Twijfel over volgende aanschaf.
- Reichenbach
- Moderator

Re: Twijfel over volgende aanschaf.
Als je ook van van gerookte paling, makreel, rookworst of turfgerookte worst houdt kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat je een gerookte whisky helemaal niks zal vinden.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

Lakerfield schreef:Johnson schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar o.a. Old Pulteney, Glengoyne (12/18), Glenfarclas (10/12/15), Knockando (12/15/18/21), Arran , Glen Garioch , Cragganmore , Glencadam etc. Wat opvalt is dat het allemaal unpeated whiskys zijn.
Maar nu zou ik toch eens een whisky met peat willen proberen. Liefst een single malt met een lagere ppm.
Kun je iets aanraden , zonder dat het meteen off-putting zal worden?
Alvast bedankt voor tips.
Ook nog eentje om te overwegen; Ardmore. Niet een heel geweldige core range maar voor de prijs leuk om te ontdekken, helemaal als je niet zeker weet of (licht) geturfd je ligt.
Je kan ook mijn voorbeeld volgen door meteen volle bak aan de Laphroaig te gaan. Succes niet gegarandeerd
Om de één of andere reden vind ik Ardmore geweldig, maar dan (meestal) de IB’s.

2 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
OK. Ik heb dus een fles Bowmore 12 gekocht en nu al een paar keer geprobeerd.....
Wat de nose betreft moet ik zeggen dat het erg medicinaal ruikt , en ook wel naar rubber.... niet erg uitnodigend dus. Maar goed, de aanhouder wint en ik heb het natuurlijk ook geproefd.
En helaas.... de smaak doet niet onder voor de neus. Het smaakt zoals het ruikt. Naar één of ander desinfecterend materiaal. rubber en as .
Ookal heb ik dat nooit echt geproefd natuurlijk, maar het zijn de asociaties ermee. In de verte ook wel een beetje vanille en honing. Maar de negatieve tonen overheersen. Ik kan het wel drinken, maar daar is alles mee gezegd.
Mijn vrouw ging echt over haar nek, terwijl ze graag een Cragganmore of Glenfarclas en Knockando drinkt.
Tja, smaken verschillen gelukkig. Nu weet ik niet of ik het goedje moet weggooien of dat je het nog ergens mee kan mixen.
Wat de nose betreft moet ik zeggen dat het erg medicinaal ruikt , en ook wel naar rubber.... niet erg uitnodigend dus. Maar goed, de aanhouder wint en ik heb het natuurlijk ook geproefd.
En helaas.... de smaak doet niet onder voor de neus. Het smaakt zoals het ruikt. Naar één of ander desinfecterend materiaal. rubber en as .
Ookal heb ik dat nooit echt geproefd natuurlijk, maar het zijn de asociaties ermee. In de verte ook wel een beetje vanille en honing. Maar de negatieve tonen overheersen. Ik kan het wel drinken, maar daar is alles mee gezegd.
Mijn vrouw ging echt over haar nek, terwijl ze graag een Cragganmore of Glenfarclas en Knockando drinkt.
Tja, smaken verschillen gelukkig. Nu weet ik niet of ik het goedje moet weggooien of dat je het nog ergens mee kan mixen.
0 x
Is niet zo vreemd dat een eerste kennismaking met een wat rokerige whisky zo uitpakt; is een hele nieuwe smaak- en reukbeleving.
Eerste keer dat je een olijf eet, of een stukje blauwschimmelkaas als Roquefort, dan heeft dat ook een beste impact op je smaakpapillen. Duurt soms even voordat je die specifieke smaak of geur gaat waarderen. En voor sommige mensen wordt het nooit lekker, dat kan ook.
Mijn advies: fles mooi in de kast zetten en af en toe een bodempje inschenken en proeven. En zeker ook eens een sample van een andere rokerige whisky proberen; kan zijn dat het kwartje bij deze Bowmore niet valt, maar misschien bij een Ledaig of een Ardmore wel.
Succes!
Eerste keer dat je een olijf eet, of een stukje blauwschimmelkaas als Roquefort, dan heeft dat ook een beste impact op je smaakpapillen. Duurt soms even voordat je die specifieke smaak of geur gaat waarderen. En voor sommige mensen wordt het nooit lekker, dat kan ook.
Mijn advies: fles mooi in de kast zetten en af en toe een bodempje inschenken en proeven. En zeker ook eens een sample van een andere rokerige whisky proberen; kan zijn dat het kwartje bij deze Bowmore niet valt, maar misschien bij een Ledaig of een Ardmore wel.
Succes!
4 x
Wat Tijnsel zegt idd. Geturfde whisky heeft een enorm uitgesproken smaak. Het kan heel goed zijn dat het echt je ding niet is, maar het kan net zo goed zijn dat je er echt ff aan moet wennen en dat kan best een halve fles duren 
0 x
- Erik1908
- Top bijdrager

Johnson schreef:OK. Ik heb dus een fles Bowmore 12 gekocht en nu al een paar keer geprobeerd.....
Zo herkenbaar. Had een aantal peated OB's in de collectie, waaronder Caol Ila 12 en Bowmore 12 en 15. Niet te hachelen. Ik dacht echt dat geturfde whisky en ik niet samen door een deur konden.
Tot ik vorig jaar "voor de gein" wat geturfd IB spul bij Henri kocht. So, dat was een eye-opener. Port Charlotte, Bowmore, Ledaig. Toppers. Alleen Caol Ila en ik worden geen vrienden helaas.
Advies: probeer eens wat geturfd IB spul bij de sampelaars hier aan te schaffen. Misschien krijg je een zelfde openbaring als ik.
2 x
Bedankt voor de reacties / adviezen. Toch vraag ik me af wat nu eigenlijk het voordeel of bedoeling van geturfde whisky is. Het komt op mij over alsof de rook /as e.d. de eigenlijke neus en smaak van de whiksy toch altijd overheerst / verbloemt / niet tot zijn recht kan laten komen.
Toch blijf ik het interessant vinden en blijf ik ervoor openstaan (mijn vrouw echter zeker niet. zij vraagt me waarom ik die diesel niet in onze auto gooi...
).
Toch blijf ik het interessant vinden en blijf ik ervoor openstaan (mijn vrouw echter zeker niet. zij vraagt me waarom ik die diesel niet in onze auto gooi...
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Het is wel een oorspronkelijke smaken in de whisky. Het drogen van de mout boven turfvuur is een van de eerste methoden om te drogen, pas daarna werd er boven steenkool of met hete lucht gedroogd (en dan vooral in Speyside omdat ze daar spoorwegen hadden) dat geeft een veel neutralere smaak. Op de eilanden hebben ze meer dan voldoende goedkope turf voorhanden en is het uiteindelijk een uniek kenmerk geworden.Johnson schreef:Bedankt voor de reacties / adviezen. Toch vraag ik me af wat nu eigenlijk het voordeel of bedoeling van geturfde whisky is. Het komt op mij over alsof de rook /as e.d. de eigenlijke neus en smaak van de whiksy toch altijd overheerst / verbloemt / niet tot zijn recht kan laten komen.
Toch is er een reden waarom de blends zo populair waren en zijn, ook aan het eind van de negentiende eeuw vond niet iedereen peat te hachelen. Met het zorgvuldig mengen met neutrale graanalcohol uit de coffey still was er met die turfbommen en andere te uitgesproken stooksels nog een acceptabel drankje te blenden met redelijke constante kwaliteit.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Ik zit nu naar Nighwish te luisteren; het gerag op de gitaren en drums is sterk aanwezig maar verhult de melodielijn helemaal niet. Je moet misschien iets meer je best doen.Het komt op mij over alsof de rook /as e.d. de eigenlijke neus en smaak van de whiksy toch altijd overheerst / verbloemt / niet tot zijn recht kan laten komen
Aan de andere kant is er ook geturfde whisky waarbij de peat het enige kunstje is.
1 x
Doe gewoon een Machrie Moor (Arran, 46%). Kan niet misgaan (slechts 20 PPM). Cheers, D.
1 x
Goedemorgen allen,
Heb mijn oog gisteren laten vallen op een oudere botteling van Springbank 10 inclusief doos (beige label). Volgens Google gaat het om een botteling van vóór 2006. Aangezien de fles een stuk duurder is dan de nieuwe botteling (oranje label), vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met deze oudere Springbank 10 (= beige label)?
Hoor graag van jullie.
Groet
Heb mijn oog gisteren laten vallen op een oudere botteling van Springbank 10 inclusief doos (beige label). Volgens Google gaat het om een botteling van vóór 2006. Aangezien de fles een stuk duurder is dan de nieuwe botteling (oranje label), vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met deze oudere Springbank 10 (= beige label)?
Hoor graag van jullie.
Groet
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Zelf geen ervaring met het beige label, wel met de vroege zwarte labels. Ik heb bij SB 10 niet het idee dat de oudere veel beter zijn dan de jongere, eerder andersom.
http://www.whiskyfun.com/Springbank.html
http://www.whiskyfun.com/Springbank.html
3 x
Ik wil iets leuks en ouds van Islay kopen voor het komend winterseizoen. Nu twijfel ik heel erg, waar zouden jullie voor kiezen..;
Big Peat 1992 Gold edition
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/103321/big-peat-1992-the-gold-edition-dl
Caol Ila 25
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/184272/caol-ila-25-year-old
Bunna 25
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/131591/bunnahabhain-25-year-old
Caol Ila 25 al eens gedronken en vond ik heerlijk, enige jammere is de 43%. De Bunna 25 is helaas wel prijziger. Big Peat geen ervaring mee en kost me ergens rond de 160 euro. Of dan toch misschien voor een Bunna 18 gaan, al hoor ik daar de laatste tijd wat mindere verhalen over..?
Outsiders waar ik ook aan denk;
Springbank 18
Springbank 21 (maar duur)
Talisker 25 (al heb ik die bij Talisker zelf gedronken en vond 'm toen niet heel bijzonder)
Edit: andere voorstellen zijn ook zeker welkom!! De Springbanks gaan 'm denk ik niet worden, te duur of al uitverkocht.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/103321/big-peat-1992-the-gold-edition-dl
Caol Ila 25
Bunna 25
Caol Ila 25 al eens gedronken en vond ik heerlijk, enige jammere is de 43%. De Bunna 25 is helaas wel prijziger. Big Peat geen ervaring mee en kost me ergens rond de 160 euro. Of dan toch misschien voor een Bunna 18 gaan, al hoor ik daar de laatste tijd wat mindere verhalen over..?
Springbank 18
Talisker 25 (al heb ik die bij Talisker zelf gedronken en vond 'm toen niet heel bijzonder)
Edit: andere voorstellen zijn ook zeker welkom!! De Springbanks gaan 'm denk ik niet worden, te duur of al uitverkocht.
0 x
Mark schreef:Ik wil iets leuks en ouds van Islay kopen voor het komend winterseizoen. Nu twijfel ik heel erg, waar zouden jullie voor kiezen..;
Caol Ila 25
Bunna 25
Springbank 18
Whenever you're in doubt... Caol Ila 25! Top whisky

1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”