Bang for your buck

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bang for your buck

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 21 Feb 2025, 08:57

Ik ben een beetje laat getriggerd door deze move van SV.
Als er iemand is die de Macallan nog bij zijn lokale slijter ziet staan, hoor ik het graag.

Mvg Roelof

Edit: ik ben al geholpen met de Benrinnes èn Macallan. Die komen vanuit Limburg mijn kant op.
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Feb 2025, 20:15

Paulini schreef:
WhiskyDudes schreef:
Paulini schreef:
Denk dat het tekenend is voor de situatie. De ib’er heeft z’n zaakjes op orde en grijpt zijn kans met oog op de toekomst. De distilleerderijen hebben het zwaar en zoeken cashflow.

Is daarom lang niet gek om te bedenken dat signatory een grote voorraad vaten heeft gekocht (100 prof serie, exceptionele serie etc etc) in een financieel interessante packagedeal waarbij een deel mooie vaten met leeftijd afgewisseld met jong spul en miss wel een long term deal voor newmake zodat de distilleerderijen nog wat steeds cashflow hebben.

Het is i.i.g. wel interessant wat er gebeurt.

Het LIJKT interessant wat er gebeurd denk ik. Het goud blinkt niet zo hard als je verwacht. Buiten dat de prijs ex hout is (logisch) kun je de komende jaren bonnetjes verwachten voor opslag en verzekering (gemiddeld € 200 per jaar) en dan is lekkage niet gedekt. De engelen snoepen hun deel af, de inflatie snoept z’n deel af en stel jezelf de vraag voor wat voor prijs een 12 yo bij de slijter op de plank komt te staan. Gezien de teneur hier zou € 60 al aardig de bovengrens zijn. Das ex btw € 50. Slijtersmarge er nog af, ‘vaste’ kosten van € 15 er nog af. Nee, vette bek hoor, een tientje of 15€ bruto marge als bottelaar overhouden en je poen 12 jaar ‘kwijt’. Intussen heb je € 3800 in je vat gestopt aan aankoop en kosten en hou je 200 flessen over. Als ie niet leegloopt, iets waar je rekening mee moet houden, gebeurt met 1-2% van alle vaten.
Dus de IB’er die z’n zaakjes op orde heeft, of denkt te hebben, slaat dit segment voor nu mooi over.

Ik heb geen zakelijke betrekkingen, investeringen of belangen in de handel. Misschien kijk ik er dus ook naar door een andere bril dan jij.

Alsnog; ik denk dat je je zult verbazen welke voordelen in massa de grote jongens hebben tov de ‘rest’ en alle kosten en risico’s die je noemt exponentieel lager en kleiner zijn dan voor kleine partijen in de markt. En bij zulk goede relaties; denk je niet dat ze lekkende vaten met coulance “ff” ruilen, vullen of bij een volgende deal compenseren? Ik ben daar 100% van overtuigd.

Overigens; volgens mij gebruikt whyskybroker geen slijters toch?

Ik snap dat jij met andere blik hier naar kijkt, maar de insteek was (is) ‘de IB’er die z’n zaakjes op orde heeft’ dus vanuit professionele insteek.
Tuurlijk hebben de groten schaalvoordelen, al worden lekkende vaten nooit vergoed, die kopen per tanker in bulk en vullen af in eigen vaten. Dat wordt nooit gecompenseerd, daar ben ik 100% zeker van, er is geen leverancier ter wereld die coulance oid geeft op producten van derden, wat een vat natuurlijk is.
Maar, nogmaals, of je £ 6.50 of £ 3.50 per liter alcohol betaald is niet van enorme invloed op je uiteindelijke retailprijs.
En nee, Whiskybroker gebruikt geen slijters, voor zover ik weet is NL het enige land waar > 15% alcohol aan particulieren alleen mag worden verkocht door een slijter.
In de UK kan een IB direct verkopen aan klanten. Das voor Whiskybroker een voordeel (marge), maar een slijterij is natuurlijk een verzamelplaats van heel veel moois en een divers aanbod, mogelijkheden tot proeven en een gezellig praatje.
Nu is dit aanbod van Whiskybroker natuurlijk ‘under bond’ en heeft met een slijterij ja/nee niet van doen. Een koper dient een zakelijk account bij Whiskybroker te hebben waar de nodige checks op gedaan zijn mbt zekerheid en vergunningen. Dit aanbod is groothandel. Als geïnteresseerde particulier kun je van dit aanbod geen gebruik maken omdat Whiskybroker geen nieuwe particuliere accounts meer opent omdat ze daar in het verleden hun portie ellende wel mee gehad hebben …..
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Matje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Matje » 22 Feb 2025, 22:53

Freezeroz schreef:Ik ben een beetje laat getriggerd door deze move van SV.
Als er iemand is die de Macallan nog bij zijn lokale slijter ziet staan, hoor ik het graag.

Mvg Roelof

Edit: ik ben al geholpen met de Benrinnes èn Macallan. Die komen vanuit Limburg mijn kant op.

Ik heb de boot ook gemist.. Mocht iemand weten waar de Benrinnes en Macallan te koop zijn, dan hoor ik het graag. :goedgedaan
Laatst gewijzigd door Matje op 23 Feb 2025, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 22 Feb 2025, 23:01

WhiskyDudes schreef:
Paulini schreef:
WhiskyDudes schreef:
Het LIJKT interessant wat er gebeurd denk ik. Het goud blinkt niet zo hard als je verwacht. Buiten dat de prijs ex hout is (logisch) kun je de komende jaren bonnetjes verwachten voor opslag en verzekering (gemiddeld € 200 per jaar) en dan is lekkage niet gedekt. De engelen snoepen hun deel af, de inflatie snoept z’n deel af en stel jezelf de vraag voor wat voor prijs een 12 yo bij de slijter op de plank komt te staan. Gezien de teneur hier zou € 60 al aardig de bovengrens zijn. Das ex btw € 50. Slijtersmarge er nog af, ‘vaste’ kosten van € 15 er nog af. Nee, vette bek hoor, een tientje of 15€ bruto marge als bottelaar overhouden en je poen 12 jaar ‘kwijt’. Intussen heb je € 3800 in je vat gestopt aan aankoop en kosten en hou je 200 flessen over. Als ie niet leegloopt, iets waar je rekening mee moet houden, gebeurt met 1-2% van alle vaten.
Dus de IB’er die z’n zaakjes op orde heeft, of denkt te hebben, slaat dit segment voor nu mooi over.

Ik heb geen zakelijke betrekkingen, investeringen of belangen in de handel. Misschien kijk ik er dus ook naar door een andere bril dan jij.

Alsnog; ik denk dat je je zult verbazen welke voordelen in massa de grote jongens hebben tov de ‘rest’ en alle kosten en risico’s die je noemt exponentieel lager en kleiner zijn dan voor kleine partijen in de markt. En bij zulk goede relaties; denk je niet dat ze lekkende vaten met coulance “ff” ruilen, vullen of bij een volgende deal compenseren? Ik ben daar 100% van overtuigd.

Overigens; volgens mij gebruikt whyskybroker geen slijters toch?

Ik snap dat jij met andere blik hier naar kijkt, maar de insteek was (is) ‘de IB’er die z’n zaakjes op orde heeft’ dus vanuit professionele insteek.
Tuurlijk hebben de groten schaalvoordelen, al worden lekkende vaten nooit vergoed, die kopen per tanker in bulk en vullen af in eigen vaten. Dat wordt nooit gecompenseerd, daar ben ik 100% zeker van, er is geen leverancier ter wereld die coulance oid geeft op producten van derden, wat een vat natuurlijk is.
Maar, nogmaals, of je £ 6.50 of £ 3.50 per liter alcohol betaald is niet van enorme invloed op je uiteindelijke retailprijs.
En nee, Whiskybroker gebruikt geen slijters, voor zover ik weet is NL het enige land waar > 15% alcohol aan particulieren alleen mag worden verkocht door een slijter.
In de UK kan een IB direct verkopen aan klanten. Das voor Whiskybroker een voordeel (marge), maar een slijterij is natuurlijk een verzamelplaats van heel veel moois en een divers aanbod, mogelijkheden tot proeven en een gezellig praatje.
Nu is dit aanbod van Whiskybroker natuurlijk ‘under bond’ en heeft met een slijterij ja/nee niet van doen. Een koper dient een zakelijk account bij Whiskybroker te hebben waar de nodige checks op gedaan zijn mbt zekerheid en vergunningen. Dit aanbod is groothandel. Als geïnteresseerde particulier kun je van dit aanbod geen gebruik maken omdat Whiskybroker geen nieuwe particuliere accounts meer opent omdat ze daar in het verleden hun portie ellende wel mee gehad hebben …..

Ja zeker waar wat je aangeeft; kopen ze bulk alcohol zullen “mijn” lekke vat niet vergoeden.
Als ik er dan professioneel naar kijk geeft dat wat signatory doet ook de slijters problemen.

Hoe krijg je met dit aanbod je “oude” voorraad die duur is ingekocht nog van de plank. Het zal ook kansen bieden maar het zijn onrustige tijden. Brokaat en Roseanne zijn nog niet eens begonnen of ze kunnen alweer de mottenballen in :domdom
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Feb 2025, 10:17

Exactly. :cool:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 28 Feb 2025, 10:49

Freezeroz schreef:Ik ben een beetje laat getriggerd door deze move van SV.

Mvg Roelof

Zou het dan toch zo zijn dat ik mijn eerste miskleun met PostNL heb meegemaakt?
Mijn vanuit Limburg doorgestuurde SV 100 proof Speyside (M) en Benrinnes zijn nooit bij me aangekomen.
Volgens PostNL zijn deze flessen bezorgd, maar ik heb niks ontvangen helaas.
Een bezoek aan de buren en het lokale PostNL punt leverden ook niks op.
1 x
Afbeelding

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 28 Feb 2025, 11:32

Freezeroz schreef:Zou het dan toch zo zijn dat ik mijn eerste miskleun met PostNL heb meegemaakt?
Mijn vanuit Limburg doorgestuurde SV 100 proof Speyside (M) en Benrinnes zijn nooit bij me aangekomen.
Volgens PostNL zijn deze flessen bezorgd, maar ik heb niks ontvangen helaas.
Een bezoek aan de buren en het lokale PostNL punt leverden ook niks op.

Tsja, als er niet voor getekend hoefde te worden hoeft PostNL het alleen maar in ontvangst te nemen en zoek te maken.
De computer heeft namelijk altijd gelijk. :blacklist
0 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 28 Feb 2025, 11:48

DHL heeft er de laatste tijd een handje van om mijn verzekerde zending “ergens” in de tuin te verstoppen (soms onder de carport, soms achter een struik) en daarbij ook nog eens mijn handtekening te ‘vervalsen’ (in de app vind ik dan een rare krabbel terug..). Gelukkig is het nog nooit écht mis gegaan en stond het pakje er altijd nog bij thuiskomst en anders heb ik altijd beelden van de camera’s die hier om het huis hangen om te kunnen bewijzen aan de organisatie dat hun bezorger onrechtmatig heeft gehandeld, maar het is wel een droevige ontwikkeling. Verzender betaald ook niet voor niets voor “verzekerde verzending” natuurlijk.. eigenlijk slaat het helemaal nergens op

:HitHead
1 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 28 Feb 2025, 12:09

Jimbeau schreef:DHL heeft er de laatste tijd een handje van om mijn verzekerde zending “ergens” in de tuin te verstoppen (soms onder de carport, soms achter een struik) en daarbij ook nog eens mijn handtekening te ‘vervalsen’ (in de app vind ik dan een rare krabbel terug..). Gelukkig is het nog nooit écht mis gegaan en stond het pakje er altijd nog bij thuiskomst en anders heb ik altijd beelden van de camera’s die hier om het huis hangen om te kunnen bewijzen aan de organisatie dat hun bezorger onrechtmatig heeft gehandeld, maar het is wel een droevige ontwikkeling. Verzender betaald ook niet voor niets voor “verzekerde verzending” natuurlijk.. eigenlijk slaat het helemaal nergens op

:HitHead

Ik heb die verzekerde verzending van PostNL vorig jaar 3 keer moeten 'gebruiken'. 3 keer is een pakketje verdwenen. Wel 3 keer het bedrag terggekregen (nadat ik het eens ben tegengekomen dat een pakketje verdwenen was, zonder verzekering erbij te nemen).
0 x
Afbeelding
(open flessen)

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 08 Mar 2025, 21:16

Omdat hier al meer over de Signatory vintage 100 proof serie is geschreven.

Ze komen nu met een single Grain serie. Zijn er nu 3.

Cameronbridge 2009 en 2012 en een North British 2009.

Zal ook rond de 50 worden waarschijnlijk.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ge-2009-sv
4 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 10 Mar 2025, 08:17

dannyp44 schreef:Omdat hier al meer over de Signatory vintage 100 proof serie is geschreven.

Interessant, houden we even in de gaten!
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 17 Mar 2025, 18:27

dannyp44 schreef:Omdat hier al meer over de Signatory vintage 100 proof serie is geschreven.

Die Cameronbridge krijg ik morgen binnen, maar die zit aantal euro's nog onder de prijs van de andere 100 proof.
3 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 18 Mar 2025, 10:48

Cor - Vinabc schreef:

Die Cameronbridge krijg ik morgen binnen, maar die zit aantal euro's nog onder de prijs van de andere 100 proof.

Ben r wel benieuwd naar Cor :)
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 18 Mar 2025, 13:19

Cameronbridge 43 euro bij van Zuijlen.
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 18 Mar 2025, 17:40

Ter verduidelijking: editie 1 en 3 van de grain serie zijn allebei Cameronbridge. De ene 1st Fill Bourbon Barrel en de andere 1st and 2nd fill Oloroso Sherry Butt. De laatstgenoemde heb ik ook in bestelling staan. Ik ben benieuwd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”