Hoe Whisky te bewaren ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoe Whisky te bewaren ?

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Mei 2019, 00:05

Oogadal schreef:
Freezeroz schreef:Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.

https://youtu.be/C9YWtJq58PU

Maakt ‘Der Horst’ er ook weer ranzige geluiden bij? Alsof een bouvier een bak yoghurt leeg lebbert.

Haha bij dit filmpje viel het mee :lekker.
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 25 Mei 2019, 08:10

Nuyts schreef:
Freezeroz schreef:Mocht je een naar binnen gevallen kurk hebben of kurk resten in de fles, daar heeft dhr Horst Luening een verrassende oplossing voor in het volgende filmpje.

Wat een Held, onze Horst :respect

Die truc met de plastic zak heeft ie niet zelf bedacht hoor ;)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 25 Mei 2019, 16:28

thijs100 schreef:
Nuyts schreef:

Wat een Held, onze Horst :respect

Die truc met de plastic zak heeft ie niet zelf bedacht hoor ;)

In alle eerlijkheid was dit de eerste keer dat ik dit zag.
Vroeger durfden we zoiets (in die aard) te doen in Werchter met de armbandjes. Zakje chips eronder plooien en zo bandje uit doen om aan iemand anders te geven :bigsmile
3 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 22 Feb 2020, 22:05

Hoe staat de fles er bij?
Inmiddels zijn we vijf jaar verder na de eerste parafilm-hype
en ik ben wel nieuwsgierig hoe de flessen geconserveerd met parafilm er nu uit zien?
En hoe houdt de parafilm het zelf ? Nog makkelijk te verwijderen of totaal uitgedroogd?
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 23 Feb 2020, 14:37

Veel gesproken en geexperimenteerd met parafilm. Conclusie, niet van toegevoegde waarde.

Afgezien van een heel wetenschappelijke benadering kom je met simpel nadenken ook al een heel eind. De whisky/verdamping komt namelijk de film pas tegen, als het uit de fles is. Daarnaast is parafilm zelf ook niet 100 % lucht/vloeistof dicht.

Ik had altijd nog het idee baat het niet dan....Maar na heel lang parafilm eromheen is er wel degelijk een kans op beschadiging van de cap dus ook daarmee uitkijken.
3 x

GreatBobski
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor GreatBobski » 26 Sep 2024, 14:16

Ik heb een aantal van mijn kostbare whiskyflessen in zo'n hardplastic doos opgeborgen. Nu zijn deze kisten luchtdicht, ofwel er komt geen zuurstof in en uit. In hoeverre heeft dit nog gevolgen voor de kwaliteit van de whisky (m.a.w. moet de whiskyfles kunnen 'ademen' of is deze manier van bewaren gewoon prima)? Bvd voor de reacties :)
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Sep 2024, 16:09

Ik meen dat luchtdicht afsluiten prima is. Soms wikkelen ze zelfs paraffine folie (Parafilm) om de flessenhals om verdamping te voorkomen.

Voor wijn is het weer wel handig dat er minimaal uitwisseling is. Alhoewel de meeste wijn niet bedoeld is om lang te bewaren en beter meteen gedronken kan worden.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 12 Okt 2024, 21:26

Donker, droog en een stabiele temperatuur. Oftwel: flessen bewaren in een gesloten kast in een kamer zonder al teveel zonlicht (bijvoorbeeld met ramen aan de noordkant van je huis).
Als je flessen zo bewaart heb je naar mijn overtuiging geen extra maatregelen (zoals geklooi met parafilm) nodig.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Okt 2025, 18:58

Wat betreft Parafilm; de brompot van het eiland in de Ierse zee heeft daar ook een mening over:
2 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Okt 2025, 00:31

Tja....
Parafilm werkt zeker wel. Maar je moet het inderdaad jaarlijks vervangen. Want anders droogt het een soort van uit en wordt het korrelig.
Dat gedoe met ademen in de fles snap ik niet helemaal. Het gevalletje hoe je hier goed mee kan vervalsen ook niet. Je krabt het er toch gewoon af?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Okt 2025, 03:51

Volgens mij bedoeld hij dat met het wisselen van de atmosferische luchtdruk er altijd enig luchtuitwisseling overblijft.
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 24 Okt 2025, 11:45

defeatless schreef:Tja....
Parafilm werkt zeker wel. Maar je moet het inderdaad jaarlijks vervangen. Want anders droogt het een soort van uit en wordt het korrelig.
Dat gedoe met ademen in de fles snap ik niet helemaal. Het gevalletje hoe je hier goed mee kan vervalsen ook niet. Je krabt het er toch gewoon af?

Ik heb mij er, een kleine vijf jaar geleden, ook eens mee beziggehouden met over al mijn flessen parafilm te trekken.
Ik denk dat er ongeveer nog rond een 100-tal flessen parafilm zit (tegenwoordig doe ik het niet meer), ik heb ze tussendoor nooit vervangen en ik vind het ook geen lastige klus om de parafilm ervan te halen.
1 x
Afbeelding
(open flessen)

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Okt 2025, 00:23

Nee, klopt het is niet moeilijk. Maar je merkt dan wel dat het wat bros wordt, althans ik.
Momenteel heb ik alleen m'n Flora en Fauna collectie in de parafilm staan. Die serie is de enige die ik niet op ga drinken. De rest ooit wel.
Al vindt ik de verdamping zonder parafilm ook wel heel erg meevallen. Slechts 1 fles een keer geopend omdat deze wel richting de nek ging, maar daar bleek de kurk er niet echt stevig in te zitten.

Mijn conclusie is dan ook dat, mits goed bewaard, je flessen prima 10 jaar kan bewaren zonder je zorgen te maken over het vulniveau.

Ik heb de boel in het midden van mijn huis staan in een dichte inbouw kast. De temperatuur schommelt daar over het jaar heen tussen de 18 en 24 graden, maar daalt en stijgt altijd erg geleidelijk. Ook de luchtvochtigheid in mijn huis is vrij stabiel.
Ik denk dat daar de meeste winst mee te halen is.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Okt 2025, 19:37

Een stabiele donkere plaats is wel aan te bevelen. Is het enige de atmosferische luchtdrukwisselingen; maar daar doe je niet veel aan.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”