Bang for your buck
Re: Bang for your buck
Geen spijt van m'n 2x Ardmore uit de betreffende serie (#4 en #21)
Maar ze lopen inderdaad "uit de pas" wat de prijs betreft.
Maar ze lopen inderdaad "uit de pas" wat de prijs betreft.
0 x
WhiskyDudes schreef:Trust me, het kan NIET. Of alleen als je er geld achteraan wilt gooien als bottelaar. Maar ik denk dat niemand een rekenmachine nodig heeft om uit te vogelen dat dit onder kostprijs is.
Is het niet mogelijk dat SV op bestelling heeft laten distilleren? Of vele jaren geleden in grote bulk vaten heeft gekocht voor een uitstekende prijs (schaalvoordeel en gewicht als grote IB)?
Zo hadden ze bvb 5-7 jaar geleden de ene na de andere Glenlivet single cask release, alles gedistilleerd in 2007. Tevens vanWees deed mee aan deze zelfde Glenlivet releases, en we weten dat vW die vaten uit de Signatory stal haalde. Ik vermoed dat dit op bestelling is gedistilleerd geweest gezien de grote overeenkomst in vaten.
Ik heb mijn rekenmachine er niet bij gehaald gezien ik niet weet uit welke fracties de som wordt berekend (ook niet hoe groot de fracties zijn voor een grote IB als Signatory), maar ik betwijfel dat Signatory een ganse reeks onder de kostprijs (van deze vaten in kwestie toch) zou verkopen, dat zou toch eerder wanbeleid zijn. Ik zou eerder denken dat ze van deze dip gebruik maken om hun goedkoopst ingekochte vaten op de markt te zetten zodat er wel wat cashflow wordt gegenereerd. Toegegeven, het kan in theorie wel dat ze de cashflow genereren door onder de prijs te verkopen maar het lijkt me dan logischer dat ze dan aan de kosten kant zouden snoeien (zoals Berry Bros & Rudd doet).
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Kan ook zijn dat ze bij SV aan "damage control" doen.
Whisky is een product dat ook behoorlijk modegevoelig is. Afgelopen tijd is sherry, lekker zoet en liefst met de kleur van cola enorm populair.
De markt voor whisky is ingekakt, steeds meer mensen hebben andere prioriteiten waar ze hun inkomsten aan moeten besteden.
Als de gang van zaken in de wereld niet tot een harde reset leidt en de markt voor whisky over een paar jaar weer aantrekt, kan het zomaar zijn dat sherry niet meer in de mode is. Nu dumpen voor het helemaal niets meer waard is. De whisky op dood hout kan nog wel even blijven liggen.
Whisky is een product dat ook behoorlijk modegevoelig is. Afgelopen tijd is sherry, lekker zoet en liefst met de kleur van cola enorm populair.
De markt voor whisky is ingekakt, steeds meer mensen hebben andere prioriteiten waar ze hun inkomsten aan moeten besteden.
Als de gang van zaken in de wereld niet tot een harde reset leidt en de markt voor whisky over een paar jaar weer aantrekt, kan het zomaar zijn dat sherry niet meer in de mode is. Nu dumpen voor het helemaal niets meer waard is. De whisky op dood hout kan nog wel even blijven liggen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- defeatless
- Moderator

Voor de echte nerds onder ons is het kanaal van Aqvavitae, van de Bon Accord, een goede voor verdiepende info. Die man hoort zichzelf wel heel graag praten, dus je moet je er soms echt doorheen worstelen.
Zijn laatste Vpub was vrij verhelderend voor mij (let wel, bijna 3 uur!
). Deze ging over de gestegen whiskyprijzen.
Deze man heeft alle (gemiddelde) prijzen van een heel groot aantal whiskystokers sinds januari 2020 bijgehouden in enorme excellsheets. Hij heeft dan zich gefocust op de core-range maar ook specials die in batches uitkomen (denk aan BenRiach 10yo vintage op CS er de Glengoyne CS).
De prijzen hebben dan wel betrekking op de VK, maar ik denk dat er, door de band genomen, geen grote verschillen zijn met de EU.
In het VK bedraagt de inflatie van januari 2020 t/m december 2024 25%. Dat zou betekenen dat de flessen ook, ruwweg, 25% moeten zijn gestegen.
Maar er zijn uitschieters naar boven en er zijn uitschieters naar beneden. Soms met een duidelijke reden (rebranding, overname, stijging in populariteit)
Zo zijn sommige flessen goedkoper geworden tov 2020, dus je betaalde in 2020 meer ponden voor de fles dan nu, wat dus effectief meer dan 25% goedkoper is geworden. Ook zijn sommige assortimenten heel weinig in prijs gestegen, het assortiment van Jura bijvoorbeeld maar 2% en Laphroaig 3%.
Maar er zijn dus ook assortimenten echt heel veel duurder geworden (Longmorn, Dalmore). Vele malen meer dan de inflatie.
Wat mij opviel is dat de 'grote' merken juist veel harder in prijs zijn gestegen dan de inflatie en de 'kleine' merken onder de inflatie wisten te blijven. Met groot en klein bedoel ik dan hun core-range. Niet perse hun productie.
Hieronder de twee top-10's. Let wel, dit gaat over het gehele assortiment, individuele flessen is ook een verhaal, hetzelfde voor prijsstijgingen per eigenaar, maar kijk dan de aflevering maar
.
Laagste prijsstijging tov 2020:
1 Jura 2%
2 Laphroaig 3%
3 Tullibardine 6%
- Tamnavulin 6%
5 Fettercain 7%
- Speyside 7%
7 Benriach 10%
- Ardmore 10%
9 Kilchoman 12%
- Edradour 12%
Hoogtes prijsstijging tov 2020
1 Longmorn 159%
2 Dalmore 98%
3 Talisker 81%
4 Oban 78%
5 Caol Ila 70%
6 Glenfarclas 55%
7 Glendronach 49%
- Mortlach 49%
9 Glenglassaugh 48%
10 Glenturret 47%
Zijn laatste Vpub was vrij verhelderend voor mij (let wel, bijna 3 uur!
Deze man heeft alle (gemiddelde) prijzen van een heel groot aantal whiskystokers sinds januari 2020 bijgehouden in enorme excellsheets. Hij heeft dan zich gefocust op de core-range maar ook specials die in batches uitkomen (denk aan BenRiach 10yo vintage op CS er de Glengoyne CS).
De prijzen hebben dan wel betrekking op de VK, maar ik denk dat er, door de band genomen, geen grote verschillen zijn met de EU.
In het VK bedraagt de inflatie van januari 2020 t/m december 2024 25%. Dat zou betekenen dat de flessen ook, ruwweg, 25% moeten zijn gestegen.
Maar er zijn uitschieters naar boven en er zijn uitschieters naar beneden. Soms met een duidelijke reden (rebranding, overname, stijging in populariteit)
Zo zijn sommige flessen goedkoper geworden tov 2020, dus je betaalde in 2020 meer ponden voor de fles dan nu, wat dus effectief meer dan 25% goedkoper is geworden. Ook zijn sommige assortimenten heel weinig in prijs gestegen, het assortiment van Jura bijvoorbeeld maar 2% en Laphroaig 3%.
Maar er zijn dus ook assortimenten echt heel veel duurder geworden (Longmorn, Dalmore). Vele malen meer dan de inflatie.
Wat mij opviel is dat de 'grote' merken juist veel harder in prijs zijn gestegen dan de inflatie en de 'kleine' merken onder de inflatie wisten te blijven. Met groot en klein bedoel ik dan hun core-range. Niet perse hun productie.
Hieronder de twee top-10's. Let wel, dit gaat over het gehele assortiment, individuele flessen is ook een verhaal, hetzelfde voor prijsstijgingen per eigenaar, maar kijk dan de aflevering maar
.Laagste prijsstijging tov 2020:
1 Jura 2%
2 Laphroaig 3%
3 Tullibardine 6%
- Tamnavulin 6%
5 Fettercain 7%
- Speyside 7%
7 Benriach 10%
- Ardmore 10%
9 Kilchoman 12%
- Edradour 12%
Hoogtes prijsstijging tov 2020
1 Longmorn 159%
2 Dalmore 98%
3 Talisker 81%
4 Oban 78%
5 Caol Ila 70%
6 Glenfarclas 55%
7 Glendronach 49%
- Mortlach 49%
9 Glenglassaugh 48%
10 Glenturret 47%
8 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

blaaat schreef:WhiskyDudes schreef:Trust me, het kan NIET. Of alleen als je er geld achteraan wilt gooien als bottelaar. Maar ik denk dat niemand een rekenmachine nodig heeft om uit te vogelen dat dit onder kostprijs is.
Is het niet mogelijk dat SV op bestelling heeft laten distilleren? Of vele jaren geleden in grote bulk vaten heeft gekocht voor een uitstekende prijs (schaalvoordeel en gewicht als grote IB)?
Zo hadden ze bvb 5-7 jaar geleden de ene na de andere Glenlivet single cask release, alles gedistilleerd in 2007. Tevens vanWees deed mee aan deze zelfde Glenlivet releases, en we weten dat vW die vaten uit de Signatory stal haalde. Ik vermoed dat dit op bestelling is gedistilleerd geweest gezien de grote overeenkomst in vaten.
Ik heb mijn rekenmachine er niet bij gehaald gezien ik niet weet uit welke fracties de som wordt berekend (ook niet hoe groot de fracties zijn voor een grote IB als Signatory), maar ik betwijfel dat Signatory een ganse reeks onder de kostprijs (van deze vaten in kwestie toch) zou verkopen, dat zou toch eerder wanbeleid zijn. Ik zou eerder denken dat ze van deze dip gebruik maken om hun goedkoopst ingekochte vaten op de markt te zetten zodat er wel wat cashflow wordt gegenereerd. Toegegeven, het kan in theorie wel dat ze de cashflow genereren door onder de prijs te verkopen maar het lijkt me dan logischer dat ze dan aan de kosten kant zouden snoeien (zoals Berry Bros & Rudd doet).
SV koopt newmake en drukken dat in eigen hout. Maar dan nog. Als je iets 10 jaar geleden koopt voor £ 5 per liter alcohol (zonder hout) en je moet dat in een vat drukken en in je warehouse laten liggen dan loopt de teller qua kosten gewoon door. Inflatie, een lekkend vat (2% gemiddeld) dan nog een keer een finish op een ‘nat’ vat. Reken maar mee; € 45 in de btw in de winkel = slijters inkoop 28,50 ex btw. Van Wees wil wat verdienen (denk ik) maar die soep is dun want van de € 28,50 kun je € 15 aftrekken aan kosten (fles, kurk, bottelen, label, doos, transport, accijns). Er blijft dus aan kost voor de inhoud € 13,50 over, en dan is er nog geen euro marge voor SV of Van Wees af. Als je daar 10 jaar je whisky voor kunt laten liggen in je warehouse dan moet je heel Chinees rekenen om daar soep van te koken. Inflatie (kennelijk 25% over alleen al de laatste 4 jaar volgens Alex) moet je dan helemaal niet meerekenen. Ter info; 5% inflatie per jaar = in 10 jaar een factor 1.5.
Dat is toch een heel andere calculatie als een restaurant die op donderdag de steaks binnenkrijgt en deze op vrijdagavond met een factor 4 op je bord laat landen.
1 x
- defeatless
- Moderator

WhiskyDudes schreef:Inflatie (kennelijk 25% over alleen al de laatste 4 jaar volgens Alex) moet je dan helemaal niet meerekenen. Ter info; 5% inflatie per jaar = in 10 jaar een factor 1.5.
In 5 jaar hè
Bovendien zeg ik dat niet: https://www.bankofengland.co.uk/monetar ... calculator
Als je daar 100 pond invoert in 2020, dan was dat vergelijkbaar met 124,66 pond in december 2024. Dus afgerond een inflatie van 25% tov 2020.
Maar als je dus ziet dat er stokerijen zijn die meer dan het dubbele aan inflatie in prijs zijn gestegen.... Maar er ook stokerijen zijn die nog geen kwart van de inflatie zijn gestegen, dan zegt dat best wel wat over die eerste groep.
Er kan dus nog zat vanaf bij de grote jongens (net als de overal trouwens, want de winsten waren vorig jaar weer aanzienlijk bij de multi-nationals).
Maar goed, de grote jongens dienen de consument niet, die hebben de aandeelhouders tevreden te houden.
1 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

defeatless schreef:SV blijft ook maar komen met die batches.
Of zijn wij samen met de Duitsers nog hun enige afnemers?
Kreeg vorige week een nieuwsbrief van een winkel in Pitlochry met dezelfde meuk en dito prijzen.
0 x
Fat Bastard! schreef:defeatless schreef:
Kreeg vorige week een nieuwsbrief van een winkel in Pitlochry met dezelfde meuk en dito prijzen.
Zo ?
Is de lat wat hoger gelegd sinds gisteren ?

2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

defeatless schreef:WhiskyDudes schreef:Inflatie (kennelijk 25% over alleen al de laatste 4 jaar volgens Alex) moet je dan helemaal niet meerekenen. Ter info; 5% inflatie per jaar = in 10 jaar een factor 1.5.
In 5 jaar hè. Jan 2020 tot en met dec 2024 is 5 jaar.
Bovendien zeg ik dat niet: https://www.bankofengland.co.uk/monetar ... calculator
Als je daar 100 pond invoert in 2020, dan was dat vergelijkbaar met 124,66 pond in december 2024. Dus afgerond een inflatie van 25% tov 2020.
Maar als je dus ziet dat er stokerijen zijn die meer dan het dubbele aan inflatie in prijs zijn gestegen.... Maar er ook stokerijen zijn die nog geen kwart van de inflatie zijn gestegen, dan zegt dat best wel wat over die eerste groep.
Er kan dus nog zat vanaf bij de grote jongens (net als de overal trouwens, want de winsten waren vorig jaar weer aanzienlijk bij de multi-nationals).
Maar goed, de grote jongens dienen de consument niet, die hebben de aandeelhouders tevreden te houden.
Ja, ik zeg toch ook over 5 jaar als ik je post aanhaal? Maar als je je geld ipv in een vat whisky in een 10 jaar obligatie had gestopt met 5% per jaar dan heb je na 10 jaar van 5K toch 7.5K gemaakt. Geen risico op lekken, geen risico dat het niet te zuipen is, geen kosten voor liggeld en verzekering. Ik haal dat alleen aan om duidelijk te maken dat er aan die 100 Proof flessen gewoon geen euro verdient wordt. Maar dat mag jij met me oneens zijn.
0 x
andre8x8 schreef:Fat Bastard! schreef:defeatless schreef:
Zo ?
Dit zal wel niet het juiste topic ervoor zijn, maar ik moet denk ik iets meer over deze mysterieuze BYOB leren. Is dat een initiatief van de kerel achter whiskysamples.net?
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Even als advocaat van de duivel; waarom lukt het (zelfs) Diageo, maar ook anderen, dan al jaren om bv een Caol Ila 12 voor onder de €50 in de winkel te krijgen. En met een aanbieding zelf voor rond de €40. Ergens lukt het dus een 12 jaar oude voor dat geld in de winkel te krijgen. En dan ligt Bowmore daar nog wat onder.
Natuurlijk, verschil in abv en geen finish. Maar toch.....
Overigens, die 100 proof zijn geen €28,50 (ex btw) inkoop voor de slijter, was het maar waar. Daar zit nog een paar euro tussen.
Verder blijft het puur speculeren wat er achter zit bij Signatory, maar ook andere partijen als Murray McDavid. Helder dat er niet veel aan wordt verdiend, maar wellicht met de filosofie van liever 4 snelle kwartjes dan een langzame euro.
Overigens, die 100 proof zijn geen €28,50 (ex btw) inkoop voor de slijter, was het maar waar. Daar zit nog een paar euro tussen.
Verder blijft het puur speculeren wat er achter zit bij Signatory, maar ook andere partijen als Murray McDavid. Helder dat er niet veel aan wordt verdiend, maar wellicht met de filosofie van liever 4 snelle kwartjes dan een langzame euro.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Cor - Vinabc schreef:Even als advocaat van de duivel; waarom lukt het (zelfs) Diageo, maar ook anderen, dan al jaren om bv een Caol Ila 12 voor onder de €50 in de winkel te krijgen. En met een aanbieding zelf voor rond de €40. Ergens lukt het dus een 12 jaar oude voor dat geld in de winkel te krijgen. En dan ligt Bowmore daar nog wat onder.
Ik volg je, maar nu gaan we core range vergelijken met single casks.
En de distillery's zelf, da's natuurlijk de bron die door schaalvergroting altijd goedkoper/ efficiënter kan werken als de IB die of de newmake daar koopt of via nog een broker. Core range, in de massa dus en dan profiteer je van lagere kosten op alle fronten. Je ziet ook dat distillery exclusives (die je 1 op 1 kunt vergelijken met een single cask IB) totaal anders geprijsd zijn als de core range. Als Diageo en alle anderen hun complete range voor dit geld de slijterijen in zouden schuiven gaat het licht daar snel uit hoor, tenslotte is 95% van de whisky plas blends en batch whisky is wat als massa is kassa wordt weggezet. GWK beginnen Cor...Cor - Vinabc schreef:Overigens, die 100 proof zijn geen €28,50 (ex btw) inkoop voor de slijter, was het maar waar. Daar zit nog een paar euro tussen.
Cor - Vinabc schreef:Verder blijft het puur speculeren wat er achter zit bij Signatory, maar ook andere partijen als Murray McDavid. Helder dat er niet veel aan wordt verdiend, maar wellicht met de filosofie van liever 4 snelle kwartjes dan een langzame euro.
Ik heb werkelijk geen idee. Kleinere IB's de markt uit drukken? Maar goed, ik denk dat die 70-ties Bunna's in de decanter reeks wel wat compenseren met prijzen 1500 - 1800.
2 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

andre8x8 schreef:Zo ?
Al veel langer Dre, al veel langer
0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Iain87 schreef:Dit zal wel niet het juiste topic ervoor zijn, maar ik moet denk ik iets meer over deze mysterieuze BYOB leren. Is dat een initiatief van de kerel achter whiskysamples.net?
Niets mysterieus aan hoor. Is een initiatief van Ralf inderdaad. Hij heeft dit 3 jaar geleden voor het eerst georganiseerd.
Was toen ter promotie van een nieuwe ruimte in een niet nader bij naam te noemen hotel in Arnhem.
Was vlak na alle COVID beperkingen dus was toen waanzinnig om met zo'n grote groep liefhebbers bijeen te komen om de passie voor mooie whisky's met elkaar te delen.
Deze keer was het in een andere locatie, maar met eenzelfde grote groep.
Ralf nodigt mensen uit zijn netwerk hiervoor uit.
2 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Cor - Vinabc schreef:Even als advocaat van de duivel; waarom lukt het (zelfs) Diageo, maar ook anderen, dan al jaren om bv een Caol Ila 12 voor onder de €50 in de winkel te krijgen. En met een aanbieding zelf voor rond de €40. Ergens lukt het dus een 12 jaar oude voor dat geld in de winkel te krijgen. En dan ligt Bowmore daar nog wat onder.
Mijn gok zou rond de 32 euro zijn als slijtersinkoop (op de reguliere serie) en ik betwijfel of er (behoudens bij Gall&Gall) überhaupt grote marges zitten op flessen in het segment onder de 50 euro.
Of het een 'bang for your buck'-serie is laat ik verder in het midden. Ik heb dit jaar de Mortlach, Benrinnes en een paar anderen kunnen proeven en op basis daarvan de eerste 2 aangeschaft. Deze zijn wat mij betreft interessant genoeg om een fles van door te akkeren, de rest is dat niet echt. Prima basiskwaliteit, maar uiteindelijk typische flessen die na 3-4 drams achter in de kast zullen belanden.
Er zijn overigens inmiddels 36 small batches + nog 7 'exptional' cask batches van dit spul uitgebracht. Sommige batches zijn genummerd en daar tikken de flessen de 4.000 aan. Wellicht zijn sommige batches iets kleiner, maar ik denk dat er al gauw een 100.000 flessen van deze serie de markt op zijn geslingerd in ongeveer 1 jaar tijd en dan ook nog eens vrijwel alleen in west Europa.
Ik kan daar ook niet veel meer van maken dan dat men probeert de markt klem te zetten. Ik heb al begrepen dat de verkoop van kleinere independents duidelijk terug loopt. Wellicht dat hiermee de vatprijzen bij distillers/brokers omlaag zullen gaan, want welke independent gaat die vaten nog kopen voor de prijzen van de afgelopen 5 jaar? Goed voor de financiele gezondheid van kleinere bottelaars zal het uiteraard niet zijn.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”