Whisky kleur
Whisky kleur
Kun je louter aan de kleur van een whisky een smaakrichting interpreteren ?
Staat het verschil tussen bleke en donkere kleur algemeen voor jonge dan wel oudere whisky of heeft alleen het soort vat waar ie in verbleef daar mee te maken.
Staat het verschil tussen bleke en donkere kleur algemeen voor jonge dan wel oudere whisky of heeft alleen het soort vat waar ie in verbleef daar mee te maken.
0 x
Re: Whisky kleur
Het is niet zo zwart wit.
Maar toch.
Heel globaal.
Een donkere kleur wijst vaak richting een Sherry vat, maar een Bourbon whiskey is ook donker
Whisky op Bourbon vat dan weer vaak niet.
Soms is ie roze ( Port ).
Een jonge whisky kan ook heel donker zijn, zie bv de Ben Nevis 5yr van Adelphi.
Dus het gaat om het Vat waar die uit komt
tsja, dan heb je bv first fill, second fill etc
Dus je kunt toch wel een smaakrichting uit de kleur halen en het gaat over het algemeen dus om het vat en staat dus los vd leeftijd.
Nogmaals, het is niet zwart-wit, en ik ben nu ook heel kort en globaal.
Groet Cor.
Maar toch.
Heel globaal.
Een donkere kleur wijst vaak richting een Sherry vat, maar een Bourbon whiskey is ook donker
Whisky op Bourbon vat dan weer vaak niet.
Soms is ie roze ( Port ).
Een jonge whisky kan ook heel donker zijn, zie bv de Ben Nevis 5yr van Adelphi.
Dus het gaat om het Vat waar die uit komt
tsja, dan heb je bv first fill, second fill etc
Dus je kunt toch wel een smaakrichting uit de kleur halen en het gaat over het algemeen dus om het vat en staat dus los vd leeftijd.
Nogmaals, het is niet zwart-wit, en ik ben nu ook heel kort en globaal.
Groet Cor.
0 x
En nog een kleine aanvulling op de uitgebreide reactie van Cor: vergeet niet dat extra kleur kan en mag worden toegevoegd met behulp van karamel (E150)... Wordt vrij breed toegepast in de whisky-industrie...
2 x
De kleur komt vooral van het type hout waar het vat van is gemaakt.
Europees eikenhout geeft veel meer kleur af dan Amerikaans eikenhout.
Mocht je een vat hebben waar "per ongeluk" nog een beetje sherry in zit, dan geeft dat natuurlijk ook al een flinke boost aan de kleur en de smaak.
Deze week toevallig deze 2 flessen open getrokken, over kleurverschil gesproken:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/208081/edradour-2012
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/207346/edradour-2010
Europees eikenhout geeft veel meer kleur af dan Amerikaans eikenhout.
Mocht je een vat hebben waar "per ongeluk" nog een beetje sherry in zit, dan geeft dat natuurlijk ook al een flinke boost aan de kleur en de smaak.
Deze week toevallig deze 2 flessen open getrokken, over kleurverschil gesproken:
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Kleur verkoopt ook.
Naast het type hout en de voorgaande inhoud van dat vat, de vaak toegevoegde karamel kleurstof, maakt het soms ook uit hoeveel sherry (siroop) er in het gebruikte vat is achtergebleven.
En als een vat 'vers' is en uitgeloogd of er er veel sherry is achter gebleven dat kleur en smaak afgeeft zal zeker invloed hebben op de smaak.
Naast het type hout en de voorgaande inhoud van dat vat, de vaak toegevoegde karamel kleurstof, maakt het soms ook uit hoeveel sherry (siroop) er in het gebruikte vat is achtergebleven.
En als een vat 'vers' is en uitgeloogd of er er veel sherry is achter gebleven dat kleur en smaak afgeeft zal zeker invloed hebben op de smaak.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Kleur kán iets zeggen over de smaak maar dit hoeft niet persé!
Ik heb whisky's van 15-25 jaar oud op die bijna minder kleur hadden dan new make spirit maar die geweldig van smaak waren.
Het blind staren op donkere "sherry-bommen" "cola flessen" e.d. lijkt de laatste jaren wel enorm toegenomen te zijn (kijk maar naar die Edradour's van the Ultimate o.a.) maar gelukkig is er ook een tegengeluid, zeker hier ook op het forum bij vele topics te lezen.
Ik heb whisky's van 15-25 jaar oud op die bijna minder kleur hadden dan new make spirit maar die geweldig van smaak waren.
Het blind staren op donkere "sherry-bommen" "cola flessen" e.d. lijkt de laatste jaren wel enorm toegenomen te zijn (kijk maar naar die Edradour's van the Ultimate o.a.) maar gelukkig is er ook een tegengeluid, zeker hier ook op het forum bij vele topics te lezen.
3 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Hoe donkerder, hoe beter de whisky. Hop allemaal lekker je geld stuk slaan op ultra donkere Edradours of secret Speyside (M) bottelingen van Signatory.
Die armetierig lichte refill bourbon Speysiders kun je het best maar gewoon laten staan.
(Daar weet ik dan wel raad mee...)
Die armetierig lichte refill bourbon Speysiders kun je het best maar gewoon laten staan.

(Daar weet ik dan wel raad mee...)
9 x
Dan zijn er ook nog ex-sherry vaten welke bijna helemaal geen kleur meer afgeven door her, her of hergebruik
Zoals bijvoorbeeld deze 21 jarige
2 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Rien68 schreef:Dan zijn er ook nog ex-sherry vaten welke bijna helemaal geen kleur meer afgeven door her, her of hergebruik
14th fill

3 x
- RolfvanderSteen
- Senior

En als je wil weten hoe je de kleur kan beschrijven dan is er altijd nog de Whisky Color Chart van Whisky Magazine

https://www.thisblogsneat.com/blog-all/whiskey-color

https://www.thisblogsneat.com/blog-all/whiskey-color
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

bodevami schreef:Mocht je een vat hebben waar "per ongeluk" nog een beetje sherry in zit, dan geeft dat natuurlijk ook al een flinke boost aan de kleur en de smaak.
Een 5 liter sherry in een hogshead waar 250 liter whisky in gaat heeft letterlijk nul invloed op de kleur van de whisky. Je kunt niet zoveel sherry toevoegen dat dit serieuze gevolgen heeft voor de kleur, probeer thuis maar. Tenzij je underproof zou willen gaan.
Smaak durf ik zelfs te betwijfelen, daar is het veel te weinig voor, 2% op het totaal.
Kleur wordt afgegeven door type hout (Europees / USA) en de chemische reactie spirit - natuurproduct hout.
Ik heb een 1973 Cubaanse rum in de voorraad vaten liggen die op een ex bourbon vat ligt en die is zo zwart als cola.
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Fat Bastard! schreef:Rien68 schreef:Dan zijn er ook nog ex-sherry vaten welke bijna helemaal geen kleur meer afgeven door her, her of hergebruik
14th fill
Of een goed gebruikte Manzanilla….
Dan is het weer jammer dat de bottelaar die informatie niet deelt op het label. Of het niet weet, kan ook nog.
0 x
WhiskyDudes schreef:Ik heb een 1973 Cubaanse rum in de voorraad vaten liggen die op een ex bourbon vat ligt en die is zo zwart als cola.
Hoe is ie? Klinkt heerlijk.
1 x
WhiskyDudes schreef:
Een 5 liter sherry in een hogshead waar 250 liter whisky in gaat heeft letterlijk nul invloed op de kleur van de whisky. Je kunt niet zoveel sherry toevoegen dat dit serieuze gevolgen heeft voor de kleur, probeer thuis maar. Tenzij je underproof zou willen gaan.
Smaak durf ik zelfs te betwijfelen, daar is het veel te weinig voor, 2% op het totaal.
Uh... nou... het toeval wil, dat ik dat inderdaad thuis heb geprobeerd, maar dan met diverse sherry's zelf. Op enig moment 'won' ik op een veiling een enorme berg sherry, van fino en manzanilla tot olorosso, PX en zelfs VORS van 30 jaar.
Ik was benieuwd, hoeveel PX er nodig was om van een pale dry een medium of zelfs cream te maken. En wat bleek: verrassend weinig! PX (ik gebruikte Nectar van Gonzales Byass) is zó geconcentreerd, dat 5% een bleke fino al tot roestbruine medium maakte, en nog eens 5% erbij en ik kreeg toch echt cream.
Dus als je een PX-vat koopt met nog 5 liter PX in vloeibare vorm en zo'n 10 tot 15 liter opgezogen in de poriën, dan is de PX aan sich al genoeg om een blank destillaat heel snel bruin te krijgen.
Dit geldt overigens uitsluitend voor PX, want olorosso, montilla-morilles of amontillado zijn inderdaad te zwak van kleur om echt verschil te maken.
4 x
WhiskyDudes schreef:
Kleur wordt afgegeven door type hout (Europees / USA) en de chemische reactie spirit - natuurproduct hout.
Ik heb een 1973 Cubaanse rum in de voorraad vaten liggen die op een ex bourbon vat ligt en die is zo zwart als cola.
Dat wist ik niet, hoe moet ik zo'n opmerking als "er zat vast nog wel wat sherry in het vat" dan opvatten? Of is dat gewoon onzin?
En hoe zit het dan bij jouw vat? Heeft dat dan te maken met omdat het rum is ipv whisky?
Of is het een heel "actief" vat en kun je beter praten over actieve en minder actieve vaten?
En de hoeveelste keer dat het vat gebruikt wordt zal dus ook een rol daarbij spelen?
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”