Superbedankt voor alle uitleg en tips hier!!
Ohja, en de genoemde Glen Elgin (W&M) is inderdaad geweldig.

pedrowhisky schreef:Met de feestdagen voor de deur is het tijd voor mijzelf weer eens te trakteren op een nieuwe fles. Ik heb ondertussen redelijk de sherry whiskies ontdekt en de standaard bottelingen geprobeerd (de glendonach, Allachie, fiddich, bunnahabhain is niet een uitputtende lijst, maar de 'standaard' aangeraden merken en flessen voor sherry heb ik ondertussen op). Ik ben nu aangekomen bij Marsala en Madeira vaten en het lijkt er op dat versterkte wijnvaten mijn voorkeur genieten. Recent heb ik een paar nieuwe David McMurry flessen gekocht en deze vielen zeer in de smaak.
Sommige whiskies die ik heb geprobeerd zijn zo vettig en romig dat een werther's original denk ik de beste vergelijking bied, met een complexiteit aan andere smaken die het versterken, zeker caramel en vanille tonen. Ik ben er nog niet achter wat dit effect veroorzaakt.
Hieruit komen drie vragen:
1. zijn er tips voor een fles die in de smaak zou vallen gezien de voorliefde voor sherry en versterkte wijnvaten? (Graag wel whisky die nog te vinden is in de winkels en onder de 100,- max 150,- voor echte toppers)
2. Of er (naast Port) ook nog andere vatrijpingen zijn waar ik naar kan kijken met versterkte wijnen die mogelijk bij mij in de smaak kunnen vallen
3. Wat de vettige en romige smaak in sommige whiskies veroorzaakt en of er nog een tip voor een fles of distillery is waar ik naar kan kijken?

Lakervt schreef: Wat is het alcohol percentage wat je prefereert?
Houd je van peat?
(voor mij is de peat / oloroso sherry of rode wijn de perfecte comby)
pedrowhisky schreef:Lakervt schreef: Wat is het alcohol percentage wat je prefereert?
Houd je van peat?
(voor mij is de peat / oloroso sherry of rode wijn de perfecte comby)
Ik merk dat 40% vaak net wat mist dat 46% wel heeft en CS 50 a 60% is voor mij net zo goed. Peat is echt niet iets waar ik blij van word.

Lakervt schreef:Wat is het alcohol percentage wat je prefereert?

Lakervt schreef:Mag ik vragen welke peated whiskies je hebt geproefd?
Groeten van DefeatlessWhiskyDudes schreef:Lakervt schreef:Wat is het alcohol percentage wat je prefereert?
Ehhh, kunnen we dit direct afkappen? Want ik heb whisky’s gehad op 48% waarbij de vlammen uit je neus kwamen en op 66.6% die naadloos geïntegreerd was.
Het draait om integratie van alcohol, niks meer en niks minder. Een ideale drinksterkte bestaat niet. Punt. De ene dag drink ik iets CS waar ik een week later denk ‘huh, heb ik hier vorige week geen water bij gedaan’? Niet teveel kijken naar % al geeft een hoger % je meer ruimte om te spelen met water.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten