Terugblik 2022 - vooruitblik 2023

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Herre
Actief lid
Actief lid

Re: Terugblik 2022 - vooruitblik 2023

Ongelezen berichtdoor Herre » 31 Dec 2022, 15:57

Leuk,zo al die terugblikken en vooruitzichten.
Voor mij begon 2022 met de eerste keer de verkoop van whisky. In dit geval een vat Bruichladdich 13yo wat ik samen meet vrienden ooit gekocht had. Misschien te vroeg verkocht, maar in elk geval voor een woekerprijs (imho). Hoewel dat niet de eerste reden van de verkoop was. We waren met zijn allen simpelweg niet overtuigd van de kwaliteit en hebben besloten dat we daar niet 200 plus flessen van wilden hebben.
Tip, ik zou vat 1458 van bruichladdich mijden als je het ergens tegenkomt (zal de koper hier niet noemen, maar het is een onafhankelijke bottelaar).

De opbrengst heb ik vervolgens in een paar flesjes van mooie kwaliteit( Bunna 25, Glenburgie 25 (GM), Kavalan Solist Fino, Chateau Montifaud 50 yo en nog wat andere lekkere flesjes. De rest gebruikt als deel van een betaling voor een nieuw klokje.

Daarna ook besloten toch maar wat flessen weg te doen (Ardbeg young uigedail, rollercoaster commitee, aligator comittee en corryvreckan committee). Maar uiteindelijk is het aantal aankopen groter dan wat ik weggedaan of gedronken heb.

Wel voorgenomen om ook de speciale dingen open te gaan trekken. Mooiste van het jaar voor mij was toch wel toen ik weer eens een flesje Rosebank heb opengetrokken (en iets later nog een met een maatje). Super mooie distillery.

Wat 2023 brengt, geen idee. Goedkoper zal het niet worden. Gewoon wat lekkere flessen opentrekken en dan maar eens zien wat het jaar brengt. Misschien nog een tripje naar Alba plannen. Ik heb in elk geval zin in het nieuwe jaar.
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 31 Dec 2022, 21:41

Mijn whiskyjaar 2022 bestond voornamelijk uit samples en proeverijen. Alleen de nalatenschap van Danielle Smout was een echt koopmoment en daarnaast nog een D12-aanbieding. Verder vooral heel veel geproefd bij elke DWS-proeverij waar ik bij kon zijn. En uiteraard het HWF-thuisproeffeestje.
En in Arnhem en Rotterdam naar een whiskyfestival geweest, waarbij vooral Arnhem heel goed beviel; Rotterdam viel dit jaar flink tegen.
Het komend jaar zal het waarschijnlijk zo blijven. Ik heb voldoende op voorraad; dat trek ik hier een daar open en heel soms tik ik nog iets op de kop, maar verder wordt 2023 ook geen 'koopjaar', althans niet voor whisky; wel voor Genever en wijn :duimop
0 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 01 Jan 2023, 01:42

Beste wensen allemaal. Mooi jaar gehad met vooral veel samples en af en toe een flesje. Genoten van het thuisfestival en natuurlijk weer deelgenomen aan de range share. En niet te ver vooruit kijken dus nu gewoon lekker aan het genieten van eerste dram 2023. Bunna 2014 WDS.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2014-wds
2 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 01 Jan 2023, 08:38

Allemaal de beste wensen natuurlijk !!

Afgelopen jaar toch weer meer gekocht als opgemaakt, ik dacht 20 flessen aangeschaft, daarbij vele tientallen samples.
Daar waren natuurlijk weer de nodige FOMO's bij.
Cliche om te zeggen, maar ben wel wat klaar met de prijsontwikkelingen, dus aanschaf zit bij mij nu vooral bij wat men
op het Forum aanbied.
Kom ik daar buiten wat tegen , dan ook alleen als ik er 3 x extra over heb nagedacht.
Heb voldoende staan om me de komende jaren te kunnen vermaken.
Ik heb er nog steeds lol in hoor, maar zie mezelf gewoon steeds kritischer worden en daar hoort geen 150 euro voor een NAS of 3 jarig
experiment op superklei met magische boomstructuur en in diamanten gelegd kistje met een
cryptisch superverhaal bij.

Groet Cor
3 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 01 Jan 2023, 18:01

hjkuijken schreef:Ja, kun je zien in WB als je een excel export maakt van jouw collectie. Was zelf ook benieuwd geraakt door dit onderwerp.

Wel nog rekening houden met (evt.) verkochte flessen..
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 06 Jan 2023, 18:50

Cask1988 schreef:
defeatless schreef:Verder heb ik mn lidmaatschap van het IWS opgegeven. Ook de whiskypassion is de deur uit. Ik haalde er niks meer uit en begon irritatie te krijgen naar een aantal schrijvers die een flink podium krijgen. Ook de focus op allemaal kleine en nieuwe distilleries die veel te duur zijn hoeft mijns inziens niet.
Het IWS is een leuk cluppie, maar het IWF in Den Haag is niet meer wat het was.

Oh daar zeg je me wat ja! Heb ik beide ook afgezegd om exact dezelfde redenen.

+1. Heb ook mijn lidmaatschap van het IWF opgezegd. De Whisky Passion is the WP niet meer. Ik blader er doorheen; pak 1-2 artikelen mee en de rest laat me redelijk koud.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 06 Jan 2023, 20:03

Erik1908 schreef:
Cask1988 schreef:
defeatless schreef:Verder heb ik mn lidmaatschap van het IWS opgegeven. Ook de whiskypassion is de deur uit. Ik haalde er niks meer uit en begon irritatie te krijgen naar een aantal schrijvers die een flink podium krijgen. Ook de focus op allemaal kleine en nieuwe distilleries die veel te duur zijn hoeft mijns inziens niet.
Het IWS is een leuk cluppie, maar het IWF in Den Haag is niet meer wat het was.

Oh daar zeg je me wat ja! Heb ik beide ook afgezegd om exact dezelfde redenen.

+1. Heb ook mijn lidmaatschap van het IWF opgezegd. De Whisky Passion is the WP niet meer. Ik blader er doorheen; pak 1-2 artikelen mee en de rest laat me redelijk koud.

Het nadeel van zo’n blad is dat je op een gegeven moment ook niets nieuws meer heb te vertellen. Misschien zijn wij ook niet meer de doelgroep want er wordt behoorlijk gepromoot en gelobbyd voor bepaalde distilleerderijen. Dan zijn nieuwe kleine distilleerderijen toch weer nieuw nieuws. Ik pak (oudere nummers) mee van mijn slijter leuk en dan wordt het weer oud papier.
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 06 Jan 2023, 22:39

whisky4wood schreef:Het nadeel van zo’n blad is dat je op een gegeven moment ook niets nieuws meer heb te vertellen. Misschien zijn wij ook niet meer de doelgroep want er wordt behoorlijk gepromoot en gelobbyd voor bepaalde distilleerderijen. Dan zijn nieuwe kleine distilleerderijen toch weer nieuw nieuws. Ik pak (oudere nummers) mee van mijn slijter leuk en dan wordt het weer oud papier.

En de artikelen over bestaande distilleerderijen zijn vaak gortdroge opsommingen van de geschiedenis van de stokerij. Vaak nog meer over de bedrijfsvoering (in 1826 opgericjt, in 1844 nam bedrijf X het over, in 1850 breidde Y hem uit, in 1870 kocht Z zich in enzovoorts). Ik lees liever over het karakter van de spirit, hoe die tot stand komt, en leuke bijzonderheden.
6 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”