Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dawisknie
Senior
Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 08 Mar 2023, 21:27

Cask1988 schreef:
Aaaan taaaaaafel schreef:Wat water betreft is het wel leuk om hier vaker te gaan spelen. Ik merk zelf ook als beginner dat ik het nog te weinig doe. Maar sommige drams komen zoveel beter uit met een paar druppies water!

Ik ga een dram uitzoeken en pak een pipetje water ;)

Water wordt nogal snel ingezet om een dram ‘op te pimpen’ in het glas. Tijd en handwarmte worden daarentegen heftig onderschat. Neem maar eens lekker uitgebreid de tijd voor je dram. Niet een half uur, maar een uur of zelfs langer en ga eerst eens met handwarmte experimenteren. Je glas in je hand als een kommetje houden en 1 hand bovenop het glas. Creëer je een geurbommetje (werkt ook heel goed als je buiten whisky drinkt). Just a tip :bigsmile

Dat warm maken in de hand is me met cognac wel bekend. Iets warmer maakt m dan nog iets zachter. Zelf drink ik cognac welleens met n voor verwarmt glas. Even wat water uit de quooker gebruik ik dan vaak.

Met een whisky ken ik dit niet echt. In de zomer gebruik ik wel ooit whisky stenen uit de vriezer om 'm te koelen. Maar dat is juist andere kant in.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Mar 2023, 22:15

Dawisknie schreef:Met een whisky ken ik dit niet echt. In de zomer gebruik ik wel ooit whisky stenen uit de vriezer om 'm te koelen. Maar dat is juist andere kant in.

Jup, door af te koelen ruik en proef je juist veel minder. Warmte draagt veel meer geur, kou slaat een dram juist dood. Denk maar aan je buiten prullenbak in de zomer van winter ;)
1 x
Afbeelding

Dawisknie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 08 Mar 2023, 22:33

Cask1988 schreef:Jup, door af te koelen ruik en proef je juist veel minder. Warmte draagt veel meer geur, kou slaat een dram juist dood. Denk maar aan je buiten prullenbak in de zomer van winter ;)

Liever denk ik daar niet aan. :domdom

Maar het principe is mij in ieder geval duidelijk.

(Ik meng me gewoon in de discussie) :yes
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 08 Mar 2023, 22:50

Reichenbach schreef:De Glenfiddich is een whisky met een behoorlijk constante kwaliteit. Niet complex of uitgesproken smaken, maar doet naar mijn mening ook niets fout. Wordt vaak als referentie genoemd. Een beetje de Heineken in whiskyland.

Naar mijn mening doet Heineken toch redelijk wat fout ;)
2 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Mar 2023, 22:52

JoachimV10 schreef:Naar mijn mening doet Heineken toch redelijk wat fout ;)

Zoals lekker Heineken blijven verkopen aan mother Russia. Iets met een moreel kompas dat redelijk stuk is :domdom
0 x
Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 09 Mar 2023, 06:59

Dawisknie schreef:
Dat warm maken in de hand is me met cognac wel bekend. Iets warmer maakt m dan nog iets zachter. Zelf drink ik cognac welleens met n voor verwarmt glas. Even wat water uit de quooker gebruik ik dan vaak.

Met een whisky ken ik dit niet echt. In de zomer gebruik ik wel ooit whisky stenen uit de vriezer om 'm te koelen. Maar dat is juist andere kant in.

Een beetje handwarmte geven is zeker heel leuk om mee te experimenteren, doe het zelf ook altijd.
Zoals ik wel eens zeg, een glas whisky is dan net een vrouw, geef haar een beetje warmte en liefde en ze stelt zich helemaal aan je open, dat is met een whisky net zo :lol:
Er is mij daarbij ook eens gezegd dat als je de whisky hebt opgewarmd dat het alcoholgevoel in de mond ook wat lager ligt. Niet dat de whisky ineens lager in alcohol is, maar dat het gevoel daarbij anders is.

En daarnaast de tijd nemen voor een glas is bij sommigen zeker wel nodig, whisky proeven is net als bbq-en, heb je geen tijd, dan moet je het niet doen.
1 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 09 Mar 2023, 09:57

bodevami schreef:
Dawisknie schreef:whisky proeven is net als bbq-en, heb je geen tijd, dan moet je het niet doen.

Dit zou iemand in zijn handtekening moeten zetten. :P
2 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 09 Mar 2023, 17:34

bodevami schreef:...
Zoals ik wel eens zeg, een glas whisky is dan net een vrouw, geef haar een beetje warmte en liefde en ze stelt zich helemaal aan je open
...

.. en als ze lekker is gaat ze er met al je geld vandoor..? :P
6 x
Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 09 Mar 2023, 17:41

Jimbeau schreef:
bodevami schreef:...
Zoals ik wel eens zeg, een glas whisky is dan net een vrouw, geef haar een beetje warmte en liefde en ze stelt zich helemaal aan je open
...

.. en als ze lekker is gaat ze er met al je geld vandoor..? :P

Dat is meestal wel een logisch gevolg met lekkere whisky...
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Mar 2023, 17:54

Cask1988 schreef:Zoals lekker Heineken blijven verkopen aan mother Russia. Iets met een moreel kompas dat redelijk stuk is :domdom
Wat wil je met de rode ster van het Kremlin in je logo.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Mar 2023, 21:23

JvR schreef:
bodevami schreef:
Dawisknie schreef:whisky proeven is net als bbq-en, heb je geen tijd, dan moet je het niet doen.

Die is er hoor. Peter87
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 09 Mar 2023, 22:46

WhiskyDudes schreef:
JvR schreef:
bodevami schreef:

Die is er hoor. Peter87

Ja daar refereerde ik naar. Blijft een dingetje dat over te brengen met tekst. Vroeg me vooral af of hij dat ter plekke verzon of een keer hier in iemands handtekening heeft gelezen..
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 10 Mar 2023, 06:31

JvR schreef:
WhiskyDudes schreef:
JvR schreef:

Die is er hoor. Peter87

Ja daar refereerde ik naar. Blijft een dingetje dat over te brengen met tekst. Vroeg me vooral af of hij dat ter plekke verzon of een keer hier in iemands handtekening heeft gelezen..

Niet ter plekke verzonnen maar gewoon een keer gehoord. Dat van die vrouw daarentegen :o
1 x

Mir jam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mir jam » 13 Mar 2023, 23:25

Ik zag een Claxton botteling voorbij komen met het etiket peated Billy G. Waar staat de naam Billy G voor?
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 14 Mar 2023, 09:37

Mir jam schreef:Ik zag een Claxton botteling voorbij komen met het etiket peated Billy G. Waar staat de naam Billy G voor?

Zeker weten doe ik het niet, maar heb een vermoeden: De betreffende Claxton botteling betreft een peated Ailsa Bay. De eigenaar van de Ailsa Bay distillery is dan weer William Grant & Sons. William wordt in de volksmond vaak verbasterd tot 'Billy'. Ik denk dus dat 'Billy G' een speelse verwijzing is naar William Grant.
Maar mocht iemand met zekerheid dit vermoeden kunnen ontkrachten of bevestigen dan hoor ik dat graag natuurlijk :bigsmile .
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”