Hoe definieer je kwaliteit in/bij whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hoe definieer je kwaliteit in/bij whisky?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Feb 2021, 18:34

Reichenbach schreef:Een mooie vrouw herken je ook zonder dat het meteen je type hoeft te zijn.

Jij ouwe Jim Murray jij
:bigsmile
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Feb 2021, 18:55

Lastige materie. In alle posts zit wel een kern van waarheid denk ik.
Lekker = kwaliteit vind ik te kort door de bocht. Een frikandel vind ik lekker maar is niet per definitie kwaliteitsvoedsel. Maargoed in voedsel zou je kwaliteit aan gezondheid kunnen koppelen. Gebruikte bestrijdingsmiddelen, aanwezige hoeveelheid vitaminen e.d.

Vond nog wel een paar aardige onderbouwingen van de definitie ‘kwaliteit’ op een website:

Kwaliteit is het geheel van kenmerken van een entiteit dat betrekking heeft op het vermogen van die entiteit om kenbaar gemaakte en vanzelfsprekende behoeften te bevredigen.

Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.

Kwaliteit is geen absoluut begrip. Het is afhankelijk van de eisen die de gebruiker aan een product of dienst stelt. Dit is in veel gevallen een eenvoudige exercitie. Maar er zitten een addertje onder het gras waardoor het uiteindelijk toch erg lastig en complex kan zijn.

Kwaliteit gaat over eigenschappen of kenmerken die van te voren worden vastgesteld, en de behoeften bij de gebruiker van een voorwerp of dienst. Dit betekent dat je deze kenmerken en eigenschappen eerst moet vastleggen en definiëren. Vervolgens wil je dat alle betrokkenen het eens zijn over die kenmerken. In de laatste stap beschrijf je hoe je kwaliteit meet, interpreteert en beoordeelt.

Als je kwaliteit gaat zien als een objectief criterium dan moet kwaliteit ook objectief te meten zijn. Anders heeft het geen enkele zin en dient het vooral marketingdoeleinden. Een objectieve maatstaf levert een waardevolle bijdrage aan een efficiënte beoordeling van een product of dienst door kwaliteitsmedewerkers maar ook klanten. Het is daarom aan te raden om te werken met kwaliteitssystemen, zoals ISO 9000. Dat geeft je een kwaliteitsoverzicht waarmee je verder kunt komen.

In dit geval zou je dus deels wel uitkomen op regelgeving. Ben benieuwd wat de SWA als antwoord zou geven op deze vraag. Zou me niet verbazen als ze een goede onderbouwing/uitleg hebben.
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 15 Feb 2021, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Feb 2021, 19:02

Cask1988 schreef:Lastige materie. In alle posts zit wel een kern van waarheid denk ik. Ben wel benieuwd wat de SWA als antwoord zou geven op deze vraag. Zou me niet verbazen als ze een goede onderbouwing/uitleg hebben.
Ze hebben wel een standaard voor een minimum kwaliteit. Maar of die dan ook goed is?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 15 Feb 2021, 19:44

Daan schreef:
Germ schreef:
Maar de vergelijking met een auto of man/vrouw en alles daartussen die je meteen herkend als mooi terwijl het niet je type is past mij het best.

Nouja, misschien sla je de spijker daarmee ook wel op z'n kop.
(Kwaliteit is iets dat als mooi herkend wordt ook al is het niet jouw smaak of type.)
Vind het wel een goeie :D

Credits aan Reichenbach voor die uitspraak een paar posts terug.
1 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 15 Feb 2021, 19:49

De afdronk is voor mij misschien wel de grootste maatstaaf voor kwaliteit.
Ik vind niks zo teleurstellend aan een whisky als een goede neus, lekkere smaak en dan geen afdronk.
0 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”