Terugblik 2023 - Vooruitblik 2024

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Terugblik 2023 - Vooruitblik 2024

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jan 2024, 19:02

Uiteindelijk beslist een rechter. Tot die tijd zal er altijd wel discussie blijven wat wel en niet misleidend is; een handig advocaat weet immers altijd wel iets recht te praten wat krom is.

In mijn vakgebied maak ik dat ook wel mee; de ingrediënten voor asfalt zijn aan (Europese) regels gebonden, daar van afwijken is een economisch delict. Toch zijn er altijd weer partijen die de mazen in die regelgeving weten te vinden om weer een of andere afvalstroom met vaak negatieve waarde door het asfalt te kunnen mengen. Die worden dan onder creatieve benamingen op de verplichte certificaten aangeduid, Opvallend vaak met 'eco' of 'bio' in die benaming.

Meestal ondervang je dat door de uitvraag in je bestek hierop aan te scherpen. Landelijk kun je nog iets regelen in een paritair overleg met belanghebbenden, zodat het in ieder geval in Nederland is geregeld.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jan 2024, 21:09

HammerHead schreef:Verder best logisch dat consumenten niet misleid mogen worden met onzin op een label, maar dat geldt dan blijkbaar niet voor de wat subjectievere ongereguleerde termen zoals rare, premium, exclusive, limited etc.
Als dat op een label staat impliceert het meestal precies het tegenovergestelde. :lol:

In dat licht bekeken wijkt dat niet erg af van de rotzooi rondom Single cask toch? das meestal ook precies het tegenovergestelde van wat er op het label staat :lol: Als statement en tegengeluid zou je als bottelaar haast op het label gaan zetten ‘this is NOT a single cask whisky’
1 x
Afbeelding

Mir jam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mir jam » 26 Jan 2024, 22:32

Hoi, niet om mijn post ruzie :o gaan maken hoor. Ik heb een super jaar gehad. Single cask of niet. Whisky’s ook geopend. Maar eigenlijk zou ik dan wel eens een keer willen weten wat single cask betekent. Ik lees in het boek van het whisky koppel dat de term wel betekend, uit 1 vat afkomstig. Maar goed, ik ben nog niet zo’n kenner op whisky gebied, wel een liefhebber en enthousiast persoon.
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Jan 2024, 08:38

Ruzie maken we hier nooit, we zijn wel allemaal whisky geeks en fileren graag tot de bodem van de fles in zicht is. :lol:

De term 'single cask' in de zin van Schotse Whisky houdt in dat een whisky de volledige rijpingstijd in één en hetzelfde vat heeft gehad tot aan het moment van bottelen. Dus een whisky die een re-rack heeft gehad (lekkend vat, ander vattype voor een finish/2e rijping) kan geen 'single cask' meer zijn. Je gedachte 'uit één vat' is op zich logisch, ik denk ook dat veel mensen dat zo zien.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Jan 2024, 08:39

Mir jam schreef:Hoi, niet om mijn post ruzie :o gaan maken hoor. Ik heb een super jaar gehad. Single cask of niet. Whisky’s ook geopend. Maar eigenlijk zou ik dan wel eens een keer willen weten wat single cask betekent. Ik lees in het boek van het whisky koppel dat de term wel betekend, uit 1 vat afkomstig. Maar goed, ik ben nog niet zo’n kenner op whisky gebied, wel een liefhebber en enthousiast persoon.

Geen ruzie hoor, beschouwende discussies met een knipoog, das heel normaal hier :bigsmile maar wat betreft de term ‘single cask’. Dat betekend inderdaad (of zou moeten betekenen) dat een reeks flessen uit 1 enkel vat afkomstig is en z’n volledige rijpingsperiode ook in dat ene, enkele vat heeft doorgebracht. Helaas is die term nogal verkracht door de marketing afdelingen van distilleerderijen en bottelaren want 8 van de 10 whiskies is tegenwoordig geen echte single cask meer maar heeft nog een finish gehad op een ander vat. En dan is het geen single cask meer maar men zet dat nog maar wat graag op het label. Dus als je wat koopt en er staat single cask op, lees dan alle labels op de fles aandachtig door om te zien of er ergens gesproken wordt over een ‘finish’. Soms staat dat achterop in een verhaaltje b.v. Je kan ook naar het aantal flessen kijken dat uit dat ene vat gekomen zou zijn. Soms zie je, en daar had Billie bij Glendronach ook een handje van dus misschien bij Glenallachie ook wel, dat er 700+ flessen uit een sherry Butt gekomen zijn na b.v. 24 jaar. Dan kan het simpelweg geen single cask meer zijn want na 24 jaar rijpen verdampt er dusdanig veel uit zo’n vat dat je er veel minder flessen uit haalt. In zo’n geval is het dus een ‘vatting’. Dus er zijn 2-3 kleine vaatjes leeg gekieperd in een sherry Butt, dat hebben ze nog even laten liggen en daarna is het gebotteld.
0 x
Afbeelding

Mir jam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mir jam » 27 Jan 2024, 10:48

Ah, voor mij een goede uitleg. Weer iets geleerd. Smaken ken ik redelijk. Maar de achtergronden van whisky en de distilleerderijen is meer mijn ding. Dus deze antwoorden voegen weer toe aan dit onderwerp. Dank ervoor.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Jan 2024, 13:57

Cask1988 schreef:
HammerHead schreef:Verder best logisch dat consumenten niet misleid mogen worden met onzin op een label, maar dat geldt dan blijkbaar niet voor de wat subjectievere ongereguleerde termen zoals rare, premium, exclusive, limited etc.
Als dat op een label staat impliceert het meestal precies het tegenovergestelde. :lol:

In dat licht bekeken wijkt dat niet erg af van de rotzooi rondom Single cask toch? das meestal ook precies het tegenovergestelde van wat er op het label staat :lol: Als statement en tegengeluid zou je als bottelaar haast op het label gaan zetten ‘this is NOT a single cask whisky’

Dat is in de basis natuurlijk de bizarre situatie waar whisky als drank mee te maken heeft. Bepaalde processen die de smaak van een whisky beïnvloeden hoeven niet op het label te worden gezet (bijkleuren, chillfilteren), zodat je het er juist op gaat zetten als je het niet hebt gedaan. Da's natuurlijk de omgekeerde wereld en eigenlijk te gek voor woorden.
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Jan 2024, 16:23

De Dudes zetten zelfs expliciet ‘not cask strength’ op het label als het abv is teruggebracht naar een armoedige 60.0%. :bigsmile
Highland Park 2017
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 27 Jan 2024, 19:02

WhiskyDudes schreef:De Dudes zetten zelfs expliciet ‘not cask strength’ op het label als het abv is teruggebracht naar een armoedige 60.0%. :bigsmile
Highland Park 2017

Dit vind ik nou erg mooi Edwin, lekker tegen heilige huisjes schoppen!! :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”