Dumpprijzen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Dumpprijzen

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Aug 2024, 13:25

Slight schreef:Maar ik denk dat het experiment wel iets heeft aangetoond: al zet je 'goede' whisky in de markt voor een belachelijk lage prijs, er zijn ontzettend veel landen die het nu simpelweg niet afnemen.

Zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat ze op 8 maanden tijd al 30 releases hebben uitgebracht. En ook weer allemaal te jong spul.Al kost de volgende, ik zeg maar iets, 7 jarige Tullibardine of 9 jarige Macduff op first fill sherry 20 euro, dan nog ga ik 'm niet kopen. Dat is leuk om eens op een tasting te proeven, maar een volledige fles? Je moet als liefhebber al heel hard zoeken tegenwoordig om nog eens iets echt interessants te vinden.

Nu goed, ik denk dat de bedoeling van Signatory eerder was/is om de concurrentie onder prijsdruk te zetten en cashflow te genereren, want ook met Edradour en Ballechin pompen ze de releases eruit alsof het leidingwater is. En ze hebben uiteraard wel de stock vaten waarmee ze dat kunnen doen.
1 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 30 Aug 2024, 15:13

Casketje schreef:
Slight schreef:Maar ik denk dat het experiment wel iets heeft aangetoond: al zet je 'goede' whisky in de markt voor een belachelijk lage prijs, er zijn ontzettend veel landen die het nu simpelweg niet afnemen.

Zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat ze op 8 maanden tijd al 30 releases hebben uitgebracht. En ook weer allemaal te jong spul.Al kost de volgende, ik zeg maar iets, 7 jarige Tullibardine of 9 jarige Macduff op first fill sherry 20 euro, dan nog ga ik 'm niet kopen. Dat is leuk om eens op een tasting te proeven, maar een volledige fles? Je moet als liefhebber al heel hard zoeken tegenwoordig om nog eens iets echt interessants te vinden.

Nu goed, ik denk dat de bedoeling van Signatory eerder was/is om de concurrentie onder prijsdruk te zetten en cashflow te genereren, want ook met Edradour en Ballechin pompen ze de releases eruit alsof het leidingwater is. En ze hebben uiteraard wel de stock vaten waarmee ze dat kunnen doen.

Ik denk dat de frequentie waarmee ze de markt op worden geslingerd niet uit luxe is maar uit noodzaak als ik Slight mag geloven, gebotteld voor Aziatische markt en vanuit Europa alleen interesse vanuit DE en NL als de overige landen wel hadden afgenomen had het vast en zeker in een langzamer tempo gereleased.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Aug 2024, 19:18

Casketje schreef:Ik had gehoord dat de huidige factor 2.5 is ongeveer - dus dat er 2.5 keer meer geproduceerd wordt dan er gedronken wordt. En dat zal de laatste maanden nog wel toegenomen zijn gezien de vraag, als we de bronnen mogen geloven, op vele plaatsen gewoon stilgevallen is.
Heeft de industrie de hand overspeeld? Het maximaliseren van de kortetermijnwinst ten koste van het langetermijnbelang.
Voor multinationals met aandeelhouders zal gaan voor het eerste, voor familiebedrijven waarvan meerdere generaties afhankelijk zijn zal het tweede belangrijker zijn.
Dat zie je vaak ook aan het prijsbeleid van de verschillende firma's (buiten de hype's waaraan vooral de tussenhandel verdiend).
Voor de consument zal het weinig uitmaken; als ze maar "voor zo weinig mogelijk geld zo gauw mogelijk in de lorum zijn". Voor de liefhebber zaak om de continuïteit te blijven ondersteunen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 31 Aug 2024, 01:16

Sv kan natuurlijk ook nog problemen hebben met de aandeelhouders en hebben geld nodig.

Als je hun laatste verslag leest, dan zitten de aandeelhouders er 3,5-4 keer in voor de omzet die ze genereren. en 6 keer de winst.
https://find-and-update.company-informa ... ng-history

Geen idee hoeveel zoiets normaal is, maar als ze rendement moeten scoren, dan is dit een manier.
1 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 03 Sep 2024, 09:26

defeatless schreef:Sv kan natuurlijk ook nog problemen hebben met de aandeelhouders en hebben geld nodig.

Als je hun laatste verslag leest, dan zitten de aandeelhouders er 3,5-4 keer in voor de omzet die ze genereren. en 6 keer de winst.
https://find-and-update.company-informa ... ng-history

Geen idee hoeveel zoiets normaal is, maar als ze rendement moeten scoren, dan is dit een manier.

Als je jaarlijks 300k aan dividend overmaakt en zit op een plas nutteloze cash van 24m (ok, haal daar nog wat verplichtingen van af) dan zijn de aandeelhouders het laatste waar je zorgen over hoeft te maken. Want geld is er meer dan genoeg mochten de aandeelhouders dat willen.

Ik verwacht dat het meer met de praktische kant te maken heeft (warehouses vol). Of een overschatting van vraag.
2 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 05 Sep 2024, 19:01

Mag een Weller 12 jaar voor 50 euro bij de dump prijzen neergezet worden? Als ik naar andere sites kijk denk ik het wel.

https://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/p ... eller/5508
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 05 Sep 2024, 19:42

Nou, dat zit anders vrees ik. Amerikaans is in Nederland altijd lastig. Lastiger dan bv Duitsland. Maar nu was er ineens een voorraadje Weller 12 te krijgen. En in een redelijk aantal ook. €50 is zeker scherp geprijsd, maar dumpprijs niet. De prijzen die je nu nog elders vindt op het net, zeg maar die boven de €100 of nog verder daar boven, zijn eerder door schaarste gedreven.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 05 Sep 2024, 19:54

Cor - Vinabc schreef:Nou, dat zit anders vrees ik. Amerikaans is in Nederland altijd lastig. Lastiger dan bv Duitsland. Maar nu was er ineens een voorraadje Weller 12 te krijgen. En in een redelijk aantal ook. €50 is zeker scherp geprijsd, maar dumpprijs niet. De prijzen die je nu nog elders vindt op het net, zeg maar die boven de €100 of nog verder daar boven, zijn eerder door schaarste gedreven.

Oke die kennis heb ik dan weer niet, maar het leek mij wel een prijsje om te vermelden. Ben sinds kort een klein beetje aan het oriënteren in whiskey uit de VS dus de markt ken ik niet goed normaal koop ik alleen maar Schots dus deze viel mij erg op door mijn zoektocht de afgelopen dagen.
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Sep 2024, 20:10

JeffreyRotterdam schreef:Ben sinds kort een klein beetje aan het oriënteren in whiskey uit de VS dus de markt ken ik niet goed normaal koop ik alleen maar Schots dus deze viel mij erg op door mijn zoektocht de afgelopen dagen.
Merk ik van mezelf dat ik in de zomer vaker een bourbon open trek. Op een of andere manier bevalt me de stijl dan prima. Heb ik niet zo'n heel grote ervaring; Naast de standaard Jim Beam, Jack Daniëls, Makers Mark, Woodford Reserve bevallen Four Roses Single Barrel of Small Batch me goed. Wild Turkey 101 is ook een prima niet al te gecompliceerde bourbon voor zijn geld. Kijken of zo'n Weller wat voor me is (dacht ik eerst dat het over de soldeerbout ging).
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 05 Sep 2024, 20:14

Om dat aan te vullen; Wild Turkey Rare Breed ook ineens te krijgen. Prima geprijsde Amerikaan. Was daarvoor ook niet te kringen (zover ik weet).
1 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 05 Sep 2024, 20:17

Reichenbach schreef:
JeffreyRotterdam schreef:Ben sinds kort een klein beetje aan het oriënteren in whiskey uit de VS dus de markt ken ik niet goed normaal koop ik alleen maar Schots dus deze viel mij erg op door mijn zoektocht de afgelopen dagen.
Merk ik van mezelf dat ik in de zomer vaker een bourbon open trek. Op een of andere manier bevalt me de stijl dan prima. Heb ik niet zo'n heel grote ervaring; Naast de standaard Jim Beam, Jack Daniëls, Makers Mark, Woodford Reserve bevallen Four Roses Single Barrel of Small Batch me goed. Wild Turkey 101 is ook een prima niet al te gecompliceerde bourbon voor zijn geld. Kijken of zo'n Weller wat voor me is (dacht ik eerst dat het over de soldeerbout ging).

Bij mij is de kennis nog te weinig qua Bourbon, te weinig van op dus ik wil het een beetje gaan ontdekken. Ik heb bij mijn slijter ooit gezegd dat ik Single Grain echt niet lekker vind, toen kreeg ik een glaasje (Finn Thomson / North British 34 Jaar) vanaf toen hield ik van Single Grain :lol: dus ik wil de Bourbon wereld ook eventjes ontdekken. :nat
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Sep 2024, 20:23

Verstandig. Laat je ook niet te snel afschrikken. Als Makers Mark mijn eerste bourbon was had ik vast besloten dat de stijl niets voor mij was.
2 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 22 Nov 2024, 09:19

De magische 5 euro per jaar regel wordt steeds weer realistischer. Signatory flikt het weer. Nu met een "grote naam". Highland Park, 18 jaar oud en dat voor net boven de €100. Ik kom op €5,83 per jaar. Fles is gebotteld op 52%. Staat niet op het etiket voor vermeld of dit cask strength is.
2 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Nov 2024, 10:01

Ben ik net aan mijn zelfopgelegde inflatiecorrectie van €1,- gewend geraakt, moet ik weer helemaal schakelen :bigsmile

Desalniettemin; SV is flink aan de boom aan het schudden. En het werkt, want ik heb van de laatste 4 flessen die ik bij de slijter kocht er 2 van SV uitgekozen.
2 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 13 Dec 2024, 18:57

De magische grens van €5 per jaar voor cask strength is geslecht..... Cadenhead heeft de Chairman's Choice nieuw leven ingeblazen ter ere van Hedley Wright, die dan vorig jaar zijn laatste adem uitblies. En weer eens Cask Strength, single cask (staat dan niet expliciet op de fles, maar mag je toch aannemen op basis van de beschikbare flessen per distillery). En transparant over de rijping. En de prijs blijft ook bij grotere namen allemaal onder de €100. Komende week zijn er 6 in Nederland te krijgen (zelf 4 uitgekozen).

https://www.whiskybase.com/search-v1?q=Chairman%27s%20Stock&bottler=&brandname=&vintage_year=&bottle_date_year=2024&itemsforsale=&rating=
6 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”