Diageo's vaten bewerkt om alles zoeter te maken?
- defeatless
- Moderator

Diageo's vaten bewerkt om alles zoeter te maken?
Afgelopen weken hoor ik links en rechts geruchten dat Diageo zijn vaten bewerkt om alle whisky meer generalistisch en meer zoet te laten smaken.
Nu heb ik al een hele tijd geen OB's van Diageo meer gedronken maar zelfs mijn vriendin vond de nieuwe fles Talisker 10 niet meer smaken zoals ze gewent was.
Een bron hiervan lijkt Ralfy te zijn op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=hbh6UJov15k.
Hij beweerd hier dat Diageo met een soort schoonmaakmiddel de vaten onder hoge druk reinigt (wat niet zo gek is) maar dat er iets in het schoonmaakmiddel zit wat er voor zorgt dat de whisky een zoetere smaak krijgt.
Zoet verkoopt natuurlijk lekker en de doelgroep voor de standaard flessen van Diageo zit niet bepaald hier op het forum, maar ik zou toch wel eens willen weten of iemand hier meer info over heeft en of en hoe ze het dan flikken.
Nu heb ik al een hele tijd geen OB's van Diageo meer gedronken maar zelfs mijn vriendin vond de nieuwe fles Talisker 10 niet meer smaken zoals ze gewent was.
Een bron hiervan lijkt Ralfy te zijn op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=hbh6UJov15k.
Hij beweerd hier dat Diageo met een soort schoonmaakmiddel de vaten onder hoge druk reinigt (wat niet zo gek is) maar dat er iets in het schoonmaakmiddel zit wat er voor zorgt dat de whisky een zoetere smaak krijgt.
Zoet verkoopt natuurlijk lekker en de doelgroep voor de standaard flessen van Diageo zit niet bepaald hier op het forum, maar ik zou toch wel eens willen weten of iemand hier meer info over heeft en of en hoe ze het dan flikken.
1 x
Re: Diageo's vaten bewerkt om alles zoeter te maken?
Dit filmpje van Ralfy is 7 sept al gedeeld in een ander topic Alex
.
.
0 x
- defeatless
- Moderator

Freezeroz schreef:Dit filmpje van Ralfy is 7 sept al gedeeld in een ander topic Alex.
Ik loop hopeloos achter
0 x
-
JoachimV10
- Senior

Ik heb vorig jaar 2 keer een Talisker 10 leeggemaakt. De ene was goed, aan de andere was er echt niks.
Bij Oban heb ik afgelopen zomer een kort stopje gemaakt, dat is ook ferm tegengevallen. Eén en al commercie.
Mensen die er werkten in de shop, maar eigenlijk echt helemaal niks afwisten van (hun) whisky.
In diezelfde shop kon je daarnaast eigenlijk amper een flesje Oban kopen, maar stonden er meer flessen Caol Ila of Lagavulin in de rekken (was bij Blair Athol trouwens ook zo).
Daarmee verdwijnt meteen toch ook erg veel charme van een distilleerderij voor mij.
Met die verhalen erbij over hun geknutselde whisky's, laat ik de Diageo maar links liggen de komende tijd/jaren. Ik betaal geen geld meer aan een bezoekje bij hun distilleerderij, en alzeker niet aan hun bewerkte whisky's.
Beste jammer op zich, want door een Lagavulin 16/DE en Talisker 10/DE ben ik de whiskywereld ingerold enkele jaren geleden.
Bij Oban heb ik afgelopen zomer een kort stopje gemaakt, dat is ook ferm tegengevallen. Eén en al commercie.
Mensen die er werkten in de shop, maar eigenlijk echt helemaal niks afwisten van (hun) whisky.
In diezelfde shop kon je daarnaast eigenlijk amper een flesje Oban kopen, maar stonden er meer flessen Caol Ila of Lagavulin in de rekken (was bij Blair Athol trouwens ook zo).
Daarmee verdwijnt meteen toch ook erg veel charme van een distilleerderij voor mij.
Met die verhalen erbij over hun geknutselde whisky's, laat ik de Diageo maar links liggen de komende tijd/jaren. Ik betaal geen geld meer aan een bezoekje bij hun distilleerderij, en alzeker niet aan hun bewerkte whisky's.
Beste jammer op zich, want door een Lagavulin 16/DE en Talisker 10/DE ben ik de whiskywereld ingerold enkele jaren geleden.
0 x
JoachimV10 schreef:In diezelfde shop kon je daarnaast eigenlijk amper een flesje Oban kopen, maar stonden er meer flessen Caol Ila of Lagavulin in de rekken (was bij Blair Athol trouwens ook zo).
Herkenbaar verhaal. Dat was ook zo bij Cardhu en Cragganmore.
JoachimV10 schreef:Beste jammer op zich, want door een Lagavulin 16/DE en Talisker 10/DE ben ik de whiskywereld ingerold enkele jaren geleden.
Hier kunnen we elkaar de hand schudden. Gelukkig heb ik nog een voorraadje in huis

0 x
- Reichenbach
- Moderator

Zeker jammer, in het verleden toch wel wat vaker Talisker 10. Clynelish 14 en Lagavulin gehad. Dit waren toch wel wat meer karaktervolle whisky's. Met name de Talisker was best wel uitgesproken. Rond 2000 ging het voor mij bergafwaards met Talisker, later iets bijgetrokken, maar als het lieve zoete meuk wordt ben ik weg.JoachimV10 schreef:Beste jammer op zich, want door een Lagavulin 16/DE en Talisker 10/DE ben ik de whiskywereld ingerold enkele jaren geleden.
Zelfde met Clynelish; wordt dood gefilterd.
Doet Bacardi het beter met hun merken.
Lijkt ook wel een beetje wat er met de pils gebeurd. De grote merken waren in het verleden best onderscheidend van elkaar. Nu is het vooral eenheidsworst van wat gestemout en suikersiroop.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Ik heb over het algemeen wat moeite om al Ralfy's beweringen zomaar te geloven. Hij laat de laatste jaren steeds vaker trekjes van een complotdenker zien. Los daarvan, Diageo bottelingen koop ik sowieso nog zelden; voor het laatst een paar flessen Clynelish 2,5 jaar geleden en die vond ik nog zeer degelijk. Daarvoor zo nu en dan een special release in de aanbieding; de laatste zal de Talisker 11 yo uit 2022 zijn geweest.
Met de Talisker 10 en Oban 14 heb ik eigenlijk altijd al moeite gehad. Ook 10-15 jaar geleden zaten daar al batches tussen die ik zwaar vond tegenvallen.
Flora&Fauna's is een Benrinnes uit 2019 geweest: degelijk.
Bij al deze flessen heb ik in elk geval nooit het idee gehad dat de inhoud was bewerkt met zoetigheid. Ik was vorig jaar echter met onder andere mijn neefje in Schotland (ok hij is inmiddels 20, maar toch
) en hij bestelde na afloop van een bezoek met tasting bij Tomatin in een bar een Dalwhinnie 15. Het eerste wat hem als relatief onervaren whisky drinker opviel was het gebrek aan complexiteit en dat het spul eigenlijk alleen maar zoetig smaakte. Nu ben ik nooit erg onder de indruk van deze specifieke whisky geweest, maar dat een relatieve beginner deze whisky eigenlijk direct afserveert zegt denk ik genoeg. Of er dan ook gelijk zoetstof of wat dan ook aan de vaten wordt toegevoegd laat ik in het midden.
Met de Talisker 10 en Oban 14 heb ik eigenlijk altijd al moeite gehad. Ook 10-15 jaar geleden zaten daar al batches tussen die ik zwaar vond tegenvallen.
Flora&Fauna's is een Benrinnes uit 2019 geweest: degelijk.
Bij al deze flessen heb ik in elk geval nooit het idee gehad dat de inhoud was bewerkt met zoetigheid. Ik was vorig jaar echter met onder andere mijn neefje in Schotland (ok hij is inmiddels 20, maar toch
2 x
- Reichenbach
- Moderator

Wordt de smaak van de alcohol zelf eigenlijk ook wel als zoetig ervaren, in ieder geval door mij. Als daar verder weinig tegenover staat wordt het al snel te zoet.
0 x
Oeps, dat er een vergelijk gemaakt wordt met Dalwhinnie Winter's Gold.....das niet best (mening).
Zal dat geknutsel (of engineered volgens Ralfy), ook van toepassing zijn op de Special Releases, waaronder caramel en/of heavily chill filtration?
Er wordt toch een indruk gemaakt dat de Special Releases, een flinke klasse hoger is dan de core range, of heb ik het mis?
Groetjes,
Tonny
Zal dat geknutsel (of engineered volgens Ralfy), ook van toepassing zijn op de Special Releases, waaronder caramel en/of heavily chill filtration?
Er wordt toch een indruk gemaakt dat de Special Releases, een flinke klasse hoger is dan de core range, of heb ik het mis?
Groetjes,
Tonny
0 x
francken schreef:Oeps, dat er een vergelijk gemaakt wordt met Dalwhinnie Winter's Gold.....das niet best (mening).
Groetjes,
Tonny
Dat geknutsel is zeker van toepassing op de special releases. Kijk alleen maar naar Talisker:
2023: White, Tawny and Ruby Port Finish (hoppa, da's half Portugal)
2024: "Stone-Spun and Re-Toasted Finish"
2025: "Finished in American oak cask toasted in the heat of volcanic rocks from Skye"
De special releases staan door de agressieve prijsstelling al jaren stof te happen op de planken van de slijters. Op veilingen kun je ze vaak voor 1/3e onder de release prijs krijgen.
1 x
"2025: "Finished in American oak cask toasted in the heat of volcanic rocks from Skye"
Hahaha deze vond ik wel grappig !!
Hahaha deze vond ik wel grappig !!
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Ik denk dat David het prima verwoord. Ik geloof geen seconde dat Diageo aan het freubelen is met middeltjes om uitgebluste vaten wat zoetigheid mee te geven. Ik ben al jaren roepende in de woestijn dat newmake spirit prima op 4-5-6 refill hogheads gaat en eigenlijk ook moet omdat een mooi 1st fill vat veel te veel de overhand krijgt op newmake en daardoor de spirit vaak al naar de kl*te helpt voordat het whisky is. Vanuit distillery oogpunt is het ook praktisch om een paar miljoen vaten te hebben waarin niet heel veel gebeurt omdat ze het dan zonder veel risico 50 jaar kunnen laten liggen en het nog steeds niet doorgeschoten is. Voor een distillery is het veel makkelijker (en goedkoper) met een paar tweaks in het distillatie proces een wat zoetere / vlakkere / mainstream spirit te creëren als met een hogedruk spuit te gaan freubelen.
1 x
- defeatless
- Moderator

Ik kan me zo voorstellen dat bedrijven als Diageo marktonderzoek doen en kijken naar trends en tendensen onder de consumenten en ook daar hun productieproces op aanpassen. En zeker met de ineenstorting van de whiskyverkoop is het belangrijk om daar op in te spelen natuurlijk.
Nadeel is dat je dan volgens mij minder uitgesproken stijlen krijgt en meer eenheidsworst.
Ergens zou het mij dan ook weer niet verbazen dat de corporates de grenzen opzoeken om een aantrekkelijker product te maken. Anderzijds lijkt het mij ook super tricky dat als het uitkomt je al je geloofwaardigheid kwijt bent. Al staat de whiskygeschiedenis bol van het gerotzooi met de drank.
We zouden de proef op de som kunnen nemen door oudere bottelingen te vergelijken met nieuwe bottelingen en te kijken of er een gemene deler is, zoals bijvoorbeeld een zoetere smaak. Al zegt dat niet persé iets over het vatenbeleid.
Nadeel is dat je dan volgens mij minder uitgesproken stijlen krijgt en meer eenheidsworst.
Ergens zou het mij dan ook weer niet verbazen dat de corporates de grenzen opzoeken om een aantrekkelijker product te maken. Anderzijds lijkt het mij ook super tricky dat als het uitkomt je al je geloofwaardigheid kwijt bent. Al staat de whiskygeschiedenis bol van het gerotzooi met de drank.
We zouden de proef op de som kunnen nemen door oudere bottelingen te vergelijken met nieuwe bottelingen en te kijken of er een gemene deler is, zoals bijvoorbeeld een zoetere smaak. Al zegt dat niet persé iets over het vatenbeleid.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Rolex?defeatless schreef:Anderzijds lijkt het mij ook super tricky dat als het uitkomt je al je geloofwaardigheid kwijt bent.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”