Welke smaak trek jij slecht in whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Welke smaak trek jij slecht in whisky?

Ongelezen berichtdoor Koning » 11 Jan 2026, 11:52

De magie van goede malt whisky is voor mij de enorme verscheidenheid aan smaken die je in een dram kunt proeven. Uiteenlopende whiskies zorgen voor soms compleet verschillende smaaksensaties, ik raak daardoor nooit uitgekeken op het proeven van nieuwe whiskies. En daar ben ik niet de enige in hier op dit forum :nat

Maar soms je ook echte offnotes tegen, of aroma's die je gewoon op een af andere manier gewoon slecht trekt. Voor sommigen is dit bijvoorbeeld (zware) turfrook, en voor anderen zwavel. Voor zwavel ben ik zelf ook best gevoelig, maar een klein beetje kan ik best hebben. Het kan de whisky ook een extra dimensie geven. Het is dus niet direct een complete turnoff voor me, zoals voor types als hs305 op whiskybase.

Een smaak die ik veel slechter trek is zepigheid. Heb ik zelden op de neus, maar het kan de smaak van een dram echt ruïneren voor me. Kan in de vorm van afwasmiddelachtige aromas, maar ook die typsicche korianderachtige zepigheid. Zie bijvoorbeeld deze smaaknotitie van me: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rn-1997-hl

Nu ben ik nieuwsgieirig: wat zijn voor jou de 'red flags' qua smaken/aroma's in whisky?
Laatst gewijzigd door Koning op 11 Jan 2026, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke smaak trek jij slecht in whisky?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Jan 2026, 12:52

Denk een verkeerd linkje geplakt ;-)

On-topic: Zeep inderdaad. De "French Whore Perfume" bij sommige Bowmore's.
En een whisky die mij meteen in gedachten schiet is de "Glenshampoo" van CWC waar David zelf over gezegd heeft dat hij "mixed feelings" had bij zijn keuze om deze te laten bottelen voor z'n jubileum. Glenturret '94

Oh ja, en rye whisky's. Blijft een haat-liefde categorie voor mij. Heb er inmiddels verschillende geproefd en van sommige zelfs een fles gekocht (dankzij de tastings door Norbs) maar er zit iets in de smaak, ik kan het niet duiden, maar dit staat mij vaak tegen.

Sommige off-notes waar anderen van gruwelen maken whisky's voor mij juist weer interessant/spannend. Denk aan het metalige bij Ben Nevis, een vleugje zwavel zoals bij sommige Benromach's etc.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Jan 2026, 13:00

Een keer een whisky gehad bedorven door kurk (Port Charlote 10). Kan best een specifieke turf zijn geweest, maar de associatie met een bedorven wijn was vrij sterk.
Zepigheid ben ik ook niet zo van, groene koriander ook niet (ketoembar dan weer wel).
En liefst ook niet te zoet.

Fat Bastard! schreef:... en rye whisky's.
Als je het 'grassige' bedoeld mag ik dat juist wel. Een rum agricole heeft dat ook vaak.
Heeft wheat / tarwe soms ook een wat weeïge medicinale smaak, Makers Mark bijvoorbeeld. Witbier en weizen hebben dat ook vaak.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 11 Jan 2026, 13:16

Bij mij rye. Proef en ruik het vaak gelijk en staat mij echt tegen.

In andere smaken die ik wat minder vind is altijd wel iets anders spannends te ontdekken maar bij rye overheerst dit zo erg dat de rest van de smaak ook geen kans meer krijgt.
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 11 Jan 2026, 14:46

Fat Bastard! schreef:Denk een verkeerd linkje geplakt ;-)

On-topic: Zeep inderdaad. De "French Whore Perfume" bij sommige Bowmore's.
En een whisky die mij meteen in gedachten schiet is de "Glenshampoo" van CWC waar David zelf over gezegd heeft dat hij "mixed feelings" had bij zijn keuze om deze te laten bottelen voor z'n jubileum. Glenturret '94

Oh ja, en rye whisky's. Blijft een haat-liefde categorie voor mij. Heb er inmiddels verschillende geproefd en van sommige zelfs een fles gekocht (dankzij de tastings door Norbs) maar er zit iets in de smaak, ik kan het niet duiden, maar dit staat mij vaak tegen.

Sommige off-notes waar anderen van gruwelen maken whisky's voor mij juist weer interessant/spannend. Denk aan het metalige bij Ben Nevis, een vleugje zwavel zoals bij sommige Benromach's etc.

Link aangepast, het is een Fettercairn. Ook een stokerij met in zeker in het verleden nogal eens wat afwijkende bottelingen.
En die Glen Shampoo komt vaker langs, hij had hem onder die naam moeten bottelen :P

De off-notes die je noemt zijn herkenbaar, noem ze dirty, industrieel of stallig. Tobermory/Ledaig en in zekere zin Springbank kunnen er ook wat van, het maakt de malts interessanter. Of neem Mortlach en in mindere mate Benrinnes en Craigellachie, die hebben vaak iets licht zwaveligs en vlezig dat niet iedereen even prettig vindt. Komt daar niet van een slecht sherryvat maar behoort tot de spirit zelf (effect worm tubs?).
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Jan 2026, 15:10

1. zwavel en dan zowel de kruitdampen van SO2, die op smaak en finish vaak enorm scherp en wrang worden, als de rotte eierenlucht van H2S.

2. zeep, maar zelden in de neus van een dram. Een geparfumeerde geur waardeer ik over het algemeen juist wel.

3. teveel tannines, vooral bij gebruik van ex-wijn of -port vaten. Komt naar voren als droog, scherp en wrang in de smaakontwikkeling en op de finish.

4. een overdreven metaligheid, maar een gemiddelde mid-90's Ben Nevis kan ik goed hebben en daar voegt het over het algemeen een dimensie toe.
2 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 12 Jan 2026, 12:23

Zonder twijfel zwavel in de vorm van vuurwerk/lucifers voor mij afkomstig van een slecht sherryvat - eens ik dat merk mag de rest van de dram nog zo goed zijn, het overheerst meteen en dan hoef ik 'm niet meer. Daarnaast jonge turf omdat 't opnieuw te veel overheerst. Verder: er zit in Blair Athol een bepaalde note die ik niet kan thuisbrengen en waar ik ook totaal geen fan van ben. Heeft iets nootachtig, maar dan bijna een rotte noot.
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 12 Jan 2026, 13:56

Een " teveel " ( voor mij dan ) aan Turf, indien deze geheel overheerst gaat de Dram het bij mij niet worden.
Subtiel ( voor mij dan ) Turf kan ik weer wel ontzettend waarderen ( voor mij bv een Bowmore ).

Groet Cor
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 12 Jan 2026, 14:36

Het zepige dat hierboven wel vaker wordt genoemd trek ik inderdaad ook matig. De dram die André noemt van David Stirk heb ik ook gehad. Alsof de sampleflesjes met handzeep waren afgewassen. Nasty. Daarentegen ga ik best lekker op zwavel. Mag best aanwezig zijn.

In algemene zin waardeer ik wel balans in een dram. Dat overgepeate of -gesherriede ramt vaak veel van de de kernkwaliteit van het destillaat eruit. Ik vind bv veel van die 100-proof serie van SV ontzettend op elkaar lijken, omdat het mij te gesherried is.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Jan 2026, 19:52

Nickolaas schreef:Het zepige dat hierboven wel vaker wordt genoemd trek ik inderdaad ook matig. ...
Komt dat van de zeep die ze soms in de ketel toevoegen om het schuimen te verminderen?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 12 Jan 2026, 20:24

Reichenbach schreef:
Nickolaas schreef:Het zepige dat hierboven wel vaker wordt genoemd trek ik inderdaad ook matig. ...
Komt dat van de zeep die ze soms in de ketel toevoegen om het schuimen te verminderen?

Ik weet oprecht niet of het dat is of dat het een gevolg is van de wijze van distillatie.
0 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 13 Jan 2026, 14:06

Voor mij 2 hele duidelijke:

1. Zwavel. Een beetje zwavel is niet erg en voegt soms echt een mooi randje toe aan whiskies van een sherryvat. Denk aan Glendronach of een Ben Nevis op first fill. Maar zo heb ik ook een keer een Glenfarclas en wederom een Ben Nevis gehad (refill) die echt te veel van het goede hadden.

2. Iets in Glen Garioch. Het is iets kruidigs, kaneelachtig als ik het me goed herinner. Het klikte niet en sindsdien heb ik de distillery links laten liggen. Een beetje alsof er een kruidenmix in de ketel is gevallen.. Nog iemand met deze ervaring?

Voor zover nog niet iets zeperigs tegengekomen of het beruchte FWP. Misschien maar beter ook.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 13 Jan 2026, 16:12

Even een beetje afdwalend van het onderwerp, geïnspireerd door het French Whore Perfume......

Wie kan zich ook zo ON-TIE-GE-LIJK ergeren aan dat soort bezoekers van tastings en festivals die zo'n enorme walm after shave of parfum om zich heen hebben hangen dat je in een straal van 25meter niks anders kan ruiken? Ik bedoel, hoe haal je het in je hersens om je kleren of je eigen corpus delicti helemaal te besprenkelen met liters ervan zodat mensen je aan ruiken komen voordat ze je überhaupt in beeld krijgen?
7 x
Afbeelding

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 13 Jan 2026, 17:42

Fat Bastard! schreef:Even een beetje afdwalend van het onderwerp, geïnspireerd door het French Whore Perfume......

Wie kan zich ook zo ON-TIE-GE-LIJK ergeren aan dat soort bezoekers van tastings en festivals die zo'n enorme walm after shave of parfum om zich heen hebben hangen dat je in een straal van 25meter niks anders kan ruiken? Ik bedoel, hoe haal je het in je hersens om je kleren of je eigen corpus delicti helemaal te besprenkelen met liters ervan zodat mensen je aan ruiken komen voordat ze je überhaupt in beeld krijgen?

Sorry Dré, ik zal het niet meer doen ;-)
2 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Jan 2026, 21:32

Van die types die je niet ruikt, maar proeft als ze voorbijlopen.

On-topic:
Turf..... in alle vormen en maten. Alles boven de 5ppm in de drank zelf trek ik niet joh! Springbank is in sommige gevallen al een drama.

En verder heb ik ook whisky gedronken waarbij je jezelf afvroeg of je de splinters nog uit je slijmvliezen ging krijgen. Echt bakken met hout en een droge waffel erna.

Soms OBE zeker als het echt heel metalig is, alsof je aluminium-folie over je vullingen trekt.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”