Adventkalenders 2025

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Jimbeau
Senior
Senior

Adventkalenders 2025

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 01 Dec 2025, 21:46

Aangezien je de afgelopen tijd overal zo omgeveer kapotgegooid werd met adventkalenders. Zowel (semi-)professionele als samengesteld door de amateur liefhebbers/sampleboeren in onze mooie community. Om die reden leek het me wellicht leuk om de komende weken te kijken of we dit samen kunnen “beleven”. Ik ben dus erg benieuwd naar wat er iedere dag voor verrassing in ieders glas beland..!

Mijn eigen kalender heb ik zelf samengesteld door een willekeurige greep te doen uit de (vrij grote) hoeveelheid samples die ik nog op de plank had staan. En dan voornamelijk de “kleinere” 2cl samples om de te drinken hoeveelheid nog een beetje binnen de perken te houden - zeker ook met het oog op de drukke maand. Ik zal dan ook vast aftrappen met mijn eerste sample van zojuist:

Dag 1
Distillery: Undisclosed Irish
Leeftijd: 25yo (1993)
Vatrijping: Bourbon
WB119623

Oordeel
Spannende neus met veel tropisch fruit in mooie laagjes. Ook spicy. Later wordt het best wel granig (als in brintapap) met een minty randje. In de smaak gaat het tropisch fruit vrolijk verder met een citrus/lime randje dat overgaat in een romig, waxy mondgevoel met gegist fruit. De finish is vrij lang en mooi in balans met een heel fijn honingachtig zoetje. Al bij al een prima startertje voor dit aftelfeestje naar de kerst!
Mijn score: 89/90/90
8 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Re: Adventkalenders 2025

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 02 Dec 2025, 22:43

Hehe, er lijkt niet mega veel animo voor dit initiatief te zijn. Ik zal toch nog even die van mij van vandaag posten maar heb ook niet echt de insteek om hier een soort van blogpost van te gaan maken dus we gaan wel zien hoe lang ik het volhoud ;-)

Dag 2
Distillery: Bruichladdich
Leeftijd: 11yo (1993)
Vatrijping: Rivesaltes
WB222463

Oordeel
De wijn komt vrij dominant naar voren uit de neus. Wel een beetje zwavel op de achtergrond ook. Fris zoetje er nog doorheen van soort van zoetzure appeltjes. In de smaak wat meer zwavel maar het stoort me niet. Eerst een beetje citrus en daarna komen de rode bessen, kersen en chocola opzetten. De finish is duidelijk het mooist. Fijn warm met een fruitig zoetje dat overgaat in bittere chocola en koffietonen met zelfs een hint naar tabak. Blijft ook lekker lang hangen.
Mijn score: 86/86/88
6 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 02 Dec 2025, 22:48

Gewoon lekker blogposten Jimmy; ik lees graag mee. Pak en proef je ze blind?
3 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 03 Dec 2025, 12:14

Thanks Nick! Blijf ik vooralsnog gewoon lekker posten. Maar hopelijk zijn er ook anderen die willen delen wat er in hun setjes zit.. ben ik namelijk ook nog steeds benieuwd naar!

Voor wat betreft je vraag: Ik heb wel een subsetje gemaakt van 24 flesjes die het sowieso gaan zijn - maar ik heb ze niet genummerd. Ik heb dat setje een tijd geleden al in een doosje apart gezet zodat ik nu ook niet meer helder heb wat ik allemaal kan verwachten om het toch nog een beetje een verrassing te laten.

Vervolgens grabbel ik nu dagelijks uit de subset van 24 en wat ik eruit pak is ook degene die het gaat zijn.

:nat
4 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 04 Dec 2025, 22:15

Vandaag even een dagje inhalen omdat ik gisteravond op de padelbaan was. Dit keer dus 2 samples, te beginnen met:

Dag 3
Distillery: Mars Shinshu Distillery
Leeftijd: NAS
Vatrijping: Sherry, Bourbon & White Oak
WB101377

Oordeel
Veel vanille met caramel. Boterig.. Beetje een pastel de nata gevoel. Ver weg nog wat granigs en een vleugje rook. Meer rook en een bittertje in de smaak. Voelt wat “lomp” en ongebalanceerd. Ik haal er verder niet al te veel uit. Nog meer rook en een wat droge finish met wat drop en vooral een wat bittere thee die blijft hangen. Niet helemaal mijn smaak..
Score: 87/85/84

Vervolgens nummertje 4.. hopelijk bevalt die wat beter. En dat deed hij! Het ging hier om:

Dag 4
Distillery: Scapa
Leeftijd: 19yo (1993)
Vatrijping: First Fill American Oak
WB218799

Oordeel
Geel fruit op de neus. Abrikoos en ananas. Honing, frisse appeltjes en zelfs van die zoete mandarijntjes. Erg fijn! In de mond is het al net zo’n fijn tropisch fruitmandje. De finish is uiteindelijk het mooist van deze dram. Heel zacht en gebalanceerd. Het doet me denken aan van dat ingeblikte fruit op van dat mierzoete sap (perzikken, ananas) - maar dan dus juist op een goeie manier. Echt in balans. Hier word ik dus wel heel erg blij van!
Score: 89/89/90
3 x
Afbeelding

Snowy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Snowy » 05 Dec 2025, 08:13

Leuk / slim concept zo! Leuk om je ervaringen te lezen, ik weet wat mij volgende december ook te doen staat :-)
2 x

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 05 Dec 2025, 08:55

Mag ook in Januari hoor. Wij lezen het toch wel :P
1 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 05 Dec 2025, 16:13

Dit keer juist als een vrijmibo-drammetje omdat de sinterklaasavond bij mijn ouders gevierd gaat worden. Moet zeggen dat ik van deze meer had verwacht maar het bevestigt eens te meer mijn gevoel dat ik niet echt ben 'gemaakt' voor de wat exclusievere peaty bottelingen..

Dag 5
Distillery: Laphroaig
Leeftijd: 25yo (2015 CS Edition)
Vatrijping: Bourbon & Oloroso
WB77940

Oordeel
Zacht neusje. Hier is de leeftijd wel voelbaar aangezien de peat echt wel een stuk naar achter is verdwenen. Wel nog de wat mij betreft signature 'hansaplast' geur. Verder vooral vanille en is voor mij de oloroso niet echt merkbaar. Qua smaak veranderd hier niet veel met de neus, behalve dat het allemaal wat vlakjes overkomt. Erg afgezwakt dus. Wel nog steeds de lichte peat, vanille en nog steeds geen oloroso merkbaar. De finish is dan vervolgens echt wel wat voller - zeker na de smaak van net. Hier komt nog steeds slechts lichte peat naar voren maar vooral ook wat meer zoute drop. Zeker niet slecht maar had er echt wel meer van verwacht
Score: 88/86/89
2 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 07 Dec 2025, 00:16

Dit keer “gewoon” weer lekker in de avond op de bank. Heerlijk drammetje van een onbekende speysider, gebotteld door “de zoon van..”:

Dag 6
Distillery: Undisclosed Speyside
Leeftijd: 30yo (1992)
Vatrijping: Virgin Oak Finish
WB220467

Oordeel
In de geur vooral veel vanille en granen. Soort van bordje brinta pap. Mooi neusje maar na een tijdje komt de alcohol wat sterker door. Verder nog honing en later veel van die haribo beertjes. Op de tong wat mooie zoetigheid van tropisch fruit. Fijne vanille met honing. Uiteindelijk ook nog een lekker lichtbitter graantje. Erg mooi in balans. De finish is zacht, lang en smaakvol
Score: 89/90/90
4 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 07 Dec 2025, 00:26

Klinkt goed Jimmy! Die Scapa van een paar dagen terug ook mogen proeven. Doet me nog meer verlangen naar onze whiskytrip naar Orkney volgend jaar.
Die speysider heb ik nog ergens dicht op 't zoldertje staan. Jouw notitie bevestigd dat ik er een mooie aankoop mee had gedaan.

Zelf doe ik niet aan een adventskalender, drink sowieso niet iedere dag (geen zorgen, de dagen dat ik wel drink haal ik het weer in :gnif ).
Maar vind het zeker leuk om te volgen en terug te lezen.
Nu zelf aan een 2de sample deze avond. Na een 40yo Bunna (gewéldige neus) zit ik nu te genieten van een 25yo Port Ellen met oneindige finish!
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Dec 2025, 01:09

Fat Bastard! schreef:Na een 40yo Bunna (gewéldige neus) zit ik nu te genieten van een 25yo Port Ellen met oneindige finish!

Er zijn dagen dat ik slechtere drams drink :P.
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 07 Dec 2025, 09:25

Freezeroz schreef:
Fat Bastard! schreef:Na een 40yo Bunna (gewéldige neus) zit ik nu te genieten van een 25yo Port Ellen met oneindige finish!

Er zijn dagen dat ik slechtere drams drink :P.

Geld voor mij ook hoor Roelof! Bijna jammer dat het beide maar 3cl samples waren.....alhoewel, als ik zie hoeveel een hele fles mij gekost zouden hebben. :shock:
1 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 07 Dec 2025, 22:05

Fat Bastard! schreef:Klinkt goed Jimmy! Die Scapa van een paar dagen terug ook mogen proeven. Doet me nog meer verlangen naar onze whiskytrip naar Orkney volgend jaar.
Die speysider heb ik nog ergens dicht op 't zoldertje staan. Jouw notitie bevestigd dat ik er een mooie aankoop mee had gedaan.

Zelf doe ik niet aan een adventskalender, drink sowieso niet iedere dag (geen zorgen, de dagen dat ik wel drink haal ik het weer in :gnif ).
Maar vind het zeker leuk om te volgen en terug te lezen.
Nu zelf aan een 2de sample deze avond. Na een 40yo Bunna (gewéldige neus) zit ik nu te genieten van een 25yo Port Ellen met oneindige finish!

manmanman wat heb jij toch een zwaar leven haha.. Dikke kans dat die Scapa je zeker ook nog aan je vorige trip naar Schotland deed denken..? Ik heb deze namelijk als sample meegenomen vanuit de Dornoch Castle bar. Grote kans dat je die daar dus in je glas hebt gehad - maar het was in ieder geval absoluut een heel mooi drammetje! :Pipersmile

.. maar die weet je natuurlijk weer te overtreffen met die kneiters die je daarna beschrijft. Pff, zo blijft er toch altijd baas boven baas. Maar het is je van harte gegund hoor!

On topic: Vandaag een mooie Aberfeldy handfill (verkregen via Michael) in het glas. Al tijden erg benieuwd naar, later de verdere details :bigsmile
2 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 07 Dec 2025, 22:31

Dag 7
Distillery: Aberfeldy
Leeftijd: 23yo (1999)
Vatrijping: Oloroso Puncheon
WB228119

Oordeel
Wat-een-neus! Die vliegt er ff lekker in. Volle bak tabak, leer, chocola en rozijnen. Heerlijk..! Dezelfde smaken en meer op de tong. Mooi vol en warm. Echt een snoepje. Het enige wat ietwat 'minder' is aan deze dram is de finish. Deze eindigt misschien iets te bitter en is ietwat aan de drogige kant is. Maar dat is echt nitpicken. Ook die is namelijk vol van (dezelfde) rijpe oloroso smaken. Ik kan me volledig vinden in de vergelijking die Wouter op WB maakt met de klassieke 90's Dronach SCs. Topspul dit!
Score: 91/91/89
7 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”