Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Feb 2024, 16:03

dannyp44 schreef:
WhiskyDudes schreef::Scratch
HammerHead schreef:Inderdaad gewoon nog de oorspronkelijke €32 bij Woudenberg (maar in België wellicht meer?). Die €32 is wat mij betreft ook wat ie maximaal waard is. Het is best een aardige dram voor de prijs, maar smaakt ook erg jong, peperig en behoorlijk metalig.

Weer een dure fles dus… Aangezien dit soort flessen na 1 teleurstellende dram meestal achterin de whisky kast komen en daar jaren logeren…. M’n huisslijter wilde mij er niet eens een sample van inschenken, zegt alles al.

Ik snap dat je huisslijter deze niet voor je heeft ingeschonken. Ik denk dat je niet echt de doelgroep bent voor dit soort whisky’s. Maar even proberen en dan een mening geven kan ook geen kwaad. Maar voor dit bedrag is er niets mee vind ik en staat bij mij midden in de kast dus komt er zeker af en toe eens uit.

Ik heb niet de behoefte om alles maar te proberen, ik ben 56 en gebruik de tijd die me rest graag voor mooi spul. ‘Niks mis mee’ triggert me niet, klinkt als ‘is te doen’. Overigens geef ik nergens een mening over deze fles, ik geef zelden m’n mening over een fles omdat het mijn mening is en die voor wie dan ook denk ik niet veel toevoegt.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 10 Feb 2024, 16:35

Tris schreef:Toch vind ik het wel bijzonder dat hij als liefhebber dan zo'n Whisky kiest, de prijs zal inderdaad wel een grote factor zijn want zo'n fles of een Campbeltown Loch of wat dan ook in die richting komt eigenlijk niet eens op mijn radar, dan heb ik veel liever betere kwaliteit voor een hogere prijs en dan koop ik wel minder.

Opnieuw: wij zijn niet de klanten waar een distillery of zelfs een retailer de zaak van gaat open houden. De meeste hier zoeken zeer specifiek naar een bepaalde kwaliteit/exclusiviteit/curiositeit/talking point whisky omdat we al zoveel hebben gedronken en al zo ver in onze whiskyreis zitten. Hoeveel "kenners" zijn er niet die amper nog core ranges, laat staan blends drinken?

Dat wil daarom niet zeggen dat hij als man-met-stem in de whiskywereld zijn stem niet mag laten gelden en initiatieven zoals Maclean's Nose niet in de verf mag zetten en aanmoedingen, want voor velen is dat net wel iets leuk: een ongefilterde, ongekleurde old-school blend waar het graan niet echt in op te merken valt gezien het hoge maltgehalte, gebotteld op 46% en met zeer transparante info over welke vaten er precies inzitten. En dat aan een prijs die voor iedere liefhebber toegankelijk is. DAT is het signaal dat hij aan de industrie wil geven, niet: Maclean's Nose is de beste whisky die momenteel te vinden is. Dat waren de Arran 10 of Ledaig 10 in voorbije jaren ook niet. Maar zijn het schoolvoorbeelden van hoe alle distilleries hun core ranges in de markt zouden moeten zetten? Absoluut.
9 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Feb 2024, 16:43

WhiskyDudes schreef:
Reichenbach schreef:Maar of die Duitsers flessen in een garage overgieten? Zijn daar aanwijzingen voor?

Tsja, je HOEFT het niet te geloven natuurlijk, een ambtenaar wil tenslotte overal bewijs voor hebben en die Duitsers staan geen foto’s te maken voor de socials. Maar iedere liefhebber weet dit wel, in Duitsland sowieso..
Ambtenaar zijn heeft hier niets mee te maken, je zou haast denken dat je iets tegen ambtenaren hebt.

Zo niet; jij doet hier een boude bewering, toch niet zo gek hier bewijs voor te vragen?
het is bij wet verboden om single malt anders dan in flessen met een label Schotland uit te krijgen. Dus voila, daar ga je.
Geldt de wet ook voor de andere Schotse whisky categorieën:
https://www.legislation.gov.uk/uksi/200 ... ion/7/made

Maar hoe doen ze dat bij Nikka en de andere Japanners? Ben Nevis wordt daar toch ook als blend in Japanse flessen gestopt. Of is het laten vallen van de term "Scotch" voldoende om de regel te omzeilen?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Feb 2024, 14:22

Ja, de term ‘Scotch’ laten vervallen is voldoende om aan de wettelijke eisen te voldoen. Ik doe helemaal geen boude uitspraken trouwens, ik knoop eindjes aan elkaar vast en beticht niemand van fraude. Ik stel alleen vast dat het stukje wettelijke controle er niet (meer) is en dat dit voor kwaadwillenden / snel geld jongens een maas is waar
misbruik om de hoek gluurt.
De meeste bottelaars laten bij bottelen een officieel document opmaken (door de gecertificeerde bottelaar) waarin de inhoud van een fles aan een vat gekoppeld wordt. Verder zijn de flessen gekoppeld aan elektronische documenten bij Douane en fiscus.
‘Bewijs’ aandragen is alleen mogelijk als de betreffende bottelaar deze informatie deelt op het label (wat ze niet doen) of dat ze zelf foto’s maken van hun re-rack. En dat doen ze ook niet. Dus het bewijs moet je zoeken in het ontbreken van informatie op het label. Er zal geen ‘Scotch’ opstaan, er staat niet ‘bottled in Scotland’ op. Bruhler Whisky staat er om bekend, die is wel 100% solide. https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ear-old-bw
Staat geen Scotch Single Malt op en ook niet product of Scotland / bottled in Scotland.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Feb 2024, 14:42

Casketje schreef:Zijn insteek was veeleer een signaal aan de whiskyindustrie om betaalbare kwaliteit op de markt te zetten, want dat is vooral waar we in 2024 naartoe gaan. Beschikbare budgetten bij de eindklanten gaan naar beneden, distilleries, importeurs en retailers beginnen met overvolle stocks te zitten en dus komt er hoe-dan-ook een stabilisering van de markt op zich.

Ik vind het wat kort door de bocht. Af en toe is er een grotere bottelaar die dit soort dingen tegen bodemprijzen doet om een week later met ‘exclusiever’ spul te komen wat € 20-30 per leeftijdsjaar kost. Dus het is aan de ene kant het weggeven van een kwartje om het applaus in ontvangst te nemen om een week later er tientjes voor terug te pakken. Want ook in whiskyland slaat de inflatie toe, mijn vaten worden elk jaar alleen door inflatie 10% minder waard. Dus op een moment wringt het en het lijkt nu alsof dat bonnetje bij de bottelaar wordt neergelegd want de retailer handhaven hun marge. Ook ik hoor van slijters dat sommige flessen goedkoper de markt in moeten, maar als ik dan zeg, oké, als ik 10% laat vallen, dan jij ook, dan is het antwoord vaak; duurder personeel, hogere kosten, hogere huur. En das terecht. Dus dan moet ik nog meer veren laten vallen dan die ik al heb laten vallen, en ook aan deze kant stijgen alle kosten. Tuurlijk, ik kan alle gratis samples voor de partners schrappen, de glazen, de flyers, de tastings, de instore tastings, de cross sample tubes, de festivals. Kan allemaal. Dan wordt het neerzetten en zoek het uit. Maar dat werkt ook niet, want de offline klant wil graag proeven en een praatje maken met z’n slijter. En dat hele pakket moet wel ergens uit betaald worden.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 13 Feb 2024, 00:12

8 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Interesse in samples,stuur je email in pb voor de prijslijst
INSTAGRAM : Thewowbar_1986

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Feb 2024, 07:37

Pfoeh… wat dacht je? Laat ik het jaar maar matig beginnen? :o
2 x
Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 13 Feb 2024, 12:33

Cask1988 schreef:

Pfoeh… wat dacht je? Laat ik het jaar maar matig beginnen? :o

Mja, je mag niet te vroeg pieken natuurlijk. Dat mag een topsporter ook niet… :P
4 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 14 Feb 2024, 12:10

Kom ik aan met mn fles Ballantines AC/DC :gnif
Maar wat een topnummer blijft dit !

:Pipersmile
Dirk
4 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 14 Feb 2024, 12:51

DvdB schreef:Kom ik aan met mn fles Ballantines AC/DC :gnif
Maar wat een topnummer blijft dit !

:Pipersmile
Dirk

Idd topnummer…en in die fles Ballantines zit ook een hoop liefde van iemand! :goedgedaan
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 14 Feb 2024, 14:22

Geweldig :Pipersmile
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 15 Feb 2024, 16:55

0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 16 Feb 2024, 20:08

Idem voor de Cragganmore en de Pultney! :bigsmile
De Tomatin is reeds gekend. :cool:
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Feb 2024, 21:04

Een nieuwe presentatie van de favoriete distilleerderij van mijn avatar: Loch Lomond Steam en Fire.
Een single malt geblend uit een combinatie van traditionele ketel en Lomond ketel, geturfd en ongeturfd.

De presentatie ziet er in ieder geval goed uit.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... steam-fire
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 17 Feb 2024, 22:52

Toevallig deze zelf net in het glas. Onze conclusie. Deze gaat echt alle kanten op. Steeds ontdekken we iets nieuws maar is een bijzondere ervaring. Herken er niet echt Loch Lomond in.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”