Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 20 Jun 2024, 17:28

In dit specifieke geval vind ik persoonlijk 170 dan ook wel te fors, als veilingprijzen rond de 160 liggen. Ook omdat je als verkoper vaak een deel van die biedprijs (dus in dit geval van de 160) moet afdragen.

Daarbij, als 140 oké voor je is, waarom dan niet 140 vragen?
3 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Jun 2024, 17:49

Nickolaas schreef:In dit specifieke geval vind ik persoonlijk 170 dan ook wel te fors, als veilingprijzen rond de 160 liggen. Ook omdat je als verkoper vaak een deel van die biedprijs (dus in dit geval van de 160) moet afdragen.

Daarbij, als 140 oké voor je is, waarom dan niet 140 vragen?

Had gekund.
Voordat je het weet verkoop je het voor 120 euro :P
1 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 20 Jun 2024, 21:35

Als je zeker wil zijn van het krijgen van de reële marktwaarde en de kosten dan op de koop toeneemt, kun je inderdaad beter naar een veiling, Nikola
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Jun 2024, 22:51

Nikola schreef:Is het niet een idee om een rubriek te maken.
Om een whisky aan te bieden zonder prijs.
En de gêne die echt geïnteresseerd zijn mag een prijs noemen. Want ik zie flessen die lang blijven staan in het form. En worden de prijzen vermindert , maar net niet genoeg om de koper aan te trekken. En de koper durft niet te onderhandelen. Just an idea :jazzybass :jazzybass
Zoals vast al gemerkt wordt daar niet positief op gereageerd. Wat mij betreft terecht.

Het aanbod gedeelte van het forum is de plaats om een aanbod te doen, met bijbehorende vraagprijs. Is die vraagprijs te hoog voor een potentiële koper maar is hij toch geïnteresseerd dan kan hij/zij een tegenbod doen (per pm). De geïnteresseerde die dat niet durft moet de vaardigheid van het onderhandelen blijkbaar nog leren en loopt wellicht een leuke aankoop mis.

Is de vraagprijs te hoog dan is dat de verantwoordelijkheid/risico van de verkoper. Die heeft of zijn/haar/hen huiswerk niet gedaan, of heeft te hoge kosten gemaakt om de investering rendabel te maken, of heeft het koperspubliek niet goed ingeschat.

Uiteindelijk bepaald de verkoper de vraagprijs, maar de koper de koopprijs.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Jun 2024, 01:27

Het punt is niet zo ingewikkeld:

Je raakt elke fles whisky kwijt voor de juiste prijs. In sommige gevallen zul je geld bij moeten leggen.

In het geval van die Jameson 18yo, zou ik een mooie prijs €75,- vinden. excl. verzending. Daarboven..... neeeeuh voor een Jameson betaal ik dat niet.
En als er op Catawiki mensen zijn die meer dan het dubbele willen aftikken, mij best. Ik behoor daar niet toe. En velen hier ook niet.
Houdt er rekening mee dat er legio Aziaten zijn met hele diepe zakken die het echt niet interesseert als ze het dubbele van de waarde moeten betalen. Hier in de Lage Landen denken we er meestal anders over.

Verkoop je niet tegen je vraagprijs, zul je moeten zakken. Dat is dan ook een kwestie van gunnen ;)
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Jun 2024, 11:50

Reëele prijsstelling voor die Jameson op basis van de Whiskyauction.com en recente verkoopgeschiedenis: https://www.whiskyauction.com/history/bottle/2745890
De Covid piek die je op veilingen zag is echt voorbij en die was voor deze fles sowieso al geen €160. Dus die recente Catawiki prijs is echt door iemand geweest die geen benul heeft van de huidige whiskymarkt (dus wat de gek ervoor geeft). Misschien loopt er op Catawiki nog wel zo'n gek rond en dan is dat nog steeds de beste optie voor je.

Realistisch gezien zou ik op het forum dus rond de 100 euro gaan zitten, maar ik betwijfel dan nog steeds of je 'm daarvoor zult verkopen, simpelweg omdat de meesten hier niet op stukgefilterde 40% whisky zitten te wachten. Dus de 'waarde' ga je er op het forum waarschijnlijk niet voor krijgen.
5 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 10 Jul 2024, 16:43

Weet iemand hoe het zit met de Ardbeg 8 for discussion, zijn daar meerdere versies van of is het een kwestie van prijsbeid?

De prijzen die ik zie gaan van €65,- bij o.a Woudenberg, €180,- bij De Helm, €249,- bij Bockje tot wel €349,- bij Gevo.
Dat zijn extreme verschillen..
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 10 Jul 2024, 17:46

Roelof schreef:Weet iemand hoe het zit met de Ardbeg 8 for discussion, zijn daar meerdere versies van of is het een kwestie van prijsbeid?

De prijzen die ik zie gaan van €65,- bij o.a Woudenberg, €180,- bij De Helm, €249,- bij Bockje tot wel €349,- bij Gevo.
Dat zijn extreme verschillen..

IDD , goede vraag.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Jul 2024, 19:01

Er valt in ieder geval over de prijzen te discussiëren.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 10 Jul 2024, 20:04

Ik weet wel hoe dat zit. Heb wel wat contacten in die wereld :bigsmile
Deze zou eerst niet naar Nederland komen en was dan alleen via de parallelhandel te krijgen. Dan is het maar net wat de gek er voor vraagt/geeft.
Maar ja, in andere markten waar deze wel voor bedoeld was, raakten ze die flessen niet allemaal kwijt. Bleef best wat over. En dus kon Nederland wel ineens krijgen. LVMH Nederland heeft toen gekozen ze alleen via de Ardbeg embassies te verkopen (Woudenberg is een embassy). En dat kon dan blijkbaar voor €65. Als ik mij niet vergis ligt dat in de lijn met wat deze in andere landen kost(te).
5 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 10 Jul 2024, 20:14

Interessant, bedankt voor de uitleg!
(en in mijn eerdere bericht bedoelde ik prijsbeleid ipv prijsbeid)
0 x

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 19 Jul 2024, 19:50

Uuuh, stom, maar nog nooit eigenlijk gerealiseerd en misschien ergens wel een antwoord op het forum. Dan sorry.

Waarom heeft een grain eigenlijk (geregeld) een langere rijping nodig, in vergelijking met bijvoorbeeld een malt?
Daarnaast neem ik aan dat er wel, heel wat water bij gedaan wordt in het vat, in verband het hoge alcoholpercentage vanaf de still?

Bedankt,

Tonny
3 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 19 Jul 2024, 21:27

Het is vaak andersom.
Een grain is een goedkoop distillaat wat vaak daarom op goedkope, vermoeide oude vaten wordt gelegd.
Als je die lang laat liggen komt daar soms toch een mooi product uit. Heeft meer jaren nodig.
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 19 Jul 2024, 21:35

vbreemen schreef:Het is vaak andersom.
Een grain is een goedkoop distillaat wat vaak daarom op goedkope, vermoeide oude vaten wordt gelegd.
Als je die lang laat liggen komt daar soms toch een mooi product uit. Heeft meer jaren nodig.

Dit heb ik vaker gelezen en zal dus kloppen (van oudsher). Maar als grain een topproduct zou zijn na 8jaar op een uitstekend vat, dan had men dat wel gedaan . Ik denk dus dat het ook gewoon niet zo lekker product is: generiek, weinig smaak, scherpe/neutrale alcohol smaak. Dus het heeft wel wat jaren in een vat nodig om er iets van te maken.
1 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 19 Jul 2024, 21:55

Klopt helemaal. Ik persoonlijk heb nog geen jonge en ook lekkere grain geproefd.
Maar ik heb natuurlijk niet alles geproefd wat op de markt komt.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”