Whisky Ambassador Cursus

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky Ambassador Cursus

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Mar 2021, 19:34

Reichenbach schreef:Zowel kastanje als eiken hebben beide een vrij hoog looizuurgehalte, wat dat betreft zullen ze elkaar weinig ontlopen.

Dat wist ik niet. Maar is looizuurgehalte enkel en alleen verantwoordelijk voor de smaak van hout? Naar mijn weten zijn er nog ontelbaar veel andere ‘ingrediënten’ verantwoordelijk voor smaak dacht ik. En ook de snelheid waarmee een boom groeit heeft veel invloed.
En: zijn die vaten dan ook eerder gebruikt zoals eikenhouten vaten eerder (meestal) bourbon of sherry hebben gedragen? Ook dat is natuurlijk een smaakfactor.
Ik denk dat alleen focus op looizuurgehalte voor de smaak wat kort door de bocht is.

Laddie Bob schreef:maar ik had deze in gedachten: https://www.methodandmadnesswhiskey.com/

Dit lijkt me echter wel vooral marketing. Ze hebben gewoon een reguliere rijping gehad maar even een finish op een onbekende houtsoort. Hoelang die finish was worden geen uitspraken over gedaan (als ik het zo even snel lees). De smaken die ik in de notes teruglees zijn toch vooral gewoon de standaard smaakjes dus of die acacia of kersen vaten dan echt iets gedaan hebben? Ik ben nog steeds benieuwd :bigsmile
1 x
Afbeelding

Laddie Bob
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Laddie Bob » 15 Mar 2021, 20:53

"Naar mijn weten zijn er nog ontelbaar veel andere ‘ingrediënten’ verantwoordelijk voor smaak dacht ik. En ook de snelheid waarmee een boom groeit heeft veel invloed.
En: zijn die vaten dan ook eerder gebruikt zoals eikenhouten vaten eerder (meestal) bourbon of sherry hebben gedragen? Ook dat is natuurlijk een smaakfactor."

Klopt, er zijn heel veel stoffen in het hout die potentieel kunnen bijdrage aan de aroma's en smaken in whisky. En dan hebben we het nog niet eens over de reacties die die stoffen weer kunnen hebben met elkaar, de stoffen in de newmake en evt. zuurstof of juist het feit dat sommige stoffen niet meer in het hout zitten omdat er al een andere drank in het vat heeft gerijpt en de factoren tijd, temperatuur en luchtvochtigheid rondom een vat die onder andere van invloed zijn op de snelheid van rijping en angels share... Enorm complex! Het is niet voor niets dat er veel onderzoek wordt gedaan, maar dat er heel veel nog niet bekend is.

Dit lijkt me echter wel vooral marketing. Ze hebben gewoon een reguliere rijping gehad maar even een finish op een onbekende houtsoort. Hoelang die finish was worden geen uitspraken over gedaan (als ik het zo even snel lees). De smaken die ik in de notes teruglees zijn toch vooral gewoon de standaard smaakjes dus of die acacia of kersen vaten dan echt iets gedaan hebben? Ik ben nog steeds benieuwd :bigsmile

Ik zou zeggen: ga proeven en vorm je eigen mening. Ik heb wel eens kastanje gefinishte drank op en vond het duidelijk anders dan eiken rijping. Maar goed... daar heb jij niets aan ;)
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Mar 2021, 21:44

Laddie Bob schreef:Klopt, er zijn heel veel stoffen in het hout die potentieel kunnen bijdrage aan de aroma's en smaken in whisky. En dan hebben we het nog niet eens over de reacties die die stoffen weer kunnen hebben met elkaar, de stoffen in de newmake en evt. zuurstof of juist het feit dat sommige stoffen niet meer in het hout zitten omdat er al een andere drank in het vat heeft gerijpt en de factoren tijd, temperatuur en luchtvochtigheid rondom een vat die onder andere van invloed zijn op de snelheid van rijping en angels share... Enorm complex! Het is niet voor niets dat er veel onderzoek wordt gedaan, maar dat er heel veel nog niet bekend is.

Dat dus.

Laddie Bob schreef:Ik zou zeggen: ga proeven en vorm je eigen mening. Ik heb wel eens kastanje gefinishte drank op en vond het duidelijk anders dan eiken rijping. Maar goed... daar heb jij niets aan ;)

Daarom ben ik ook oprecht benieuwd! :goedgedaan als ik de kans eens krijg ga ik die zeker pakken. Wat ik op deze site gewoon een zwaktebod vind, is dat ze toch wel groots insteken op dat vage, ongebruikelijke hout maar vervolgens niet transparant zijn over de lengte van die finish op dat vage hout. Op die manier kan je ook nooit echt stellen of en hoeveel invloed dat nou heeft gehad. Dus ondanks dat ik het interessant vind en het zeker wil proberen, vind ik wel dat ze een kans missen door niet gewoon te zeggen joh dat heeft een finish van 8 maanden gehad. For who knows kan het nu ook een finish gehad van een week. Technisch gezien een finish, praktisch gezien 0 meerwaarde. Er is immers geen minimum tijd aan een finish vastgelegd.
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”