oninteressant van smaak dat het overal bijgemengd kan worden zonder veel invloed op de uiteindelijke smaak. ;) (Voor beiden is wel iets te zeggen overigens, en een glaasje Glenlivet gaat er bij mij zeker in, maar ik grijp toch eerder naar een wat meer 'uitdagende' whisky)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Kornelis
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kornelis » 02 Apr 2012, 12:24

contra; anders zou het een belediging zijn voor al het moois uit bijvoorbeeld Japan, ik noem maar een Karuizawa en ook Yamazaki vind ik prima te pruimen.
Aangezien ik een boer ben die niet vreet wat ie niet kent heb ik nog geen mening over Amerikaanse whiskies... ik ken alleen die afgewerkte motorolie uit het goedkope segment van JD en JB, Jack en Jim voor intimi. Over enkele weken naar San Diego, misschien maar eens een drammetje proberen, iemand tips?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Apr 2012, 12:48

Kornelis schreef:Over enkele weken naar San Diego, misschien maar eens een drammetje proberen, iemand tips?

Kijk eens in Bourbon voor beginners en Welke Amerikaanse whisky is nou wel lekker i.v.m tripje NYC, Welke bourbon? en nog wat onderwerpen in Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 05 Apr 2012, 08:32

Kornelis schreef:contra; anders zou het een belediging zijn voor al het moois uit bijvoorbeeld Japan, ik noem maar een Karuizawa en ook Yamazaki vind ik prima te pruimen.
Aangezien ik een boer ben die niet vreet wat ie niet kent heb ik nog geen mening over Amerikaanse whiskies... ik ken alleen die afgewerkte motorolie uit het goedkope segment van JD en JB, Jack en Jim voor intimi. Over enkele weken naar San Diego, misschien maar eens een drammetje proberen, iemand tips?

Voor iemand zonder mening zie ik hier toch een duidelijk standpunt staan. Jack Daniels en Jim Beam maken hele mooie producten , helaas niet overal verkrijgbaar. Jammer dat daardoor steeds een standpunt word ingenomen over USA whiskies wat op onwetendheid is gebaseert. Dat is hetzelfde als ik schotse whiskies verfoeide 25 jaar geleden omdat ik alleen maar Johnnie Walker Red en Teachers kende . Ik heb inmiddels hele mooie dingen uit schotland geproefd.
0 x

Kornelis
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kornelis » 05 Apr 2012, 09:56

Dat was zeker niet wat ik bedoelde te zeggen, volgens mij een kwestie van lezen. Sorry als het niet duidelijk was, maar dit poogde ik duidelijk te maken: ik zeg niet dat JD en JB geen mooie producten maken. Ik geef aan dat hun producten in het goedkope segment - wat hier standaard in de slijters staat - mij niet kan bekoren, maar dat ik daarom nog niet Amerikaanse whiskies in z'n geheel wil afschrijven. Ik zette het wat scherp neer inderdaad, maar de standaard Jim Beam is ook met afstand het slechtste wat ik ooit geproefd heb... maar ja, smaken verschillen.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 05 Apr 2012, 11:21

Ik geef aan dat hun producten in het goedkope segment - wat hier standaard in de slijters staat - mij niet kan bekoren,
Kan ik me iets bij voorstellen. Dat moet je ook niet zien als vaandeldragers voor de bourbon , evenals je veel goedkope standaard bottelingen van de schotten niet kunt zien als representatief voor al het moois wat de distillery eigenlijk nog meer maakt.
Een mooi voorbeeld was dat ik op afgelopen WFNN een fervent schotse single malt liefhebber(nog net niet anti bourbon maar wil er eigenlijk niks van weten) hem blind een sample liet proeven van Evan Williams 10yo single barrel voor Whisky Live. Hij was heel enthousiast en vroeg welke sherry botteling dit was.
I rest my case.......
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 05 Apr 2012, 12:33

KSB66 schreef:
Ik geef aan dat hun producten in het goedkope segment - wat hier standaard in de slijters staat - mij niet kan bekoren,
Kan ik me iets bij voorstellen. Dat moet je ook niet zien als vaandeldragers voor de bourbon , evenals je veel goedkope standaard bottelingen van de schotten niet kunt zien als representatief voor al het moois wat de distillery eigenlijk nog meer maakt.

Inderdaad, ik denk meteen aan het verschil tussen Highland Park 12 en 18. En dan is de HP12 al niet slecht.

KSB66 schreef:Een mooi voorbeeld was dat ik op afgelopen WFNN een fervent schotse single malt liefhebber(nog net niet anti bourbon maar wil er eigenlijk niks van weten) hem blind een sample liet proeven van Evan Williams 10yo single barrel voor Whisky Live. Hij was heel enthousiast en vroeg welke sherry botteling dit was.
I rest my case.......

Dit gedrag lijkt wel vaker bij (gelukkig niet alle!) single malt drinkers voor te komen. Dan bedoel ik niet 'het is niks want ik heb het geproefd en lustte het niet', maar 'het is alvast niks omdat het geen single malt is'. Ik doe zelf liever aan 'ik ken het nog niet dus het is interessant', zo word je best vaak aangenaam verrast.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Apr 2012, 12:35

KSB66 schreef:[...] 'ik ken het nog niet dus het is interessant' [...]

Jup, da's ook mijn instelling :) En die leidt tot nu toe tot meer prettige verassingen dan teleurstellingen!
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Kornelis
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kornelis » 05 Apr 2012, 12:51

KSB66 schreef:
Een mooi voorbeeld was dat ik op afgelopen WFNN een fervent schotse single malt liefhebber(nog net niet anti bourbon maar wil er eigenlijk niks van weten) hem blind een sample liet proeven van Evan Williams 10yo single barrel voor Whisky Live. Hij was heel enthousiast en vroeg welke sherry botteling dit was.
I rest my case.......

dat is ook precies de reden dat ik aangaf in San Diego een dram te proberen. Er zit een whisky bar in de buurt van mijn hotel en daar ga ik maar eens op onderzoek uit!
0 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 05 Apr 2012, 13:04

Alleen de Nikka From The Barrel ontkracht deze hele stelling al :goedgedaan

Ik wil ook zoveel mogelijk whiskies leren drinken, ook uit andere landen. Tot nu toe heb ik Schotland, Japan, USA en Nederland op mijn lijstje staan.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Apr 2012, 14:03

In Whisky Passion nr. 2/2012 staat op blz. 45 een korte samenvatting van de conclusies van deze stelling met daarin een aantal van de hier gegeven commentaren.

Met de stelling "Welke toekomst voor Port Ellen?" in nr.2 weet ik geen raad dus wordt die niet als poll geplaatst.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

jeffry35
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jeffry35 » 20 Apr 2012, 18:01

ElwinB schreef:Alleen de Nikka From The Barrel ontkracht deze hele stelling al :goedgedaan

Ik wil ook zoveel mogelijk whiskies leren drinken, ook uit andere landen. Tot nu toe heb ik Schotland, Japan, USA en Nederland op mijn lijstje staan.

Helemaal mee eens.Nikka from the barrel een heerlijke whisky
0 x

tronetti
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tronetti » 14 Feb 2014, 16:43

Heb contra gestemd; Japan maakt ook prachtige whiskies, en daar gaan we nog meer mooie dingen van zien. :japan
Alleen jammer dat ze zo duur zijn. De Amerikaanse whiskies houd ik niet zo van.
Voorlopig houd ik het bij Schotse, Japanse, en Ierse whiskies.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”