Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Uridium
Moderator
Moderator

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 23 Jul 2026, 19:36

Ik heb gisteren een 15 jaar oude Ben Nevis 2010 binnengekregen. Het is een private botteling, maar gezien vattype, jaar en alcoholpercentage is 'ie uit hetzelfde vat getapt als deze Milroy's: https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/ ... s-2010-soh
3 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 28 Jul 2026, 21:10

Na een behoorlijke 'whisky sabbatical' begint de echte passie weer boven te drijven. Als dan ook de prijzen weer enigszins normaliseren - tja - dan wordt de portemonnee ook weer vaker getrokken! Alweer heel wat leuke flesjes langs zien komen, hier een kleine selectie van de vangst.

Een 'golden oldie', altijd één van mijn favoriete Laga 12yo CS geweest, de 2015-variant.
Lagavulin 12yo 2015 CS (Refill American Oak Casks)

Een sherried Ballindalloch. Puur uit nieuwsgierigheid naar deze jonge distilleerderij, binnenkort eens induiken.
Ballindalloch 7yo 2017/2025 (Pedro Ximénez Sherry Butt C#410)

Tja, wat moet ik hier nou van zeggen.. duur? Te duur? Waarschijnlijk. Maar Ledaig uit april 1998 is legendarisch. Voorlopig naast al z'n andere zusjes en broertjes.
Ledaig 23yo 1998/2021 WM (Oloroso Sherry Butt C#800033)

Peallach, -uhh- Ledaig met een randje PC. Geen idee of het distillatieproces echt ander is, máár ik krijg vaak een randje Hamka's (zoals in PC) mee. Erg lekker, en goed betaalbaar. Deze ergens in Oostenrijk op de kop getikt.
Peallach 10yo 2015/2015 MoS (Sherry Butt C#MoS25007)

Edwin (van de WDS) heeft mij jaren terug als één van de eersten laten kennis maken met peated Glenturret. En, OH MY, dat is leuk spul. Jammer dat er besloten is om te stoppen met de peated spirit, m.a.w. nu nog maar even goed inslaan.
Ruadh Maor 13yo 2012/2025 VM (First-Fill Oloroso Sherry C#399)
3 x
2 ∞ & →

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 29 Jul 2026, 10:04

squaadgras schreef:Peallach, -uhh- Ledaig met een randje PC. Geen idee of het distillatieproces echt ander is, máár ik krijg vaak een randje Hamka's (zoals in PC) mee.

Nee, dit is 100% Ledaig. Alleen om als bottelaar Ledaig op het etiket te zetten is tricky. Ledaig is een beschermde trade name. Inmiddels wordt er dus Ledaig in de vatenhandel verkocht als Peallach.

Je zou dus wel ''(vul hier alles of niets in behalve Ledaig) distilled at Tobermory distillery'' op het etiket mogen zetten. Dit is in lijn met de SWA regels. Aangezien Peallach naam krijgt is dat de toekomst voor IB'ers denk ik.
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Jul 2026, 10:46

Nederland-paraat schreef:Nee, dit is 100% Ledaig. Alleen om als bottelaar Ledaig op het etiket te zetten is tricky. Ledaig is een beschermde trade name. Inmiddels wordt er dus Ledaig in de vatenhandel verkocht als Peallach.

Je zou dus wel ''(vul hier alles of niets in behalve Ledaig) distilled at Tobermory distillery'' op het etiket mogen zetten. Dit is in lijn met de SWA regels. Aangezien Peallach naam krijgt is dat de toekomst voor IB'ers denk ik.

Yep! Wat Jop schrijft!
Wij konden voor onze festivalbotteling van 2025 kiezen uit een vaatje "Ledaig" of een vaatje "Mull's Finest". Scheelde bruto €20 op de inkoop per fles voor bijna vergelijkbare leeftijd whisky.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Jul 2026, 10:55

Zojuist een flesje Strathearn dezebesteld bij een leuke slijter in Pitlochry, over 4 weekjes daar ophalen.

Op zich niets bijzonders, maar werk net m'n ouderwetse excelletje bij.....is de eerst aankoop in VIJF weken tijd :shock:
3 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 29 Jul 2026, 11:04

Nederland-paraat schreef:Nee, dit is 100% Ledaig. Alleen om als bottelaar Ledaig op het etiket te zetten is tricky. Ledaig is een beschermde trade name. Inmiddels wordt er dus Ledaig in de vatenhandel verkocht als Peallach.

En het is zeker dat hetzelfde ppm wordt gestookt, en de vergistingstijden hetzelfde zijn? Zou natuurlijk goed kunnen, al experimenteren distilleerderijen hier soms mee.

Toevallig tot nu toe enkele Peallach’s op die dat randje Hamka’s hadden, wat ik normaliter met PC associeer (en minder met de ‘originele’ Ledaig). Maar dat zou ook de reden kunnen zijn waarom juist deze vaten de IB-markt op worden geduwd.

Thanks anyway!
0 x
2 ∞ & →

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 29 Jul 2026, 21:30

Even nagevraagd bij de bron zelf; Tobermory.

Er is inderdaad geen verschil in productieproces.
3 x
2 ∞ & →

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Jul 2026, 21:36

What on earth zijn Hamka's? :Scratch
1 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 30 Jul 2026, 22:02

Casketje schreef:What on earth zijn Hamka's? :Scratch

Chips
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Jul 2026, 22:02

Hele vieze chips.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”