whisky4wood schreef:En toch is de 100 schaal natuurlijk een 25 punt schaal op 4 onderdelen. Deze punten beoordeel je op: neus, smaak afdronk en prijs dacht ik. Aanvullingen welkom. Deze 4 punten beoordeel je tussen 0 en 25. De totaalscore tel je dan bij elkaar op. Aangezien je nooit voor alle onderdelen de volle punten scoort, is het dus niet mogelijk dat een fles 100 haalt. Dus bij beoordeling: 22-23-21-19 is de de score 85 maar iets te hoog geprijst terwijl een andere 85 punten weer uitsteken kan zijn in afdronk. Een betere benadering van de individuele onderdeelscore zegt iets meer. Of zit ik er ver naast.
Dat is een interpretatie waar ik geen fan van ben. Prijs als onderdeel van een score vind ik namelijk nogal glad ijs. Moet je een whisky van €50 die precies even lekker is als een whisky van €150 hoger scoren omdat ie op dat moment goedkoper is? Prijs is echt een momentopname, die kunnen sterk stijgen en tegenwoordig gelukkig soms ook zakken. Ook verschillen prijzen sterk per markt (per land, 2e hands/via veilingen of in een winkel enz.). Jij kan bijvoorbeeld dezelfde Caol Ila 25 voor €100 gekocht hebben, terwijl iemand anders hem na de prijsstijging voor €300 gekocht heeft. En wat de een duur vindt betaalt de ander er graag voor.
Zelf scoor ik dus enkel en alleen op smaak. Dat is ook hoe de whiskybase scores werken: 1/3 voor de neus, 1/3 voor de smaak en 1/3 voor de afdronk.
En die whiskbase scores vind ik bij een groter aantal beoordelaars een vrij goede indicatie, uitgezonderd de flessen waar de flippers op zitten.