pedrowhisky schreef:Lakerfield schreef: Tegenwoordig heb je helaas ontzettend veel 'moderne' sherrybommen die weinig van doen hebben met hoe het ooit was en, hoe het in mijn ogen, hoort. Schrijf het dus zeker niet af want er is genoeg moois te vinden! De echte toppers worden alleen steeds zeldzamer (en duurder

)
Als minder oude whiskydrinker vraag ik me af; wat maakt het een moderne sherrybom toz een oude hoe het ooit was? Waar zit het verschil in smaak?
Ik ben ook nog 'maar' 30 hoor haha

M'n interesse werd destijds, in mijn beginnersjaren, gewekt door de volledig oloroso Glendronach 15yo Revival en daarna volgden nog een flink aantal sherry drams.. Van recent tot wat ouder laten we zeggen.
Mijn ervaring is als volgt:
'Nieuwe' sherry kenmerkt zich als enorm zoetig, donker fruit, veel eik, droog en overheersend t.o.v. het distillaat. Zit voor mijn gevoel weinig diepgang/nuance in en het voelt als een soort extra laag die aan de whisky is toegevoegd. Voornamelijk bij finishes die zo zwart zijn als cola.. Dat doet de whisky geen goed en is puur om de verkoop te stimuleren.
'Oude' of liever 'oldschool' sherry smaakt gewoon heel anders. Meer umami, leerachtig, een bepaalde 'stoffigheid' of 'keldergevoel' en over het algemeen heb je het idee dat alles in je glas meer saamhorig is. Ook hier kan het het distillaat overheersen maar komt het anders tot zijn recht. Het klinkt allemaal een beetje uit de lucht geplukt maar dit is hoe ik het ervaar.
Een mooi, recent voorbeeld waarbij een echt oud sherryvat is gebruikt is de
Caol Ila 2007 VM. Daarbij merkte je echt dat je wat bijzonders had. Krijg er nog kippenvel van hoe goed die was!