Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Gisteravond Springbank C.V. in the mix met sinaasappelsap... De geur en smaak kwam erg dicht in de buurt van de Ardbeg chocolade die ik (rond) afgelopen kerst maakte!
0 x
Gisteren even een cadeautje voor mijn Pa langsgebracht. Een Bushmills 16yo. Direct geproefd, natuurlijk. Hij was lekker en rook naar fruittaart en griesmeelpudding. De smaak was vrij vol en zacht en behoorlijk vet (olieachtig). Een mooie volle borrel en tevens rotzonde dat 'ie maar 40% sterk is. Ondanks dat toch een smakelijk toetje.
0 x
JayDie schreef:Gisteravond Springbank C.V. in the mix met sinaasappelsap... De geur en smaak kwam erg dicht in de buurt van de Ardbeg chocolade die ik (rond) afgelopen kerst maakte!
Gij blasfeem!

0 x
Kay schreef:JayDie schreef:Gisteravond Springbank C.V. in the mix met sinaasappelsap... De geur en smaak kwam erg dicht in de buurt van de Ardbeg chocolade die ik (rond) afgelopen kerst maakte!
Gij blasfeem!
Hij heeft de kans gehad (over)gekocht te worden door een liefhebber, maar helaas... niemand wilde hem! Dus dan toch maar genieten op een andere manier; beter dan wegspoelen, of niet?
Mijn motto: drink the way you like it (met ijs, zonder ijs, met water, zonder water, in de mix, puur, etc...)
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

JayDie schreef:Mijn motto: drink the way you like it (met ijs, zonder ijs, met water, zonder water, in de mix, puur, etc...)
Helemaal mee eens! Ik zou overigens wat anders doen met een Springbank (nl gewoon puur of met een beetje water opdrinken), maar iedereen moet vooral doen wat hij zelf lekker vindt! Daar is het immers voor gemaakt, om met smaak geconsumeerd te worden.
0 x
- Japie Krekel
- Senior

De hele week al aan de Tiroler STBG single malt 3 Yo, abgefüllt in schloss Starkenberg.
Ik moet zeggen wel redelijk voor een Oostenrijkse whisky.
Ik moet zeggen wel redelijk voor een Oostenrijkse whisky.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Gisteravond heb ik maar eens een Talisker 18 45,8% tegenover een Talisker Special Release 2006 25yo 56,9% gezet.
Ik moet zeggen dat er geen enorme verschillen waren, maar die verwachtte ik ook niet. Ik heb wel meteen wat water bij de 25yo gedaan, om het alcoholpercentage enigszins gelijk te trekken.
Als ik het simpel samenvat wordt het erg voorspelbaar: ik vond de 18 net iets meer rokerig en iets minder op hout. Ik proefde duidelijk wat meer vanille/toffee in de 25.
Wat ze gemeen hebben is iets dat me opviel: de initiële "attack" op de smaak was erg zacht, maar bouwde mooi op naar een gepeperde kruidigheid, rook en eik, die zijn maximum bereikte bij doorslikken. Daarna hebben beiden een lekker lange afdronk, waarbij die van de 25 wat meer vanillezoetigheid naar voren bracht.
Het is jammer dat ik geen Talisker 10 meer in huis heb, want die zou ik graag eens ernaast proberen. Ik herinner me de 10 als veel "harder" en peperiger gekruid.
Ik moet zeggen dat er geen enorme verschillen waren, maar die verwachtte ik ook niet. Ik heb wel meteen wat water bij de 25yo gedaan, om het alcoholpercentage enigszins gelijk te trekken.
Als ik het simpel samenvat wordt het erg voorspelbaar: ik vond de 18 net iets meer rokerig en iets minder op hout. Ik proefde duidelijk wat meer vanille/toffee in de 25.
Wat ze gemeen hebben is iets dat me opviel: de initiële "attack" op de smaak was erg zacht, maar bouwde mooi op naar een gepeperde kruidigheid, rook en eik, die zijn maximum bereikte bij doorslikken. Daarna hebben beiden een lekker lange afdronk, waarbij die van de 25 wat meer vanillezoetigheid naar voren bracht.
Het is jammer dat ik geen Talisker 10 meer in huis heb, want die zou ik graag eens ernaast proberen. Ik herinner me de 10 als veel "harder" en peperiger gekruid.
Laatst gewijzigd door totalatool op 24 Mar 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Vanavond voor het eerst een Jappaner
-Nikka from The Barrel
viel niet tegen
-Nikka from The Barrel
viel niet tegen

0 x
Eergisteren heb ik voor het eerst een fles uit mijn verzameling leeggekregen. Rust zacht, Bunnahabhain XII. Ik vond hem erg smakelijk. Er zat weliswaar een piepje zwavel in, maar niet te overheersend. Het voegde iets toe aan de toch al vrij stevige sherrysmaak. Een heraanschaf waard.
Gisteren trok ik dus maar als vervanging een Bunnahabhain 2001, 46%, #911, van Wees open. Vrij bijzonder spul. Veel zoethout en ook redelijk zwaar van smaak (beetje Mortlachachtig). Ik ga hier nog veel lol mee beleven.
De recente edities van de 10yo zijn inderdaad vrij stevig en wat ruw van smaak. Storm aan de kust dus. Ik was in de gelegenheid om de nieuwe 10 eens met een oudere (2005) te vergelijken en de nieuwe vond ik een stuk geturfder, zelfs een beetje richting Laphroaig. Ik vind het wel mooi dat de 10 en de 18 zo verschillen van elkaar: dan valt er afhankelijk van mijn bui nog wat te kiezen.
Gisteren trok ik dus maar als vervanging een Bunnahabhain 2001, 46%, #911, van Wees open. Vrij bijzonder spul. Veel zoethout en ook redelijk zwaar van smaak (beetje Mortlachachtig). Ik ga hier nog veel lol mee beleven.
totalatool schreef:... Het is jammer dat ik geen Talisker 10 meer in huis heb, want die zou ik graag eens ernaast proberen. Ik herinner me de 10 als veel "harder" en peperiger gekruid.
De recente edities van de 10yo zijn inderdaad vrij stevig en wat ruw van smaak. Storm aan de kust dus. Ik was in de gelegenheid om de nieuwe 10 eens met een oudere (2005) te vergelijken en de nieuwe vond ik een stuk geturfder, zelfs een beetje richting Laphroaig. Ik vind het wel mooi dat de 10 en de 18 zo verschillen van elkaar: dan valt er afhankelijk van mijn bui nog wat te kiezen.
0 x
Gisterenavond begonnen met een heerlijke Bowmore 13 yo, Asta Morris: met voorsprong de lekkerste Bowmore die ik tot op heden heb mogen proeven!
Daarna kwam de bodem in zicht van een fles Lagavulin 16...gelukkig staat er reeds een opvolger in de kast
Daarna kwam de bodem in zicht van een fles Lagavulin 16...gelukkig staat er reeds een opvolger in de kast

0 x
- totalatool
- Forum goeroe

turfsmurf schreef:totalatool schreef:... Het is jammer dat ik geen Talisker 10 meer in huis heb, want die zou ik graag eens ernaast proberen. Ik herinner me de 10 als veel "harder" en peperiger gekruid.
Ik zie dat jij ze alledrie open hebt. Hoe vind jij ze in verhouding tot elkaar? Is er duidelijk meer verschil tussen de 10 en 18 dan tussen de 18 en 25 (2006), zoals ik vermoed?
0 x
NA een Glencadam 10 om de smaakpapillen wakker te schudden, nu een Ardmore (Heavily Peated) van Liquid Sun/The Whisky Agency) 1992-2011 op 49,9% uit een Bourbon Barrel.
Hij moet ff ademen volgens mij neus en smaak zijn een beetje gesloten...zo maar eens een beetje water erbij.
Hij moet ff ademen volgens mij neus en smaak zijn een beetje gesloten...zo maar eens een beetje water erbij.
0 x
totalatool schreef:turfsmurf schreef:totalatool schreef:... Het is jammer dat ik geen Talisker 10 meer in huis heb, want die zou ik graag eens ernaast proberen. Ik herinner me de 10 als veel "harder" en peperiger gekruid.
Ik zie dat jij ze alledrie open hebt. Hoe vind jij ze in verhouding tot elkaar? Is er duidelijk meer verschil tussen de 10 en 18 dan tussen de 18 en 25 (2006), zoals ik vermoed?
Ik heb ze alle 3 (plus de DE,de 57 North en de 30) mogen proeven in een talisker masterclass. Ik prefeerde de 18 boven de 10 boven de 25. Overigens vond ik in die masterclass de 57 North de beste. De 25 verloor de peperigheid (de 30 nog veel meer en die kwam vermoeid over (te lang in het vat)). Let wel ik heb zelf een 10 en een 18 staan en prefereer nog steeds de 18 boven de 10 (volwassener). De anderen heb ik nadien niet meer geproefd, laat staan naast elkaar. Zie ook mijn verslag over deze masterclass
0 x
totalatool schreef:Ik zie dat jij ze alledrie open hebt. Hoe vind jij ze in verhouding tot elkaar? Is er duidelijk meer verschil tussen de 10 en 18 dan tussen de 18 en 25 (2006), zoals ik vermoed?
Ik vind de 18 meer op de 25 lijken dan de 10 op de 18. Zowel de 18yo als de 25yo zijn een stuk subtieler met de rook en dat vind ik erg lekker en vind van die drie de 25yo het lekkerst. Dit is dan wel de versie van 2006. Ik weet niet hoe andere jaargangen van de 25yo zijn.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”