Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
whisky4wood
Senior
Senior

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 11 Sep 2022, 22:58

defeatless schreef:Sinds wanneer wil jij dat jouw investeringen niet veel waard worden?

Ha sommige flessen wel hoor, zoals de SB30. Daar ben ik eerlijk in, maar een 10 jarige voor een tientje meer… daar heb ik echt meer werk aan dan dat het oplevert. Ach zolang er genoeg Chinezen zijn die het geven, blijft dit topic bestaan toch? Dit is toch de plek waar iedereen kan jammeren dat whisky alsmaar duurder wordt. Ja ik zie whisky soms ook wel als investering, maar lang niet elke fles hoor. Trouwens de meesten hebben honderd+ flessen. Maak je mij niet wijs dat ze allemaal gedronken worden of dat ze nog worden aangeboden voor de prijs die er toen voor betaald is. Maar deze discussie is al eens gevoerd. Gr fijne avond.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 12 Sep 2022, 11:14

Casketje schreef:Er is een verschil tussen marktconform en mensen die via via gehoord hebben dat Springbank de nieuwe Macallan aan het worden is en dus alles opkopen onafhankelijk van de prijs. We weten niet wie de kopers precies zijn, maar dit doet me heel hard aan een lichte vorm van tulpenmanie denken.

Hier, Macallan 18, koopje! :P
Was vorig jaar nog de helft hiervan, denk ik. Toen ook al belachelijk veel te veel, maar dit is inmiddels gewoon krankzinnig. Toch zeker een factor 10 ten opzichte van wat de flesinhoud zou rechtvaardigen.
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 12 Sep 2022, 12:35

HammerHead schreef:
Casketje schreef:Er is een verschil tussen marktconform en mensen die via via gehoord hebben dat Springbank de nieuwe Macallan aan het worden is en dus alles opkopen onafhankelijk van de prijs. We weten niet wie de kopers precies zijn, maar dit doet me heel hard aan een lichte vorm van tulpenmanie denken.

Was vorig jaar nog de helft hiervan, denk ik. Toen ook al belachelijk veel te veel, maar dit is inmiddels gewoon krankzinnig. Toch zeker een factor 10 ten opzichte van wat de flesinhoud zou rechtvaardigen.

:domdom :Protest :HitHead

Groet Cor
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 13 Sep 2022, 09:48

Nogmaals :

Zijn er echt mensen die dit betalen.

Ook hier, op dit Forum, indien zo :shock:

Groet Groet Groet
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 13 Sep 2022, 11:47

Zat wellicht een beetje vast in mijn eigen vooronderstellingen. Ik had redelijk recent een aantal flessen Springbank 10 rond de 60 a 65€ gezien dus vond de €75 die Passie vroeg niet heel erg schokkend.

Ik kan lastig inschatten hoeveel opslag er op de 60€ van Springbank zit. Aantal andere 'standaard' single malts zijn ook duur geworden (ardbeg 10, clynelish 14, oban 14 hangen ook rond de 50€ markt).

Gelukkig zijn er in de 60 a 75 range nog voldoende andere mogelijkheden om iets lekkers aan te schaffen. Kan mij voorstellen dat de whiskybudgetten van de gewone consument de komende tijd toch wat zullen inkrimpen.
0 x
Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 13 Sep 2022, 12:27

HammerHead schreef:

Doe mij dan maar 3 flessen Caol ila 25 (ik noem maar iets) van bij de slijter en dan gaan we met mijn beter helft nog wel iets eten! :Slainte
4 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Sep 2022, 17:59

WhiteMonkey schreef:
Casketje schreef:...
Ik kan lastig inschatten hoeveel opslag er op de 60€ van Springbank zit. ...
Hangt er ook van af wie er allemaal als tussenhandel van mee moet eten. Niet iedere slijter koopt in bij de importeur.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

van Geffen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor van Geffen » 15 Sep 2022, 12:02

Ik ben eigenlijk pas weer recent heringetreden in de whisky wereld.
Overdreven prijzen zijn het voor mij niet altijd. Maar als ik lees dat een fles twee jaar geleden de helft kostte in enkele gevallen dan…ja.
Meer dan €100 voor een fles vond ik een paar haar gekeden absurd veel geld. Nu sta ik daar iets anders in. Liever één echt lekkere whisky voor €150 dan 3 dompers voor datzelfde geld.
Denk ik zo.
2 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Paulini » 28 Sep 2022, 16:00

Verplaatst van: Reichenbach @ Springbank, Longrow en Hazelburn expressies
Cask1988 schreef:
Reichenbach schreef:
Cor - Vinabc schreef:Springbank is er helemaal niet gelukkig mee. Begreep dat ze er ook naar kijken om handelaren die absurde prijzen vragen aan banden willen leggen.
Het kan zelfs gevaarlijk zijn voor de continuïteit van zo'n familiebedrijf.

Nogal wiedes. Vraag die het aanbod overstijgt is nooit goed. Linksom of rechtsom gaat je product daaronder lijden. Maargoed dit riepen ze in 2019 ook al tegen mij toen ik er was en voorlopig ‘zie’ ik nog steeds 95% bij investeerders eindigen. Iets zegt me dat ze het ook wel makkelijk vinden. Snel geld, nul risico. En voor de bühne maar roepen dat ze het zo verschrikkelijk vinden.

Is toch de droom van de whiskyproducent, misschien wel van elke ondernemer. alles wat je maakt kun je verkopen voor belachelijk geld. Zij (stokers) weten als geen ander dat er slechtere tijden kunnen aanbreken (al kennen heel veel starters dat niet meer), dus als ze nu zakken kunnen vullen dan doen ze dat natuurlijk. En voor de charme klagen ze er zelf ook over.

al denk ik dat dit nu anders is. Veel meer vd wereld is door globalisering Springbank gaan drinken. Dus al heb je vraaguitval van je traditionele markt dan heb je nog die nieuw markten om dat op te vullen.

Ze moeten wel aan schaalvergroting gaan doen. ik kan me niet voorstellen dat ze daar niet mee bezig zijn of aan denken. Misschien komt er nog een nieuw merk bij :)
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Sep 2022, 16:07

Paulini schreef:...Is toch de droom van de whiskyproducent, misschien wel van elke ondernemer. alles wat je maakt kun je verkopen voor belachelijk geld.
Dat is het juist. Dat kun je doen als je Siewert heet. Maar niet als je een familiebedrijf runt waarvan je hoopt dat het nog steeds bestaat als de whisky hype is afgelopen. Ook dan moet je concurrerend blijven.
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 28 Sep 2022, 16:29

de vraag is of het ooit stopt, die hype.
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 29 Sep 2022, 08:04

Dit blijft nog wel een tijdje hoor. In tijden van inflatie zoeken mensen met geld naar 'waardevaste' investeringen. En rara wat er 'ineens' populair geworden is :bigsmile
1 x
Afbeelding

JeroendeR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroendeR » 26 Okt 2022, 17:49

Ook de grote jongens doen mee.

4CFBBC7D-4DA1-4D5E-90E9-CBD87D2B83FA.jpeg
4CFBBC7D-4DA1-4D5E-90E9-CBD87D2B83FA.jpeg (547.09 KiB) 752 keer bekeken
0 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 26 Okt 2022, 18:28

JeroendeR schreef:Ook de grote jongens doen mee.

Dan ben je wel echt een dropveter als je dat voor die prijs koopt..
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Okt 2022, 19:58

Ruud2612 schreef:
JeroendeR schreef:Ook de grote jongens doen mee.

Dan ben je wel echt een dropveter als je dat voor die prijs koopt..
Inderdaad, die dropveters kunnen hem immers ook door de 12 dozen laten schuiven.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”