Tips gezocht fles tot €150,-
Tips gezocht fles tot €150,-
Tips gezocht!
Mijn vader wordt binnenkort 70, dus ik wil hem graag verrassen met een leuke fles met een budget van zo'n €150,-. Mijn vader drinkt regelmatig whisky, maar is niet zo'n hobby-idioot als wij hier. Ik denk dat ik hem het meest blij maak met iets:
- Goede P/Q ratio
- Unpeated / geen turfbom
- NIet te hoog alc % of in elk geval niet te scherp.
Met bovenstaande kom je misschien snel bij de OB's uit, omdat die een wat 'ronder' profiel hebben dan single cask. Veel vind ik helaas wel weer erg duur geworden (Glengoyne 21 voor €200,- bijvoorbeeld). Ik zag wel de Glenfarclas 26 in de aanbieding bij D12 wat een optie is, maar ik vind graag nog wat alternatieve opties!
Dus roept u maar: Welke fles zou jij kopen voor +- €150,-?
Mijn vader wordt binnenkort 70, dus ik wil hem graag verrassen met een leuke fles met een budget van zo'n €150,-. Mijn vader drinkt regelmatig whisky, maar is niet zo'n hobby-idioot als wij hier. Ik denk dat ik hem het meest blij maak met iets:
- Goede P/Q ratio
- Unpeated / geen turfbom
- NIet te hoog alc % of in elk geval niet te scherp.
Met bovenstaande kom je misschien snel bij de OB's uit, omdat die een wat 'ronder' profiel hebben dan single cask. Veel vind ik helaas wel weer erg duur geworden (Glengoyne 21 voor €200,- bijvoorbeeld). Ik zag wel de Glenfarclas 26 in de aanbieding bij D12 wat een optie is, maar ik vind graag nog wat alternatieve opties!
Dus roept u maar: Welke fles zou jij kopen voor +- €150,-?
0 x
Re: Tips gezocht fles tot €150,-
Ik heb vorige week de 21 jarige Macphails open getrokken.
Een hele puik dram, past perfect binnen de criteria!
De nieuwe GM flessen trekken ook vaak de aandacht als ik bezoek heb, qua looks doet die het goed, leuke bijkomstigheid als cadeautje.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/278275/macphails-21-year-old-gm
De nieuwe GM flessen trekken ook vaak de aandacht als ik bezoek heb, qua looks doet die het goed, leuke bijkomstigheid als cadeautje.
5 x
Allereerst, uitstekend voorstel van Dyson81, ik zou die GM 21 ook aanbevelen op basis van de stats.
Dan qua romantiek/verhaal rond zo'n cadeau: een respectabele leeftijd hoort bij een respectabele leeftijd.
(Niet te zeggen dat ouder beter is, evident)
Dus overweeg (als je die GM21 niks vindt) een oudere grain. Juist bij non-maniakale whiskydrinkers doen grains op leeftijd het heel goed.
Port Dundas 35yo Living Souls
Invergordon 35yo 1987 Thompson Bros
Invergordon 35yo 1988 Dramfool 55.4%
North British 34yo 1991 Fragrant Drops (fles doet ook wat, klassiek doch erg ongewoon).
Of blended scotch:
Die Milroy's 1994 VAT#3 is tenminste uit 1994 met distilaat uit de 60's (helaas niet uit de 50ies gezien je vader 70 wordt) --> puur op de specs aan te bevelen, ik weet niet hoe deze smaakt. Non-peated, wel uit een ex-peated vat.
Succes en ik hoor graag wat het geworden is!
Dan qua romantiek/verhaal rond zo'n cadeau: een respectabele leeftijd hoort bij een respectabele leeftijd.
Dus overweeg (als je die GM21 niks vindt) een oudere grain. Juist bij non-maniakale whiskydrinkers doen grains op leeftijd het heel goed.
North British 34yo 1991 Fragrant Drops (fles doet ook wat, klassiek doch erg ongewoon).
Of blended scotch:
Die Milroy's 1994 VAT#3 is tenminste uit 1994 met distilaat uit de 60's (helaas niet uit de 50ies gezien je vader 70 wordt) --> puur op de specs aan te bevelen, ik weet niet hoe deze smaakt. Non-peated, wel uit een ex-peated vat.
1 x
@JvR heb je nog iets moois gevonden?
(Edit: nu naam goed
)
(Edit: nu naam goed
Laatst gewijzigd door BuBen op 22 Mar 2026, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Ik denk dat je mij bedoelt. Ik heb nog even en ben nog aan het rondkijken, maar neig naar de tip van dyson!
1 x
Een 18 YO The Glenrothes past ook binnen dit budget en smaakprofiel, plus de verpakking en fles is echt mooi.
Nu voor 138 te koop bij D12. https://drankdozijn.nl/artikel/fles-the ... -malt-70cl
Succes met kiezen.
Nu voor 138 te koop bij D12. https://drankdozijn.nl/artikel/fles-the ... -malt-70cl
Succes met kiezen.
1 x
- defeatless
- Moderator

Arran 18 is ook binnen het budget, heb er tot nu toe alleen even een slokje van op bij de slijter, maar daar val je je geen buil aan.
2 x
BuBen schreef:Allereerst, uitstekend voorstel van Dyson81, ik zou die GM 21 ook aanbevelen op basis van de stats.
Of blended scotch:
Vrij recent die Millroys mogen proeven tijdens een tasting avondje , en het was echt wel een heerlijke whisky.
Vond deze er die avond ver boven uit steken qua smaak etc.
Je hebt daar wel echt een lekkere whisky mee te pakken in mijn optiek .
3 x
Dyson81 schreef:Ik heb vorige week de 21 jarige Macphails open getrokken.
Uiteindelijk voor deze gekozen en geslaagd bij een whiskyprofessional uit Houten. Ik had mijn zinnen ook gezet op een Living Souls 99 and 1, maar die is inmiddels zo goed als overal uitverkocht, dus gekozen voor deze HP erbij: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/280726/2011-sv?language=nl.
Een blend of grain heb ik zelf minder(e) ervaring mee, dus dat vond ik wat te risicovol, zeker omdat ik vaak lees dat je een grain 'ff 30 min moet laten staan'. Een Arran had ik m al met kerst gegeven, en het blijft een mentale drempel om richting de >125e uit geven voor zo'n fles.
Inmiddels wel erg benieuwd geworden naar de Millroys
PS: Arran18 deze week in de aanbieding bij D12 zie ik..

6 x
- Freddy
- Whisk(e)y goeroe

Uiteindelijk voor deze gekozen en geslaagd bij een whiskyprofessional uit Houten. Ik had mijn zinnen ook gezet op een Living Souls 99 and 1, maar die is inmiddels zo goed als overal uitverkocht, dus gekozen voor deze HP erbij: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/280726/2011-sv?language=nl.
Heb de Living Souls en de HP beide gehad.
Vond persoonlijk de HP net wat lekkerder.
En is ook nog een stukje goedkoper
Als je de 99 and 1 alsnog wil hebben kan ik nog wel even bij mijn dealer kijken of hij daar nog staat.
Heb de Living Souls en de HP beide gehad.
Vond persoonlijk de HP net wat lekkerder.
En is ook nog een stukje goedkoper
Als je de 99 and 1 alsnog wil hebben kan ik nog wel even bij mijn dealer kijken of hij daar nog staat.
1 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Die slijter zal 't vandaag in orde maken. Wellicht doet ie er meteen een kadopapiertje om. Uit de meest betrouwbare bron weet ik wel dat die slijter de 99 and 1 nog binnen krijgt een dezer dagen.
6 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
-
JoachimV10
- Senior

Cor - Vinabc schreef:Die slijter zal 't vandaag in orde maken. Wellicht doet ie er meteen een kadopapiertje om. Uit de meest betrouwbare bron weet ik wel dat die slijter de 99 and 1 nog binnen krijgt een dezer dagen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laatste batch van deze "vergissing" inderdaad reeds gebotteld was en niet meer ging terugkeren.
Ondertussen wel al meerdere batches van gebotteld. Toevallig iedere keer dezelfde fout gemaakt?

0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

JoachimV10 schreef:Cor - Vinabc schreef:Die slijter zal 't vandaag in orde maken. Wellicht doet ie er meteen een kadopapiertje om. Uit de meest betrouwbare bron weet ik wel dat die slijter de 99 and 1 nog binnen krijgt een dezer dagen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laatste batch van deze "vergissing" inderdaad reeds gebotteld was en niet meer ging terugkeren.
Ondertussen wel al meerdere batches van gebotteld. Toevallig iedere keer dezelfde fout gemaakt?
Ging om best wat liters.... meer dan Springbank in een Local Barley stopt. Maar het einde is wel in zicht.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”