Beleggen in Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
BarryM
Senior
Senior

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor BarryM » 15 Mar 2021, 22:00

Freezeroz schreef:Google stuurde me het volgende artikel van ons aller vriend Michel Kappen over investeren in whisky.

Sommige zinnen zijn echt om te janken. Zoals dit mooie voorbeeld:
Al deze whisky wordt niet gedronken of letterlijk verkocht, maar bewaard. Daardoor stijgen ze op termijn in waarde én voorkomen we dat deze unieke whisky’s worden geconsumeerd en op termijn verdwijnen: ze zijn simpelweg onvervangbaar.

https://www.manners.nl/investeren-scotc ... el-kappen/

De omgekeerde wereld :o stel je voor dat je het op drinkt.
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Mar 2021, 22:50

Ook een beetje dom.

De filatelist heeft de twee laatste exemplaren van de black penny van de wereld in zijn bezit. Hij frankeert zijn brief met een daarvan.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 16 Mar 2021, 19:35

Reichenbach schreef:Ook een beetje dom.

De filatelist heeft de twee laatste exemplaren van de black penny van de wereld in zijn bezit. Hij frankeert zijn brief met een daarvan.

Weet je hoe slim, want hij is nu in het bezit van DE LAATSTE black penny.. ;)

OT: ja, het is echt de omgekeerde wereld. Flessen onvervangbaar noemen en voorkomen dat ze "geconsumeerd" worden.
Ehm.. we hebben het hier over whisky :Scratch

Overigens snap ik ook niet waar de waardestijging waar in het artikel over gerept wordt vandaan komt op het moment dat je flessen hebt die:
1. Nooit "geconsumeerd" mogen worden / open mogen gaan
2. Nooit verkocht gaan worden dus voor eeuwig stof blijven verzamelen in je pakhuis

Het is namelijk puur een papieren stijging, gebaseerd op soortgelijke flessen die worden verkocht/geveild.
Maar als je die nooit verzilvert ben je beleggers uit eigen zak aan het betalen voor die stijging (want de onderliggende fles wordt nooit verkocht) :Scratch

Zal wel aan mij liggen.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Mar 2021, 20:13

Alsof je een kilo Wagyu grade 10 koopt en ‘t dan gewoon weigert te eten omdat ‘t zo mooi is om naar te kijken. Onvervangbaar, blabla. Wat een kolder.

Meer over het bereiden van Wagyu: Kamado vs Sous Vide Challenge
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Mar 2021, 20:33

Het is hetzelfde soort volk dat toch de Pollock koopt en vervolgens in de kluis zet.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 16 Mar 2021, 21:37

.....whisky, een nieuwe "gouden" standaard........ ;)
0 x

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 17 Mar 2021, 00:16

Oogadal schreef:https://whiskyauctioneer.com/lot/336640/bruichladdich-dramfool-jim-mcewan-signature-collection-11-21-bottle-001?s=604c85635f02c?s=604c85635f02c

Om te huilen...; een Indie bottelaar die toch wel bekend staat om een mooie prijs - kwaliteit gaat door de knieën om de Jim McEwan signature collectie te verkrachten. Jim McEwan is door deze actie in mijn ogen ook niks meer als een ordinaire geldwolf; pure geldklopperij, prijsopdrijving en misbruik van je naam maken zijn de eerste dingen die bij me op komen.
Spul wat bedoelt is te drinken eindigt in de kast van een patser die ze echt niet gaat open maken.

Wat hier geveild werd zijn de eerste, initiële flessen met lage/specifieke volgnummers voor, inderdaad, de verzamelaars. De rest gaat deze week in de verkoop via de site van Dramfool. Prijzen zullen hier ook niet mals zijn, maar hopelijk niet zo bizar als bij deze veiling (er zitten er één of twee bij die ik toch wel graag zou willen hebben).
Ik heb vorige week een online tasting van deze flessen bijgewoond (ook met Jim en de mensen van Whiskyauctioneer) en wat wel duidelijk werd is dat dit een vrij unieke kans is geweest voor de mensen van Dramfool. Dramfool is een kleine (tot-voor-kort zelfs éénmans)operatie en die hadden dit never nooit niet kunnen doen zonder (A) de goodwill van Jim (deze vaten waren inderdaad zijn 'dertiende maand'), (B) een deal met Whiskyauctioneer die dit op een fijne manier faciliteren en (C) Toch nog een flinke lening. In totaal gaat het over 27 vaten die in 9 batches van 3 uit gaan komen. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze, in elk geval met een deel, zo uit de kosten proberen te komen.
Ook heb ik het idee dat ze hiermee willen levelen van een 'indie', parttime tijdverdrijf naar een fulltime business, wat helemaal hun goed recht is natuurlijk.
0 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 17 Mar 2021, 09:07

Ben benieuwd.
Groet Cor
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Mar 2021, 09:58

hfos schreef:
Oogadal schreef:https://whiskyauctioneer.com/lot/336640/bruichladdich-dramfool-jim-mcewan-signature-collection-11-21-bottle-001?s=604c85635f02c?s=604c85635f02c

Om te huilen...; een Indie bottelaar die toch wel bekend staat om een mooie prijs - kwaliteit gaat door de knieën om de Jim McEwan signature collectie te verkrachten. Jim McEwan is door deze actie in mijn ogen ook niks meer als een ordinaire geldwolf; pure geldklopperij, prijsopdrijving en misbruik van je naam maken zijn de eerste dingen die bij me op komen.
Spul wat bedoelt is te drinken eindigt in de kast van een patser die ze echt niet gaat open maken.

Wat hier geveild werd zijn de eerste, initiële flessen met lage/specifieke volgnummers voor, inderdaad, de verzamelaars. De rest gaat deze week in de verkoop via de site van Dramfool. Prijzen zullen hier ook niet mals zijn, maar hopelijk niet zo bizar als bij deze veiling (er zitten er één of twee bij die ik toch wel graag zou willen hebben).
Ik heb vorige week een online tasting van deze flessen bijgewoond (ook met Jim en de mensen van Whiskyauctioneer) en wat wel duidelijk werd is dat dit een vrij unieke kans is geweest voor de mensen van Dramfool. Dramfool is een kleine (tot-voor-kort zelfs éénmans)operatie en die hadden dit never nooit niet kunnen doen zonder (A) de goodwill van Jim (deze vaten waren inderdaad zijn 'dertiende maand'), (B) een deal met Whiskyauctioneer die dit op een fijne manier faciliteren en (C) Toch nog een flinke lening. In totaal gaat het over 27 vaten die in 9 batches van 3 uit gaan komen. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze, in elk geval met een deel, zo uit de kosten proberen te komen.
Ook heb ik het idee dat ze hiermee willen levelen van een 'indie', parttime tijdverdrijf naar een fulltime business, wat helemaal hun goed recht is natuurlijk.

Ja, dat begrijp ik allemaal wel, maar het doet niks af dat dit toch wel zonde is. Het is even afwachten wat de releaseprijzen zullen zijn, ik snap dat Dramfool dit graag wil bottelen (had ik ook gedaan) maar je moet wel dicht bij je kernwaarden kunnen blijven lijkt me. We gaan het zien, ik snap ook dat Jim McEwan degene is die hier het meeste aan overhoudt en niet Dramfool.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 17 Mar 2021, 10:42

Oogadal schreef:Ja, dat begrijp ik allemaal wel, maar het doet niks af dat dit toch wel zonde is. Het is even afwachten wat de releaseprijzen zullen zijn, ik snap dat Dramfool dit graag wil bottelen (had ik ook gedaan) maar je moet wel dicht bij je kernwaarden kunnen blijven lijkt me. We gaan het zien, ik snap ook dat Jim McEwan degene is die hier het meeste aan overhoudt en niet Dramfool.

Het is aan de ene kant absoluut zonde, aan de andere kant is het het (vrij succesvol) managen van een onvermijdelijk probleem. Het is tegenwoordig gewoon zo dat bij veel releases die iets unieks over zich hebben - nieuwe distilleerderij, om wat voor reden dan ook gelimiteerde oplage, alleen voor een specifieke markt bedoeld - zo goed als alles op voorhand al is verkocht en (deels) direct wordt geflipt om een paar centen te verdienen. Door het op deze manier te doen heb je de eerste golf gehad en zijn de mensen met diepe zakken die specifiek 'fles 1' willen hebben blij en een aantal andere fomo-lijders zal tevreden zijn, wat zal zorgen voor (hopelijk) minder druk zodra de rest wordt aangeboden.
We zullen zien of Dramfool bij hun waarden zal blijven, maar voor zover ik kan zeggen dat ik Bruce 'ken' komt hij als erg authentiek op me over. Hij gaat er prat op dat hij alleen dingen uitbrengt waar hij helemaal achter staat, wat lang niet alle ib's (meer) doen. Hopelijk blijft dat zo.
0 x
Afbeelding

LuckyL
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LuckyL » 17 Mar 2021, 13:31

https://dramfool.com/forthcoming-bottlings

Iets naar beneden scrollen.

Laat maar zitten...
3 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Mar 2021, 14:45

LuckyL schreef:https://dramfool.com/forthcoming-bottlings

Laat maar zitten...

Godsallejezus, wat een prijzen.
2 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 17 Mar 2021, 15:06

Hahaha, donder op zeg, die mogen ze allemaal daar steken waar ze nooit de zon meer zien! :HitHead :HitHead :HitHead
2 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 17 Mar 2021, 15:19

Tris schreef:Hahaha, donder op zeg, die mogen ze allemaal daar steken waar ze nooit de zon meer zien! :HitHead :HitHead :HitHead

Het filmpje van die handeling zou een noeste hit worden op obscure plekken op het web, niet zijnde whiskyfora.
3 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Mar 2021, 16:22

Nickolaas schreef:
LuckyL schreef:https://dramfool.com/forthcoming-bottlings

Laat maar zitten...

Godsallejezus, wat een prijzen.

Koekkoek!
En dit is chapter 1 van een serie van 9.....Zouden de volgende 8 'goedkoper' worden? :Scratch
Laatst gewijzigd door Fat Bastard! op 17 Mar 2021, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”