Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Mar 2021, 17:19

Bartje'79 schreef:Goed om te horen dat je er nog een hebt kunnen bemachtigen :goedgedaan
Had er vorig jaar eentje voor je neus weggekaapt hier op het forum :lekker

Haha ja klopt, en nu had ik het gevoel dat ik dat misschien deed voor andere geïnteresseerden (denk dat wel meer mensen die mail ontvingen van "een whisky uit je wenslijst is toegevoegd aan de market"). Maar dit is denk ik de beste BenRiach botteling die ik ken tot nu toe (er zullen vast betere zijn). Destijds erg van genoten, gebaald dat ik er niet meteen 10 heb gekocht toen ie bij D12 in de aanbieding was, en sindsdien altijd op zoek geweest.

:Slainte
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Mar 2021, 17:28

Remmit schreef:Ik vond de Kilkerran gisteren juist helemaal niet peaty overkomen.
Ik ook niet hoor! Maar in tegenstelling tot jou vind ik het wel een lekkere whisky. Dat het familie is van Springbank is te herkennen in het wat aardse en olieachtige wat hij heeft.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Remmit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Remmit » 11 Mar 2021, 20:22

Reichenbach schreef:
Remmit schreef:Ik vond de Kilkerran gisteren juist helemaal niet peaty overkomen.
Ik ook niet hoor! Maar in tegenstelling tot jou vind ik het wel een lekkere whisky. Dat het familie is van Springbank is te herkennen in het wat aardse en olieachtige wat hij heeft.

Ik kan hem natuurlijk nog lekkerder gaan vinden als hij wat meer zuurstof in de fles heeft... Volgens mij werd hij zelfs eergister al iets beter toen het glas al een tijd op tafel stond. Maar goed zoveel expertise heb ik nog niet om die nuances direct te herkennen.

Of het is gewoon een nieuwe smaak waar ik aan moet wennen. Uit de Springbank-familie heb ik nog nooit iets gedronken volgens mij.

Het frappante is dat overal waar ik de tasting notes opzoek heel andere dingen omschreven worden dan ik rook en proefde, bijv.
https://www.masterofmalt.com/whiskies/g ... sky/?srh=1
en
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old

** NASCHRIFT (zondag 14/3) **

Helaas, mijn bezoek koos er toch voor om het bij een paar speciaalbiertjes te houden. Meer whisky over voor mijzelf dus er zit ook een positieve kant aan... (nee ik vind het serieus jammer, samen proeven is leuk, maar tot nog toe vrijwel alleen met mijn vader gedaan).

De Kilkerran toen hij een paar dagen open was nog eens geproefd en hij rook en smaakte nu een stuk aangenamer. Ik kon nu ook wel wat geuren en smaken van de reviews terugvinden. Bij het inschenken viel er een druppel op mijn hand en die wreef ik uit en snoof de geur op (tip die ik laatst las in een ander topic hier). De turf kwam toen wel heel duidelijk naar voren.

Mocht ik met deze flessen toch nog eens een proefsessie doen, dan wordt de volgorde:
Tamdhu, Bunna, Kilkerran, Finlaggan.
.
Laatst gewijzigd door Remmit op 14 Mar 2021, 21:49, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Mar 2021, 20:53

Je moet je er niet veel van aantrekken wat anderen er van vinden; het gaat om jouw smaak en jouw ervaring. De een vindt koriander lekker, de ander smaakt het naar zeep.

Zelf heb ik niet zo heel veel met de beschrijving van de fruitmand en het kruidenrekje. Voor mij is het meer de associatie die een smaak oproept. Voorjaar, een heideveld in de zomer, koeienstal, muffe biblioyheek, een lokomotiefdepot of gewoon lekker of niet lekker.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 12 Mar 2021, 19:41

Nog een blendje gescoord...haig’s gold label 70proof uit de 60’s...ook blij mee, ik vind dit soort oude blends echt leuk zelfs als daily dram!! :duimop
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 13 Mar 2021, 17:41

Paar leuke flesjes gevonden :bliss

Torabhaig 2017
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... bhaig-2017

Springbank Madeira Wood Aged 17 Years
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 7-year-old

Weller Special Reserve
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... weller-nas

NIET GEKOCHT: een Caroni van Bristol Classic Rum ...

Vandaag even gestopt bij Tasttoe in Boortmeerbeek.

Mijn oog viel al snel op een Caroni VSOC (Bristol Classic Rum), te koop voor 110 Euro, althans dat dacht ik toch want het stond in zeer duidelijke, niet te mislezen cijfers op de fles.
Aan de kassa kreeg ik plots te horen dat het 139 Euro was. WTF? Gewezen op de prijs op de fles maar daar had de verkoper geen oren naar. Dan maar vriendelijk gezegd dat hij de fles mocht houden.

Jammer! Maar goed … In winkels waar ze 29 Euro EXTRA winst belangrijker vinden dan tevreden klanten zien ze mij in elk geval niet meer terug.
Als je weigert te verkopen aan de geafficheerde prijs ben je naar mijn persoonlijke mening een bedrieger (Oké, 139 Euro was ook geen slechte prijs, maar het was me om het principe te doen).

Met een beetje spijt in het hart en met lege handen de winkel verlaten, maar er toch een goed gevoel aan overgehouden, zeker toen ik in een half uurtje later in Leuven een schijnbaar “onnozel" kranten- en sigarenwinkeltje (Bondgenotenlaan) passeerde waar een paar whisky’s in de etalage stonden.
Even snel binnen gegaan en een Springbank 17 Madeira kunnen scoren voor 145 Euro. De man van de krantenwinkel wist me te vertellen dat deze elders meer dan 200 Euro kostte maar hij aan faire prijzen wou verkopen (Eat this Tasttoe!). Vooraleer jullie in de auto springen: het was de laatste fles.

De dag tevoren waren we al op stap geweest in Mechelen en daar hebben we een bezoekje gebracht aan Huis Windels. Ook dat was een fijne ervaring: achter de toog twee (relatief) jonge, enthousiaste kerels met een leuke babbel en kennis van zaken. Flesje Torabhaig meegenomen voor 69 Euro (het was de laatste) en een flesje Weller Special Reserve voor 36,5 Euro. Opnieuw hele faire prijzen!

Conclusie: dikke duim voor Huis Windels en Cajephi (Leuven) … :winner
Voor Tasttoe een andere vinger ( :D )

Nog te vermelden in alle eerlijkheid: het vernieuwde Tasttoe is wel een erg mooie winkel met een schitterend aanbod en als je er nog nooit geweest bent ZEKER een bezoekje waard, al was het maar om je te vergapen aan bijvoorbeeld de Port Ellen’s en de Karuizawa’s.

Cheers, D.
6 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 15 Mar 2021, 20:21

Voor mij deze :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... k-strength
Gaat denk ik wel goedkomen

:bigsmile

Groet Cor
2 x

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 15 Mar 2021, 23:27

Recent aangeschaft en geopend: IB whisky van An Orkney distillery (zeer waarschijnlijk Highland Park), 13y op ex sherry vaten, gebottled door Elixer.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... y-2007-eld

Zeer positief verrast, dus toen gelijk nog een recente Elixer botteling aangeschaft: de 10y ex-sherry Speyside whisky (ze zeggen Macallan).

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... y-2010-eld

Port Askaig is ook al een van mijn favorieten, dus ik ga de jongens en meisjes van Elixer goed in de gaten houden...
2 x

JamesEadie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JamesEadie » 16 Mar 2021, 20:14

Geen fles dit keer, maar een erg leuk cadeau van mijn vrouw gekregen: een online whisky tasting: https://www.drambo.nl/product/drambo-00 ... aart-2021/

Ben erg benieuwd, eerste keer dat ik überhaupt zoiets doe.
0 x

JamesEadie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JamesEadie » 16 Mar 2021, 20:14

cor0566 schreef:Voor mij deze :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... k-strength
Gaat denk ik wel goedkomen

Groet Cor

Deze is qua prijs kwaliteit 1 van de betere vind ik!
1 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 16 Mar 2021, 21:14

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... l-1979-mcc

kon het niet weerstaan om een 2e op te pikken... yummmmm
3 x
Afbeelding

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 17 Mar 2021, 07:15

-Roy- schreef:Ik heb altijd wat flessen open waar ik regelmatig uit drink. Daar zaten een paar gaten tussen (of flessen die binnenkort leeg zijn), dus ik heb wat aan het inkopen geweest. Van mijn Laphroaig punten heb ik een Lore laten komen, die is nog dicht, eerst de andere Laphroaigs leeg maken. Ik kocht een 9-jarige Caol Ila van Càrn Mor. Ik heb ooit eerder een Caol Ila van Càrn Mor gehad en ik herinner me dat ik The Ultimates beter vind, maar deze is toch erg goed. Van de week nog een paar goedkopere flessen gehaald om de gemiddelde prijs (ten opzichte van de andere openstaande flessen) weer wat omlaag te brengen. Talisker, gewoon omdat ik vergeten ben hoe die smaakt en de huis-tuin-en-keuken Finlaggan omdat die maar € 22,- kostte.

Hey Roy, bedoel je met 'Laphroaig punten' het square inch stukje land wat je kunt registreren bij elke fles Laphroaig? Wanneer dit het geval is moet eens beginnen met registreren, heb er aardig wat verzameld in de afgelopen jaren maar nooit iets mee gedaan :domdom
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 17 Mar 2021, 09:32

Een geweldige Caol Ila komt vandaag mijn kant op. Negen jaar jong, gebotteld door Adelphi voor WIN.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 17 Mar 2021, 09:46

Vorige maand sample geproefd en gisteren besteld https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/165213/hazelburn-2007
3 x
Afbeelding
(open flessen)

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Mar 2021, 16:18

Wouterk schreef:Een geweldige Caol Ila komt vandaag mijn kant op. Negen jaar jong, gebotteld door Adelphi voor WIN.

Heb je er nog ergens één gevonden Wouter? :goedgedaan
Staat bij nog een bodempje open (alleen eigen gebruik!) en heb er nog ergens een dicht verstopt staan ;-)
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”