Je eerste Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Je eerste Whisky

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Jan 2021, 12:48

Cask1988 schreef:
Oogadal schreef:In die tijd koste zo’n Macallan 25 yo uit de jaren ‘60 trouwens ook best serieus geld hoor, zo’n 100 - 150 gulden was je wel kwijt... :P

Nouja dat waren toen ook wel echt belachelijke bedragen voor een drankje. Te meer omdat malt whisky toen geen hype was. Maar een rijke mannen drankje. Verhoudingsgewijs is volgens het CBS fl.150 gulden toen, gelijk aan €493 euro nu. Serieus geld dus :D

Ik kom toch eerder op iets van €130 uit, uitgaande van de cbs prijsvergelijker. :Scratch

Wel 1989 invullen dan natuurlijk. ;)
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Jan 2021, 13:57

Freezeroz schreef:
Dre schreef:Ik herken de situatie wel, liet voorheen mijn vrouw ook vaak even aan het glaasje ruiken terwijl de kinderen ook in de buurt waren. Die wilden dan ook ruiken, eerst schrokken ze direct terug van de alcoholprikkel, maar toen de oudste een paar keer "oh lekker!" zei ben ik daar diréct mee opgehouden. Die drank moet vooral niet interessant voor ze worden.
Proeven is wat mij betreft eigenlijk helemáál 'not done', we weten allemaal hoe makkelijk gewenning aan zwaardere alcohol kan gaan (onze eerste drams van 40% vonden we heel heftig, nu meestal waterig en dun en nippen we moeiteloos cask strengths weg), daar kunnen kinderen wat mij betreft niet laat genoeg mee beginnen.

Helemaal mee eens, ik moest de kids ook regelmatig weigeren om een slokje of snuif te mogen nemen.
Maar het is me niet gelukt om ze ongeïnteresseerd te houden. Door de hoeveelheid drank in mijn bar, de prominente plek van die bar in mijn woonkamer en de tijd die papa in zijn hobby steekt, is die interesse automatisch gegroeid.
Mijn tweeling (13Y) kan dan ook niet wachten tot hun 18e verjaardag. Ze zijn beide vast van plan om hun Glenrothes Oldest Reserve 30Y te openen die ik voor die dag klaar heb staan :P.

Snap jullie volledig hoor en zo sta ik er zelf ook in ;) Het gaat hier in 95% van de gevallen alleen om ruiken en als het al proeven mag heten is het soms die laatste drup die nog in je glas zit als je glas eigenlijk al leeg is. Daar zit amper nog alcohol in. Het is niet dat ik ook een dram voor hem inschenk ofzo :P
In 90% van de gevallen drink ik trouwens als hij op bed ligt. Zo doe ik dat ook zoveel mogelijk met de sporadische sigaar die ik heerlijk vind, liever niet waar hij bij is.
Het is denk ik ook erg kind afhankelijk. Hij wil echt met alles betrokken worden, vindt alles leuk, wil zien hoe dingen werken of hoe ik iets repareer. Nieuwsgierig aagje is het in alle opzichten. En dan is t wel een beetje het verhaal van Oogadal; hoe harder je nee zegt hoe leuker het wordt.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Jan 2021, 14:37

HammerHead schreef:
Cask1988 schreef:
Oogadal schreef:In die tijd koste zo’n Macallan 25 yo uit de jaren ‘60 trouwens ook best serieus geld hoor, zo’n 100 - 150 gulden was je wel kwijt... :P

Nouja dat waren toen ook wel echt belachelijke bedragen voor een drankje. Te meer omdat malt whisky toen geen hype was. Maar een rijke mannen drankje. Verhoudingsgewijs is volgens het CBS fl.150 gulden toen, gelijk aan €493 euro nu. Serieus geld dus :D

Ik kom toch eerder op iets van €130 uit, uitgaande van de cbs prijsvergelijker. :Scratch

Wel 1989 invullen dan natuurlijk. ;)

1960 toch? Of heb ik nou met mn neus zitten lezen? :HitHead
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Jan 2021, 15:45

Yep. M'n pa kocht dit soort flessen eind jaren '80, begin jaren '90. Was toen allemaal 25 - 30 yo, dus made in the sixties... :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 19 Jan 2021, 15:55

Oogadal schreef:Yep. M'n pa kocht dit soort flessen eind jaren '80, begin jaren '90. Was toen allemaal 25 - 30 yo, dus made in the sixties... :bigsmile

Was dat ook niet in de periode van de whisky loch?
Hoewel een k*ttijd voor distilleries, waren dat voor consumenten denk ik mooie tijden (veel oud aanbod, betaalbaar).

We leven nu in een tegenovergesteld tijdperk heb ik het gevoel, waarin het totaal verantwoord is een distillery uit de grond te stampen en na slechts 3 jaar iets te bottelen en voor een topprijs te verkopen. Terwijl je voor alles boven de 20 jaar de hoofdprijs betaalt..

Had je vader toevallig ook de vooruitziende blik om een paar kratjes in te slaan destijds die nu in de kelder stof staan te verzamelen? ;)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Jan 2021, 18:01

Oogadal schreef:Yep. M'n pa kocht dit soort flessen eind jaren '80, begin jaren '90. Was toen allemaal 25 - 30 yo, dus made in the sixties... :bigsmile

Ah ik dacht dat de fles gekocht was in de ‘60s dus daar zit t verschil :bigsmile
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Jan 2021, 19:24

Daan schreef:Was dat ook niet in de periode van de whisky loch?
Hoewel een k*ttijd voor distilleries, waren dat voor consumenten denk ik mooie tijden (veel oud aanbod, betaalbaar).
Yep...
Daan schreef:We leven nu in een tegenovergesteld tijdperk heb ik het gevoel, waarin het totaal verantwoord is een distillery uit de grond te stampen en na slechts 3 jaar iets te bottelen en voor een topprijs te verkopen. Terwijl je voor alles boven de 20 jaar de hoofdprijs betaalt..
Klopt. Elke startup huurt een paar fossielen in, 3 man marketing en die lopen binnen voordat de fundering ook maar is uitgezet.. :HitHead
Daan schreef:Had je vader toevallig ook de vooruitziende blik om een paar kratjes in te slaan destijds die nu in de kelder stof staan te verzamelen? ;)

Jazeker! Alleen die zijn allang op. :lol: Spul is ook veel te lekker om te laten verschieten op de schoorsteenmantel van een Chinees die het verschil met een Glen Talloch toch niet proeft in z'n cola-whisky. :Protest
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 19 Jan 2021, 19:43

Cask1988 schreef:Hij wil echt met alles betrokken worden, vindt alles leuk, wil zien hoe dingen werken of hoe ik iets repareer. Nieuwsgierig aagje is het in alle opzichten.

Ik ken de mama niet maar ik durf er geld op zetten dat hij dat toch van de vaderlijke kant mee heeft. :bigsmile
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 04 Mar 2021, 22:18

Mijn eerste whisky vond ik niet geweldig: een GlenTalloch in de studentensoos.
De eerste whisky waar ik echt van dacht 'wow', was een Highland Park 12. Ik ben HP altijd trouw gebleven.
3 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 05 Mar 2021, 13:57

Bij mij moet het een Red Label geweest zijn in de kroeg maar dat was geen succes.
Nog steeds doe je mij geen plezier met JW.

Daarna op aanraden van een kennis van mijn vader toch eens een single malt geprobeerd (Glenkinchie 12YO) omdat ik weleens na het eten een glaasje cognac nam en dat beviel me erg goed.
Van tijd tot tijd kocht ik wel een flesje bij de lokale slijter, tot het moment dat ik een Dalwhinnie 15YO meenam, die beviel me zo slecht dat ik toen een paar jaar lang geen Whisky meer gedronken heb, ik heb die Dalwhinnie 15YO meegenomen naar een feestje waar waarachtig onverwachts een paar Schotten waren en die waren hartstikke blij ermee. :bigsmile

Jaren later las ik een interview in een gitaarblad met Allan Holdsworth waarin hij sprak over Glenmorangie waar een van zijn albums (inmiddels een van mijn favorieten) genaamd The Sixteen Men of Tain naar verwijst en uit interesse gelijk naar de winkel gegaan om de Glenmorangie 10YO te halen en sindsdien ben ik altijd af en aan wel met Whisky bezig geweest, het is en blijft een leuk drankje.

:Slainte
2 x
Afbeelding

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 05 Mar 2021, 14:02

Geen idee meer wat mijn eerste whiskies precies waren, maar ik weet nog wel dat de echte serieuze interesse begon bij een fles Laphroaig 10. Ik weet niet eens meer hoe ik daar aan kwam, maar weet nog wel dat ik toen voor het eerst dacht "whaaa, dus zo kan whisky ook smaken?!" I need to find out more!
3 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 05 Mar 2021, 14:16

SecondHandPants schreef:Geen idee meer wat mijn eerste whiskies precies waren, maar ik weet nog wel dat de echte serieuze interesse begon bij een fles Laphroaig 10. Ik weet niet eens meer hoe ik daar aan kwam, maar weet nog wel dat ik toen voor het eerst dacht "whaaa, dus zo kan whisky ook smaken?!" I need to find out more!

Wel grappig, de Laphroaig 10 is precies de eerste fles waarvan ik zei 'teeeering dit is niet te zuipen' :P
Het heeft nog een aantal jaartjes geduurd voordat Lagavulin m'n liefde voor peat aanwakkerde. Maar, nog steeds niet zo'n Laphroaig fan haha.
3 x

jdr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jdr » 12 Mar 2021, 23:21

Mijn eerst whisky (buiten degene die je in elke kroeg krijgt en ik nooit meer wil drinken) is de ardbeg 10. Vrij heavy om mee te beginnen maar kan die smaak toch wel waarderen.
0 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 20 Mar 2021, 02:29

Jack Daniel's! Geniet ik, ondanks z'n simpliciteit, ook nog steeds van dankzij z'n iconische, arrogante, zoete smaak.

Glenfiddich 12 was m'n tweede en heb daar vele jaren daar erg van genoten. Tegenwoordig boeit het me weinig meer; te vlak en bekend.

M'n eerste peaty whisky was een Talisker (weet niet meer welke expressie) en daar werd ik meteen verliefd op.
5 x

PieterJ
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor PieterJ » 01 Apr 2021, 22:52

Voor mij is dat waarschijnlijk Glenn talloch of mansion house geweest in de keet waar we vroeger zaten. Niet lekker wel goedkoop.
De eerste singel malt is een glenfiddich 12 geweest. Die fles heeft mijn interesse pas echt opgewekt. Er staat nog altijd eentje in de kast al kan die jaren dicht blijven staan.
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”