Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
jpvdw
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 06 Dec 2011, 22:58

Glenburgie 26y van het Bladnoch forum
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 06 Dec 2011, 23:13

I_SPEY schreef:Nu 'n Bowmore 17yo van A.D. Rattray - 1st fill butt 56.2% - doet mij in het begin heel even denken aan mijn laatste Port Dundas: hele rijke én volle body - krachtige, zoete neus - pietsie bitter en houtig - dat is nog maar het begin, de rest later :) (zonder water gedronken).
Bedankt, Johannes :goedgedaan

:Slainte
René

Als dat een sample is van JohanBrugge dan heb ik hem ook al geproefd via sample , ik vond hem ZEER goed. Heerlijke bowmore!

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 07 Dec 2011, 00:18

Highland Park 1989 van the Ultimate. Sherry cask, prima te slobberen! 10 x beter dan de 12 YO OB ( de enige andere HP die ik ken) maar hij lijkt er dan ook totaal niet op. Aanrader voor een 21-jarige voor maar 50 euri. Sherry is aanweizg maar niet té.
0 x
Afbeelding

elvicente
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor elvicente » 07 Dec 2011, 00:35

Port Askaig 17. De tweede, omdat ie zo lekker is, en de laatste :-) De gulden uitgebalanceerde middenweg van peaty stinkerds vind ik. Bijna zonde om de tanden te poetsen en weltrusten.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Dec 2011, 09:38

Gisteravond inderdaad maar eens m'n Glenfarclas 10 tegen een sample Glenfarclas 105 afgezet. Die 105 is natuurlijk veel "heter" vanwege anderhalf keer zoveel alcohol, maar na toevoeging van water een flinke klets water was de vergelijking eerlijker.
De 105 bleef echter intenser en wat zoeter op de neus, en qua smaak bleek de 10 een wat zoutige indruk achter te laten vergeleken met de 105. De afdronk was vrijwel identiek qua lengte. Voor mij won de 105 het toch wel vrij overtuigend.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Dec 2011, 13:26

Gisteravond van de Highland Park 11yo '98-'10 Provenance for IWS naar Talisker 10yo (2008 botteling) naar Aberlour a'Bunadh #24 (nu is de fles leeg :Cry )

Dat was een heerlijk avondje :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Dec 2011, 14:14

JayDie schreef:Dat was een heerlijk avondje :duimop

Wel toepasselijk om deze tijd. Het heerlijk avondje is gekomen ... en gegaan :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Valon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Valon » 07 Dec 2011, 15:07

Gisteren was het de beurt aan de 1986 Mackillop's Choice Dalmore Cask Strength Single Malt Scotch Whisky (700ml).

Afbeelding

Warm en stevig, vol met verschillende fruitige aroma's en een heerlijke lange afdronk.
0 x

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 07 Dec 2011, 16:51

Net weer eens een drammetje Talisker 10 ( standaard botteling ) ingeschonken.
De Talisker kan me echter nog steeds niet echt bekoren.
Jaren geleden maakte ik eens een Talisker open en mijn eerste indruk was, " Goh, nooit geweten dat whisky kon bederven ".
Toendertijd de whisky heel even geproefd met de neus dichtgeknepen. Gatver......
Jaren later en wat whiskywijzer geworden nog maar eens een fles gekocht.
Ik moet zeggen blijkbaar is mijn smaak nu wat verder ontwikkeld en de Talisker ruikt naar mijn smaak wat minder bedorven enzo. In ieder geval vind ik hem nu niet echt smerig meer, maar grote vrienden zullen we niet worden.
Echte Islay's smaken me beter dan deze nep-Islay van Skye.
Gelukkig kan ik er anderen wel blij mee maken, dan drink ik wel een Laphroaig of een Lagavullin extra
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 07 Dec 2011, 19:13

Een simpele Highland Park 15 ^^
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 07 Dec 2011, 19:20

yamazaki 1993 heavily peated, caol ila 18y.

waren 2 restjes, weer een paar flessen leeg
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 07 Dec 2011, 19:26

Ja, ik zit nu te nippen van 'n whisky, die werkelijk zo ontzettend, gewoon vreselijk, lekker is, dat ik echt iedereen zou willen zeggen: kopen! Voor alle whisky-aficionado's, die 'n zwak hebben voor Lagavulin, koop deze fles, want het vocht wat hierin zit is van uiterzonderlijke klasse. Hij is, ronduit, groots!
Aan zo'n fles heb je eigenlijk genoeg(dat is natuurlijk niet waar, maar bij wijze van spreken, zo lekker!), Lagavulin behoort echt tot de absolute top :duimop

Het gaat dus om de Lagavulin 12 yo, 57.5% CS, bott. 2011 70cl.

Gekocht bij http://www.whiskysite.nl à raison de € 67,-
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 08 Dec 2011, 09:37

I_SPEY schreef:... Lagavulin behoort echt tot de absolute top :duimop

Zo las ik recentelijk enkele berichten over de Lagavulin OB 18yo single cask CS voor Islay Jazz, waarbij ik me inmiddels afvraag of alleen die ene fles al niet de moeite van het naar Islay afreizen waard was geweest.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 08 Dec 2011, 19:05

Gisteren organiseerde mijn lokale dealer weer een tasting en deze keer kwam Jan Beek namens van Wees een zevental 'Ultieme' whisky's van dit jaar laten proeven. Het was een blinde proeverij en sommige whisky's zorgden voor zowel verwarring als verrassing. Het werd leuk gepresenteerd en de grappen tussendoor maakte het vooral niet te serieus (oef). Het was alleen een beetje onhandig dat het een doordeweekse dag was, maar ik werd niet helemaal dood wakker en als programmeur zie ik toch al bleek :D.

Hieronder een paar korte indrukken met globale waardering:

• Glen Keith 1995 #171180 46% (+): kruidig en ook wat mout. Deed mij een beetje aan Balblair denken, vooral wegens de kruiden in de afdronk.
  • Imperial 1995 #50319 46% (+): was wat geparfumeerder (bloemen) in de geur dan de vorige en behoorlijk gepeperd in de smaak. Ook zat iets motorolieachtigs in. Wel interessant.
  • Mortlach 1990 #6078 46% (++): leek op het eerste gezicht(neus?) op de Imperial. Later kwamen er ook wat licht ranzige invloeden in de smaak en geur naar boven. Klinkt vies, maar was het niet. Dat licht-zwavelige randje maakte het totale smakenplaatje juist interessant. Naast deze gekkigheden in de smaak ook tabak en zoet fruit.
  • Glentauchers 1980 #1056 46% (++): had een aangename achtergrondsmaak die ik lippenbalsem/wasachtig noem. Verder zou ik hem niet de 30 jaar geven die naderhand verklapt werden.
  • Tamdhu 2006 #5442 59.6% (+++): toen ik dit glaasje onder mijn snufferd kreeg wist ik direct dat het een Tamdhu moest zijn. Boterbabbelaars! Verder in de smaak ook tabak en frambozen. Opmerkelijk was dat de kleur hiervan een stuk lichter (goudgeel) was dan vat #5440 (roodbruin) die eerder dit jaar goed scoorde. Toen aan het publiek gevraagd werd naar de leeftijd was men hoorbaar verbaasd dat deze 'slechts' 6 jaar oud was. Als je vat 5440 gemist hebt, is dit volgens mij ook een waardige aankoop.
  • Bunnahabhain 'Moine' 2006 #800073 46% (++): jong en peaty, met wat metaligs/mineraligs wat ik ook in een oudere Bunna (1997) tegenkwam. De kleur was haast water, zo licht, maar met de smaak was niets mis. Kost geloof ik ook niet veul.
  • Bowmore 2002 #800396 60.4% (+++): enigszins houtig/stoffig en harsig in de neus. Weinig rook. Hij geurde ouder dan 'ie is. Bij het proeven klapt de smaak ineens goed los: zoet, bloemig (Bowmore-typisch zonder chemisch te smaken) en subtiel gerookt. Ik vond hem ook best donker (goudgeel) van kleur voor een jonge bourbon matured whisky. Hij deed mij denken aan de 12yo in de turbo, wat minder vanille dan de Tempest.

Mijn winnaar van de avond was de Bowmore, maar dat zou ook zomaar kunnen omdat het de laatste was *hik*. :nat
Ik heb deze dus aangeschaft (plek heb je niet, die maak je maar). Ook heb ik de Mortlach gekocht, omdat ik denk dat deze wel eens een 'groeier' zou kunnen zijn. Ook bij een eerdere Kintra proeverij kon ik niet van het glaasje Mortlach afblijven.

Aankoopstatistiekje: van alle whisky's (behalve de Glentauchers) kwamen 10 flessen mee en de Glen Keith en Bowmore raakten die avond allemaal verkocht.

Zometeen: Laphroaig QC, al een tijdje niet meer geproefd.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Django
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Django » 08 Dec 2011, 22:13

Momenteel een Kintra Glenallachie 13yo :duimop
0 x

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”