Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Jun 2021, 21:46

Reichenbach schreef:
Johnson schreef:... Cragganmore 12 (vind mijn vrouw lekker)
De schat; mijn jeugdliefde.

De vrouw van Johnston jouw jeugdliefde? Weet Johnston dat, snoeperd :bigsmile ?
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 01 Jun 2021, 21:51

Een dikke week geleden zag ik op de facebook pagina van Glenfarclas volgend bericht passeren dat m'n interesse wat piekte:
Yesterday we celebrated our 185th anniversary by launching a new special edition bottling which will be available soon from our international distributors. Bottled at 46%, it is a well layered dram with a phenomenal finish which was put together over 2 years by Douglas and Callum, as they selected the casks from across the decades which they felt best represented the Glenfarclas character.

Ik wist niet wat de prijs zou zijn en dacht "het zal nog wel enkele weken zijn eer ze hier in Europa beschikbaar zullen zijn" maar zag vandaag dat hij bij whiskysite.nl beschikbaar was voor €109.99 dus maar meteen toegeslagen - ze waren in ieder geval heel snel weg maar what else is new. Gevalletje FOMO, maar ik heb er alle vertrouwen in.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/183951/glenfarclas-185th-anniversary
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Jun 2021, 08:16

Fat Bastard! schreef:
Tomintoul schreef:
Die Glenrothes is een fantastische whisky. Mogen proeven tijdens een online tasting van Kees. Indien iemand nog een flesje in de aanbieding heeft, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

Mijn flesje staat nog in een doos met andere bottelingen bij WB. Voorlopig wordt ook daarvandaan nog niks verzonden.
Schijnt lastig te zijn ivm Brexit ofzo.....

Die Glenrothes is vijf jaar geleden gebotteld. Meen je serieus dat jouw fles al vijf jaar staat te wachten bij Whiskybroker? :o
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Jun 2021, 11:02

thijs100 schreef:
Die Glenrothes is vijf jaar geleden gebotteld. Meen je serieus dat jouw fles al vijf jaar staat te wachten bij Whiskybroker? :o

Oops....Dacht dat het om deze ging: Glenrothes '97 WhB
Vermoed ook dat dit de botteling was die Kees in de line-up had staan @Tomintoul?

Doosje staat er sinds eind vorig jaar, had natuurlijk gebruik moeten maken van verzending in december.
Aan de andere kant zit ik nog niet zonder thuis ;) .
1 x
Afbeelding

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 02 Jun 2021, 12:56

Fat Bastard! schreef:
thijs100 schreef:

Oops....Dacht dat het om deze ging: Glenrothes '97 WhB
Vermoed ook dat dit de botteling was die Kees in de line-up had staan @Tomintoul?

Doosje staat er sinds eind vorig jaar, had natuurlijk gebruik moeten maken van verzending in december.
Aan de andere kant zit ik nog niet zonder thuis ;) .

Je hebt helemaal gelijk! Kees had de versie die in 2020 is gebotteld opgenomen in de line-up voor de 21+ tasting. Heb mij verkeken op de verschillende uitgaven. Gelet op de WB reviews zijn beide mooie whisky’s.
2 x

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 02 Jun 2021, 18:54

Laatste paar dagen na paar maanden van droogte weer gegrepen door het bestelvirus (mede naar aanleiding van een proeverij van Kees):

Old Pulteney 2008 vW - https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ey-2008-vw
Miltonduff 2009 vW - https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ff-2009-vw
Ardmore 2008 vW - https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... re-2008-vw
Benrinnes 1997 vW - https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-1997-vw
Blair Athol 2008 GM - https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ol-2008-gm
Bunnahabhain 2001 Cl - https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... in-2001-cl

Komende tijd eerst maar eens wat leegdrinken. :nat
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Jun 2021, 19:14

Tomintoul schreef:
Je hebt helemaal gelijk! Kees had de versie die in 2020 is gebotteld opgenomen in de line-up voor de 21+ tasting. Heb mij verkeken op de verschillende uitgaven. Gelet op de WB reviews zijn beide mooie whisky’s.

Daarom 'stonk' ik er ook in. Kees en ik zijn beide nog niet zo lang klant bij WB, en hebben deze zo'n beetje tegelijk besteld. Hij had alleen een volle doos dus heeft ze direct laten bezorgen.
1 x
Afbeelding

Geert, cask strength
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Geert, cask strength » 04 Jun 2021, 22:27

Ik heb vandaag de Secret Islay van de Nectar 15 year anniversary gekocht. Volgens mij is het een laffie.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/181650/secret-islay-distillery-2007-dd

Vorige week kocht ik de Octomore 10 YO 3rd edition en Peat en Sherry voor Belgie

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/114302/octomore-10-year-old

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/178237/peat-sherry-islay-blended-malt-scotch-whisky-eld

En dan nog 2 Jamaicaanse rums, eentje van the whisky Jury en eentje single cask bottled for Tasttoe
0 x

CigarJoe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor CigarJoe » 07 Jun 2021, 22:45

>
Alweer even in huis, helaas nog geen geschikt moment gehad voor de Glenmorangie - van het weekend ga ik daar even goed voor zitten :Pipersmile

Afbeelding

De Foursquare rum - in één woord: Episch. Het gaat heel lastig worden om daar aan te tippen, het eeuwige nadeel van het vinden van een pareltje, andere nadeel is dat het van voorbijgaande aard is, bijna niet meer te krijgen. Mede daarom richt ik me met de Whisky ontdekkingsreis voornamelijk op bottelingen van de distilleerderijen zelf. Het verschil in batches heb ik helaas ook al wel gemerkt, de Glengoyne 21jr van feb. dit jaar is echt zwak en dan baal ik van de uitgave, a la. De Springbank daarentegen vind ik echt goud - alles wat ik lekker vind en meer. Alsof ik de frisse lucht van de kust in mijn glas heb, heerlijk.

En dezen bij de slijterij bezoekjes links en rechts nog meegepakt, ga ik een leuk proefavondje van maken :Slainte

Afbeelding
>
9 x
"Do I look like I give a dram? I do hope so!"

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 09 Jun 2021, 11:32

Onlangs heb ik een flesje Mortlach 2008 SV weten te bemachtigen. Ik had al een tijdje een cleane/bourbon-based Mortlach op m'n wensenlijstje staan en deze had een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Voor de Duitse markt en razendsnel uitverkocht, heel blij mee en erg benieuwd naar!
:hoera
1 x
Afbeelding Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 09 Jun 2021, 14:23

Een aantal ontwikkelingen hebben mij de afgelopen tijd doen reflecteren op (de houdbaarheid van) mijn aankoopgedrag:

- De algemene stijging van de prijzen, die hier en daar absurde vormen begint aan te nemen. Een pregnant voorbeeld: voor de nieuwe zustervaten van de Mortlach 1987 en 1988 GM Connoisseurs Choice Cask Strength uit 2018, die toen al bepaald niet goedkoop waren (rond de €500), moet bijna het dubbele betaald worden.
- Het grotendeels wegvallen van Mortlachs van ‘middelbare’ leeftijd (18-25 y.o.), de leeftijd waarop Mortlach in mijn ogen het beste tot zijn recht komt: verreweg de meeste bottelingen van Mortlach die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen, zijn of jong (10-12 y.o.) of heel oud (>30 y.o.). De enkele bottelingen die wel rond de 25 y.o. zaten (bv. de 1994-2020 GM of de 1995-2020 LEG), hadden niet de kwaliteit die ik van Mortlachs van deze leeftijd gewend ben.
- Ik heb inmiddels zo’n 150 verschillende Mortlachs in mijn collectie, waarvan ik een groot aantal niet of slechts enkele keren geproefd heb. Uiteraard is iedere nieuwe botteling net even anders dan eerdere bottelingen, maar het grootste deel van het ‘smaakgebied’ dat Mortlach kan bestrijken, is al vertegenwoordigd in mijn collectie.
- Naar aanleiding van het opheffen van de onderzoeksgroep waartoe ik behoorde, ga ik beginnen aan een omscholing naar projectcontroller, waardoor ik binnen afzienbare tijd een stuk minder te besteden zal hebben.

In het licht van deze ontwikkelingen heb ik besloten tot nader order te stoppen met het kopen van hele flessen. Ik blijf natuurlijk benieuwd naar (voor mij) nieuwe Mortlach-bottelingen, maar die nieuwsgierigheid kan ik ook bevredigen door te proberen (grote) samples te bemachtigen.

Wel wilde ik deze fase graag afsluiten met een echte knaller. Mede dankzij bemiddeling van Herman (sch@ker) ben ik bij deze fles uitgekomen, die heel veel heeft van wat ik van een Mortlach zou kunnen wensen: gedestilleerd in mijn geboortejaar (een maand voor mijn geboorte), gerijpt op refill sherry en een ABV van rond de 50%:

Mortlach 1974-2020 GM Private Collection (46 y.o., 50,9%, refill sherry butt #8254, 199 bts.)

Mortlach 1974 GM.jpg
Mortlach 1974 GM.jpg (59.35 KiB) 1372 keer bekeken

De fles gaat op mijn verjaardag later dit jaar open (als ik zo lang kan wachten).
20 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 09 Jun 2021, 14:34

@ Mermur : Succes :duimop
1 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 09 Jun 2021, 14:39

mooie Fles Rob!!
daar zou ik wel een sample van willen afnemen mocht je dat aanbieden ;)

Inmiddels ben ik aardig door mn cadenhead speurtocht heen voor een tasting die ik later dit jaar wil geven..
met als klap deze gekocht ervoor (die ook binnenkort open gaat):

IMG_1091.jpg
IMG_1091.jpg (72.12 KiB) 1376 keer bekeken
7 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 09 Jun 2021, 15:06

cor0566 schreef:@ Mermur : Succes :duimop

Ja, het zal niet meevallen om het patroon - sample proeven, smaakt goed, fles kopen - te doorbreken, maar daarom stop ik ook niet helemaal cold turkey (samples mogen wel).
1 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 09 Jun 2021, 15:11

Helder verhaal Rob en ben het met je (prijs)analyse van mooie tot zeer mooie oudere Mortlachs eens.
Ik was benieuwd of je deze conclusie ook daadwerkelijk zou trekken. Ja dus.
Hoe hard of deze zal zijn, zal de toekomst leren. Maar hoe dan ook, feestelijk gefeliciteerd met deze prachtige aankoop.
Groetjes,
Herman
2 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”