Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
bates
Actief lid
Actief lid

Re: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor bates » 17 Dec 2011, 19:22

Glas heeft de tocht overleefd. Lekker gul geweest met de porties.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 18 Dec 2011, 15:08

Bij een tweedehandswinkel wat cognacglazen maar ook armagnac glazen (aldus de opdruk van het glas) kunnen scoren. De armagnac glazen zijn een formaatje kleiner dan de cognac glazen, en dus wel weer erg prettige aanvulling op de tulpglaasjes.
0 x
Afbeelding

Harry
Actief lid
Actief lid

Is dit een geschikt glas?

Ongelezen berichtdoor Harry » 16 Feb 2012, 12:47

Na het sneuvelen van diverse whisky glazen tijdens het afdrogen, ben ik op zoek naar nieuwe glazen. Nu hebben ze bij de Action zes glazen in de aanbieding: http://www.action.nl/products/view/id/8 ... telistid/1 Iemand ervaring met dit type glas?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Is dit een geschikt glas?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Feb 2012, 12:59

Daar hebben we het al eens over gehad. Kijk maar eens in het onderwerp waar je bericht nu staat.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Feb 2012, 13:37

Harry schreef:Na het sneuvelen van diverse whisky glazen tijdens het afdrogen, ben ik op zoek naar nieuwe glazen. Nu hebben ze bij de Action zes glazen in de aanbieding: http://www.action.nl/products/view/id/8 ... telistid/1 Iemand ervaring met dit type glas?

Helaas zie ik niet veel informatie: theeglaasjes 6stk ... maar het lijkt er op dat op het doosje staat inhoud 115cc.
Dat kan ik me ook wel voorstellen voor thee.
Als je daar dan 3 of 4 cc whisky in doet zie je die niet meer terug.
Ze lijken me véél te groot, nog even los van dat ik ze niet mooi vind.

Er is overigens een groot verschil tussen een (whisky)drink of proefglas, het laatste dient in elk geval kleiner te zijn. Het Glencairnglas is redelijk voor beide doeleinden te gebruiken.
Zoals John al schreef zou ik even door dit onderwerp lezen. Ik zou toch eventueel iets meer uitgeven voor een geschikt glas omdat het voor de smaakervaring heel wat uit maakt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 16 Feb 2012, 14:07

Ik ben er geheel eens met Piet. Deze glazen bij de Action die bedoelt zijn voor Turkse appelthee, zijn echt heel erg goed voor Turkse appelthee. Desnoods spaar maar wat meer en koop een fatsoenlijk glas. De whisky komt erg goed to zijn rect in een daarvor bestemd glas als Glencairn of de degustatie glazen van Royal Leerdam. Copita glazen zijn verweg mijn favoriete glazen, maar zijn niet echt makkelijk te vinden. wel zijn ze bij Van Wees Amersfoor te krijgen

Gr,
Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Feb 2012, 14:27

Piet schreef:Helaas zie ik niet veel informatie: theeglaasjes 6stk ... maar het lijkt er op dat op het doosje staat inhoud 115cc.
Dat kan ik me ook wel voorstellen voor thee.
Als je daar dan 3 of 4 cc whisky in doet zie je die niet meer terug.
Ze lijken me véél te groot, nog even los van dat ik ze niet mooi vind.

Zoals eerder gezegd heb ik deze glaasjes (niet direct ook dit merk) ergens in een doos zitten. Wat ik me kan herinneren is de 'bol' wel net zo groot als een Glencairn. Ook zit hier wel wat tulp-vorming in. Ik ga ze toch eens zoeken en proberen!
0 x

Harry
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Harry » 16 Feb 2012, 16:00

Er is overigens een groot verschil tussen een (whisky)drink of proefglas, het laatste dient in elk geval kleiner te zijn. Het Glencairnglas is redelijk voor beide doeleinden te gebruiken.

Mijn excuus dat ik niet even beter op het forum gekeken heb. :HitHead
Piet, het is ook alleen maar voor het drinken bedoeld, voor de tasting gebruik ik mijn laatste twee Glencairn glazen.
0 x

jeroenjeroen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jeroenjeroen » 17 Feb 2012, 19:38

Jock schreef: Copita glazen zijn verweg mijn favoriete glazen, maar zijn niet echt makkelijk te vinden. wel zijn ze bij Van Wees Amersfoor te krijgen

Gr,
Jock

hier nu ook verkrijgbaar
0 x

Harry
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Harry » 17 Feb 2012, 23:45

Vandaag in plaats van zes glazen, twee glazen bij de Action gekocht. Je kan ze nml. ook voor 20 cent per stuk kopen. Ze zijn zelfs wat kleiner dan de Glencairn glazen, en ik zit nu heerlijk van een Highland Park 12 te genieten uit zo'n glas. :duimop
0 x

Kornelis
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kornelis » 02 Apr 2012, 19:35

Zoals aangegeven in het voorsteltopic: mijn favoriete glazen:
1. Johnnie Walker 15y pure malt tulp glas (6x) - subtiel glas met maatverdeling - erg sterk
2. Copita glas (van WFNN van enkele jaren terug - erg broos, maar gelukkig een grote voorraad
3. Riedel Cognac glas (2x) - aan de grote kant, maar wel mooie kwaliteit (kristal)

op mijn verlanglijst staat een vergelijkbaar glas als 1, maar dan van Macallan

Afbeelding
Afbeelding
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Apr 2012, 13:38

Ik organiseer vanavond voor de eerste maal een tasting bij mij thuis. Niet echt een schematisch uitgewerkte, wel misschien geurig en fleurig, kruidig en fruitig beginnen om daarna naar sherry en turf over te schakelen!

Maar... ik heb maar 2 glazen, en er komen 10 man (7 man, 3 vrouw).
Dus ik ga direct eens naar de kringwinkel om te kijken of er glazen tussen zitten die het waard zijn te gebruiken voor de tasting! Minimaal nog 8 glazen nodig dus, maar als ik leuke vind (en ik heb nu wel een idee hoe het ongeveer moet zijn) kan ik er evengoed 40 meehebben :bigsmile

verslag volgt (ook voor mij wordt het een eerste kennismaking met whisky drinken uit anders dan glencairn glazen!)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2012, 13:55

Yapi schreef:verslag volgt (ook voor mij wordt het een eerste kennismaking met whisky drinken uit anders dan glencairn glazen!)

Als je maar zorgt dat ze wat taps toelopen en (evt.) een kelk hebben, geen 'longdrink-achtige' glazen...

Je zult met kleinere cognac glazen of kleinere wijnglazen ook uit de voeten kunnen.

Of misschien die Turkse thee glaasjes even terug in dit onderwerp. Ik heb die van mij laatst weer gevonden, eens kijken wanneer ik die kan 'testen' 8-)
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Apr 2012, 14:49

het zijn 8 cognacglaasjes geworden, 1 sherry copita, 5 glencairnshaped glazen op een voetje (ben de technische naam even kwijt), en nog wat probeerseltjes. Heb inderdaad er steeds voor gezorgd dat de bovenkant steeds smaller is dan de onderkant, de rest is een kwestie van proberen.

Leve de kringwinkel, 16 glazen voor 8 euro! :hoera
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Apr 2012, 11:36

JayDie schreef:Of misschien die Turkse thee glaasjes even terug in dit onderwerp. Ik heb die van mij laatst weer gevonden, eens kijken wanneer ik die kan 'testen' 8-)

Test executed and failed. Het glaasje is te klein. Zelfs een kleine hoeveelheid (2cl of minder) is teveel (vind ik). De Whisky komt dan aan de rand of al boven het smalste stuk uit waar de opening naar boven alleen maar groter wordt. De kracht van het tulp effect is dan weg en geuren zijn snel vervlogen.

Wel ligt het glas lekker in de hand voor een relaxmoment.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”