Hoe definieer je kwaliteit in/bij whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoe definieer je kwaliteit in/bij whisky?

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2021, 08:58

henri schreef:ik zou dan toch zeggen dat het om balans gaat..
hoe zit het met de rijping?
is het niet te spirity, of heb je een bakkes vol met splinters van de houterigheid?
een vat kan een enkele rijping hebben maar kan ook een finish hebben, maar schiet de dram niet door naar 1 kant?
is de dram uiteindelijk niet te dun waardoor smaak snel weg ebt
is t niet te zwavelig van het vat of heeft het net dat tikkie dat de dram ook kan helpen
its all about balance for me.. ik vind dat een goede graadmeter voor kwaliteit beoordelen

Dit is precies de lijn waar ik ook op zit.
Kort samengevat in de woorden balans en complexiteit.
Als een whisky die 2 goed weet te combineren, is het in mijn ogen een goede whisky.
Ongeacht of het peated of unpeated is en wat het vattype is geweest.

Breedút_Genietsje schreef:Kwaliteit is ook een constant product op de markt brengen, geperfectioneerd tot in het saaie.
Of dat nu een Glenfiddich 15 of een Lagavulin 16 is; je weet vooraf wat je krijgt.

Een grote groep mensen waardeert deze kwaliteit
en koopt gewoon weer wat ze lekker vinden.

Dit is geen kwaliteit, dit is consistentie.
Lada maakt dezelfde k*tauto heel consequent. Je weet precies wat je krijgt.
Maar ik zou dat geen kwaliteit willen noemen.
Ze hebben het maken van een slechte auto geperfectioneerd.

Overigens vind ik de Laga 16yo nog steeds een goede whisky hoor ;)
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 15 Feb 2021, 09:21

Dat is ook moonshine vergelijken met een Single Malt.

Hangt kwaliteit dan ook af van de prijs en de verwachting die daarbij hoort?
Mijn leenauto bijvoorbeeld, (Mercedes E220) kon bij lange na niet tippen aan mijn Peugeot 406 3.0 V6.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2021, 09:32

Breedút_Genietsje schreef:Dat is ook moonshine vergelijken met een Single Malt.

Hangt kwaliteit dan ook af van de prijs en de verwachting die daarbij hoort?
Mijn leenauto bijvoorbeeld, (Mercedes E220) kon bij lange na niet tippen aan mijn Peugeot 406 3.0 V6.

Ik denk dat dat heel subjectief is. Want je voorkeur speelt daar ook in mee.
Kwaliteit zou iets objectiefs moeten zijn. Dus ongeacht of het in jouw smaakprofiel valt (of of je iets een fijne auto vindt of niet).
Ik bedoel ik had ooit een Peugeot 206 en was dol op die auto.
Maar kwalitatief was hij objectief absoluut niet zo goed in orde. Wat een hoop technische en elektrische problemen heb ik met die bak gehad zeg.

Over verwachting en prijs: het is niet voor niks dat er een prijs-kwaliteit verhouding bestaat denk ik.
Dat is weer een andere graadmeter in mijn ogen.
Want kwaliteit kost doorgaans geld. En whisky's kunnen voor de kwaliteit die ze bieden relatief goedkoop of duur zijn.
1 x

Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 15 Feb 2021, 09:48

Oei.
Moeilijk, zie bv eerdere reacties.
Zoveel meningen.
Voor mij is het best moeilijk, ik vind " tussen de oren " bv dat iets van 21 jr meer kwaliteit bied als iets van 3 jr.
Nou is het ook voor mij zo dat ik wel eens whisky heb geproefd van 5 jr en 20 euro en deze beter kon waarderen dan 30 jr en 400 euro.
Dat laatste is dus het smaakprofiel, waar houd je van.
Ik heb een whisky geproefd welke ik heel lekker vond, en anderen gruwden ervan, die vonden hem compleet over de top, terwijl ik juist
zoiets had als " geweldig dit ", dit is dus persoonlijke smaak.
Ik kan volgen wat anderen zeggen over balans, een goede balans, welke bv niet aan je smaakprofiel hoeft te voldoen, is mijn inziens
een vorm van kwaliteit.
Consistentie is mijn inziens ook een vorm van kwaliteit.
Tsja, best moeilijk dit.
Groet Cor
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 15 Feb 2021, 10:03

Ik heb een Glenfiddich1977 mogen proeven;
dit is echt andere kwaliteit dan een 12yo of Fire&Cane.
Kwaliteit kunnen ze wel leveren, maar waarom niet altijd ?...

Misschien omdat ik mij deze kwaliteit niet veroorloven...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2021, 11:46

Breedút_Genietsje schreef:Ik heb een Glenfiddich1977 mogen proeven;
dit is echt andere kwaliteit dan een 12yo of Fire&Cane.
Kwaliteit kunnen ze wel leveren, maar waarom niet altijd ?...

Misschien omdat ik mij deze kwaliteit niet veroorloven...

Herkenbaar, maar pas op om kwaliteit niet te betrekken op een hele distillery of op de prijs:

Kwaliteit kunnen ze inderdaad leveren .. voor een bepaalde prijs (in jouw geval een lange rijping en misschien ook goed personeel destijds, zie hieronder).
Het is als een top-of-the-line auto van een merk vergelijken met het goedkoopste wat ze toevallig ook in het assortiment hebben zitten.
Of misschien wel van een lijn van jaren terug, onder ander management.

Zo werkt het m.i. met whisky ook. Managers / eigenaren / master blenders or master distillers veranderen ook nog wel eens.
Zelfde met het materiaal (denk aan vaten maar ook het graan, het water, de turf, etc.)
Maar kwaliteit (balans en complexiteit) zouden altijd objectief meetbaar moeten blijven.

En dan die prijs.. Prijs-kwaliteitverhouding goed? Mooi meegenomen!
Maar prijs wordt ook opgedreven door leeftijd, marktvraag, schaarste, etc.
Laat prijs dus niet je perceptie van kwaliteit vertroebelen, dat zijn echt andere dingen namelijk.
Neemt niet weg dat ze moeilijk los van elkaar te zien zijn.

Ik denk dan ook dat je kunt concluderen:
Kwaliteit is objectief en staat los van prijs, je persoonlijke voorkeuren, etc.
De prijs-kwaliteitverhouding en jouw persoonlijke voorkeuren bepalen hoeveel je bereid bent neer te tellen voor een bepaalde fles. En dat is compleet subjectief (afhankelijk ook van je persoonlijke situatie, budget, etc.)
0 x

Afbeelding

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 15 Feb 2021, 14:10

Kwaliteit is in mijn ogen ook iets waar in vakmanschap (ook zo’n lekkere ongrijpbare kreet :Scratch )doorklinkt.
Dus dat de whisky zo wordt zoals ie bedoelt is. Niet dat hij per ongeluk zo is geworden en een gelukkige rijping heeft gehad.

Dus de distilleerderij heeft een bepaalde uitkomst voor ogen op het moment dat hij de spirit in het vat giet (heeft deze handeling een specifieke benaming?)
En weet hem dan juist op tijd te bottelen.
Niet dat een of andere nitwit iets in een vat gegoten heeft en na 20+ jaar per ongeluk een geweldige whisky botteld. Wat ongetwijfeld gebeurd.

Zie interessante visies voorbij komen
1 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 15 Feb 2021, 14:22

Volgens mij is het enige dat vaststaat, wat whisky is en wat niet.
Al het overige, dus ook een begrip als "kwaliteit", wordt individueel - al dan niet met kennis van zaken - bepaald.
"Kwaliteit" is zo bezien een kwestie van persoonlijke invulling, wat je er ook onder verstaat en dus te allen tijde subjectief.
Deze bijdrage dus ook :D
:Proost
Laatst gewijzigd door sch@ker op 16 Feb 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 15 Feb 2021, 16:07

Een heel goeie vraag, wat is kwaliteit en wat niet. Interessant iets waar best wat psyche bij komt kijken.

Voor mijzelf gaat het om het samenspel van smaken. Het hoeft niet per sé ultiem in balans te zijn, als een aroma/smaak er met kop en schouders bovenuit steekt en ik vind dat lekker, is het ook prima.

In mijn ogen blijft 'wat is kwaliteit?' een subjectieve beoordeling waarbij iedereen verschillende referentiepunten heeft. Kwaliteit herkennen gaat gepaard met ervaring. Hoe meer je proeft, hoe meer je het kaf van het koren kan scheiden. Het ene smaakt immers beter dan het andere.
Let wel, dit gaat om wat jij wél en niet lekker vindt in de simpelste zin, nog zonder externe invloed.
Nu kan het zomaar zijn dat jij alleen (met alle respect) Johnnie Walker bottelingen drinkt en bijvoorbeeld de Black Label echt fantastisch vindt. Dan is dat je referentiekader en spectrum waaraan jij kwaliteit toewijst. In zijn algemeenheid scoren deze whiskies niet bijzonder hoog, omdat de mening van één individu een druppel op een gloeiende plaat is. Hoe komt het dan dat we het over een hoop whiskies wel eens zijn in grote mate?

De mens is van nature nieuwsgierig en overwegend een volger. Namen zoals Ardbeg 1976, Glendronach 1993 en Lochside 1981 om er een paar te noemen worden over het algemeen bejubeld en geprezen. Deze namen hebben allen gemeen dat er een select groepje was die laaiend enthousiast is geweest over deze whiskies. Maar dit geldt niet alleen voor deze grote namen, maar voor elke whisky. Dit zijn over het algemeen de mannen en vrouwen die voorop gaan in de strijd, door zoveel mogelijk te proeven en te delen. Deze personen brengen een bulk aan ervaring met zich mee en worden dus invloedrijk. Zeker met het internet is het makkelijker dan ooit om recensies etc. te lezen en deze personen te volgen. Ervaring staat niet 1 op 1 gelijk met wijsheid, maar de meute is bereid hun mening als waarheid aan te nemen. Zij hebben immers zoveel whiskies geproefd, dan zullen ze het wel weten.

Nu zal lang niet iedereen deze whiskies lekker vinden. Zou je mij in het begin van mijn whiskyreis bijvoorbeeld een Ardbeg 1976 inschenken, had ik na het eerste slokje vriendelijk bedankt (niet dat je een leek zoiets inschenkt, maar toch hè :P ). Nu zijn de whiskies die ik noemde intussen zo duur geworden dat vooral liefhebbers van dit profiel ze najagen om te proberen. Hierbij zullen degene die de portemonnee trekken niet snel geneigd zijn een slechte score te noteren. Zo wordt de standaard van kwaliteit ook bepaald (en verhoogd) door wat je te besteden hebt én bereid bent om te ontdekken.

TLDR: Over smaak valt niet te twisten! Wat ik lekker en dus goed vind, hoeft de ander niet te vinden en andersom. Daarnaast wordt je standaard en/of definitie van kwaliteit bepaald door wat je bereid bent te ontdekken en niet te vergeten, je financiële situatie.

Pijn in m'n vingers van het typen, maar dit is dus mijn kijk erop :HitHead
4 x

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 15 Feb 2021, 16:31

Nieuw vraagje:
Kun je een whisky lekker vinden terwijl je de kwaliteit slecht vindt?
Andersom blijkbaar wel. Mensen geven aan kwaliteit te herkennen terwijl het niet hun profiel is.
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2021, 16:39

Germ schreef:Nieuw vraagje:
Andersom blijkbaar wel. Mensen geven aan kwaliteit te herkennen terwijl het niet hun profiel is.

Denk het wel, een zogenaamde "guilty pleasure"? ;)
Ik heb soms wel eens een whisky die kwalitatief wat minder is (als je kwaliteit definieert als balans en complexiteit, maar misschien moeten we die discussie maar laten rusten) omdat er één component enorm overheerst. Maar juist daardoor vond ik hem wel interessant en lekker.
0 x

Afbeelding

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 15 Feb 2021, 16:41

Daan schreef:

Denk het wel, een zogenaamde "guilty pleasure"? ;)
Ik heb soms wel eens een whisky die kwalitatief wat minder is (als je kwaliteit definieert als balans en complexiteit, maar misschien moeten we die discussie maar laten rusten) omdat er één component enorm overheerst. Maar juist daardoor vond ik hem wel interessant en lekker.

Haha volgens mij is dit ook een eindeloze cirkel. Samengevat in:
Kwaliteit is smaak.
Maar iets kan ook kwaliteit zijn als het niet naar je smaak is.
En iets kan smaakvol zijn zonder kwaliteit.
:HitHead

Maar de vergelijking met een auto of man/vrouw en alles daartussen die je meteen herkend als mooi terwijl het niet je type is past mij het best.
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2021, 16:48

Germ schreef:Haha volgens mij is dit ook een eindeloze cirkel. Samengevat in:
Kwaliteit is smaak.
Maar iets kan ook kwaliteit zijn als het niet naar je smaak is.
En iets kan smaakvol zijn zonder kwaliteit.
:HitHead

Maar de vergelijking met een auto of man/vrouw en alles daartussen die je meteen herkend als mooi terwijl het niet je type is past mij het best.

Nouja, misschien sla je de spijker daarmee ook wel op z'n kop.
(Kwaliteit is iets dat als mooi herkend wordt ook al is het niet jouw smaak of type.)
Vind het wel een goeie :D
1 x

Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 15 Feb 2021, 16:51

In mijn beleving staat 'lekker' gelijk aan op z'n minst 'voldoende kwaliteit'. Glenfiddich 12 bijvoorbeeld, die smaakt prima maar is verder niet heel bijzonder. Slechte kwaliteit associeer ik met ongewenste smaken (dus niet lekker) die heel aanwezig zijn. Sterke zwavel, plastic, zeep, overwegende alcoholsmaak om er een paar te noemen.

Kwaliteit herkennen in iets dat je profiel niet is, ja dat kan denk ik wel. Maar daar geldt dan ook voor dat je wel genoeg geprobeerd moet hebben om te kunnen vergelijken. Grain whisky bijvoorbeeld, is niet mijn profiel. Ik heb hier een paar whiskies van op maar heb niet de neiging hier meer van te proberen. Daarom laat ik het kwaliteitsoordeel ook achterwege :lekker
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Feb 2021, 18:25

Ja, een Big Tasty vind ik ook lekker. Maar als ik dan weer weg rijd voel ik me weer bekocht.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”